2 Hästar och ska ha barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tottes matte

Hej
Jag ska ha barn i höst (är jätte glad för det). Det har ju givetvis både positiva och negativa sidor. Jag är också lycklig ägare till 2 fantastiksa hästar en äldre ponny som jag har haft sedan jag var liten och ett fullblod som kräver mycket motions och skötsel för att vara en glad pålle. Hästarna står hemma hos oss och det tar ju sin lilla tid varje dag att ta hand dom dom. Hinner man detta när man är småbarnsmamma? eller går man med dåligt samvete och känner sig som en dålig hästägare och/eller en dålig mamma? det vore intressant för mig att höra era erfarenheter, åsikter och funderingar till hur man ska gå tillväga, eller om det funkar bra.
 
Sv: 2 Hästar och ska ha barn

Jag har nio hästar, en till på väg (i magen) och en bebbo som är 8 månader. :) Men det går kalas. Fast jag har ju en man som jobbar hemifrån och det underlättar ju en hel del + att jag har mockningshjälp. :) Men hästarna ska ju ändå tränas, men det hinner jag med fint ändå. :)

Det beror nog lite på vilken situation man har hur det går. Det kan vara lite svårt i början, men så snart bebisen blir större så blir det ju mycket lättare. Min åker med i vagnen och sitter och tittar på när jag mockar/pysslar i stallet och hon tycker det är jättekul. Dessutom har hon alltid sovit hela nätterna sedan hon var 1 månad och det underlättar ju så klart också, så att man kan jobba ordentligt på dagarna utan att vara helt trött. Men första månaden var jag inte mycket i stallet.
 
Sv: 2 Hästar och ska ha barn

Sjalv har jag 4 hastar och vantar barn nu i maj. Har samma funderingar som du! Alla sager "hur ska du klara av alla dom nu nar du har barn" och de ar klart att man blir nervos da. Vore kul att hora mer fran sanna som klarar av bade barn och hastar!:)
 
Sv: 2 Hästar och ska ha barn

Tack för båda era svar. Kickis kan inte du berätta (om du har tid) hur det gick för dig och vilka råd du skulle gen andra när din lille har hittat ut? Men visst blir man lite nervös när alla säger så där.
 
Sv: 2 Hästar och ska ha barn

Min sambo jobbar inte hemma. Han är borta 11-13h varje dag. Men det kanske går ändå. Får kanske skaffa mig en med ryttare
 
Sv: 2 Hästar och ska ha barn

Hej
Jag hade två hästar när jag fick mitt barn i jan -04 en unghäst (2 år så ingen ridning på den) o min 17åriga valack.
Min sambo släppte ut dem på morgonen innan han åkte till jobbet:love: . Sen när jag visste att Saga sov sitt längsta pass på dan gick jag ut med henne i vagnen så fick hon sova i den medan jag mockade, det fungerade bra -visst hände det nån gång att hon vaknade o skrek men då var det bara att gå ut igen lite senare (de sover rätt mycket i början:bow: ).
Sen när sambon kom hem på kvällen så gick jag ut o tog in hästarna.
Ridningen är nog svårare att hinna med (jag var inte heller särskilt sugen på att sätta mig på en häst de första 2-3 månaderna :crazy: -men det är ju olika) om man inte har barnpassning på dan. Det skulle vara när din sambo kommit hem efter jobbet o kan ta hand om bebisen.
Jag skulle nog skaffat en medryttare om hästarna behövde ridas ofta, annars kan det nog kännas stressigt att hinna med allt om man får ett barn med ex kolik eller nåt annat problem som kanske tar mycket tid/kraft eller om man får sova väldigt lite. Det är ju svårt att veta innan hur barnet kommer att vara.
Lycka till
 
Sv: 2 Hästar och ska ha barn

Jag har nu tre hästar, har planer att sälja en av dom. Ska ha kvar de andra två. Men eftersom den ena inte går i taket av gå i hagen ett tag så känner jag inte större press på att låna ut honom. Den andre är en minishettis som inte kan motioneras pga olika problem.
Alltså planerar jag för att ha två hästar när vårt barn kommer. Ska ha dom på lösdrift här hemma. Ridningen får man väl ta upp sen när det känns ok igen.
 
Sv: 2 Hästar och ska ha barn

Allt beror på hur mycket support du har från barnet pappa (eller möjligen mormor/farmor)!
Visst hinner du rida om han ger dig några timmar när han är hemma (kvällar, typ). Är du ensam hela tiden så hinner du nog inte däremot.
Jag är hemma med 3 små barn (4 år, 2 år och knappt 1 år) och har 6 hästar på gården och en flock fårskallar.
När JAG fick första barnet insåg jag snabbt att det tog mer tid än jag hade tänkt mig :p. Jag hade dock barnets pappa arbetande på annan ort (veckopendlare) så jag hade svårt med avlastning för att kunna rida. JAG rannsakade mig själv och bestämde mig för att sänka mina krav på MIG SJÄLV avssende hästarna. Detta för att inte gå med dåligt samvete för att jag inte hann rykta dem varje dag eller rida regelbundet. Hästarna överlever ändå, om man pussar lite på dem och ser till att de får mat och utevistelse.
 
Sv: 2 Hästar och ska ha barn

Min kompis höll igång sin häst till sista veckan av grav. och tog upp ridningen efter en vecka redan och har hållt igång honom sen dess, så ca 2 veckors vila fick han :) .
Funkar bra för henne, men hon har i of bara en häst...

Med första barnet hann jag inte med mina två kusar de första 2 månaderna alls, mockade typ bara. Men sen kom de igång, men hjälp av mormor som barnvakt :) . (gubben jobbade ju på dagarna)
Nu med andra barnet har jag knappt hunnit borsta dem än :smirk: .. (efter 1 månad)
Men som sagt, allt går om man verkligen vill!
 
Sv: 2 Hästar och ska ha barn

För mig har största problemet varit att jag har svårt att koncentrera mig till fulla på hästen när jag jobbar med honom om Elvira (nu 5 mån) är med. Och det jag vill göra med hästen kräver att jag är fokuserad och till fulla "där" i varje ögonblick. Därför lämnar jag helst dottern hemma när jag ska rida.

Nåon dag i veckan kommer sambon hem lite tidigare så jag hinner rida innan dottern ska ha kvällsmat=amning. Sen rider jag på helgen. Två dar rider medryttaren och resten vilar han.
 
Sv: 2 Hästar och ska ha barn

Hur väl det fungerar med små barn och häst tror jag beror på vilken sorts häst man har och vilken hästhållning man har. Jag slutade rida väldigt fort när jag blev gravid, dels väntade jag tvillingar och kände att kroppen förändrades fort, dels har jag en häst av modell sportbil:rofl: :love: Snabba reaktioner och tävlingskondition är ingen bra kombination med framtung matte. Nu går han på lösdrift och jag kunde tömköra en hel del under graviditeten så jag tycker inte att han tappade speciellt varken i muskler eller kondition.
Jag hade planerat att skaffa medryttare samt att kunna rida på banan när barnen sov i vagnen. Tyvärr var han högexplosiv de första månaderna (jag vågade inte slänga upp någon annan) och mina barn behagade inte ha någon längre vila under dagen de första månaderna (hade dock kompisar vars bebisar man kunde ställa klockan efter- sov alltid 11-15!).
Så när jag satte igång hästen fick jag försöka fara när barnen somnat för natten och pumpa ut mjölk så pappan kunde ge om de vaknade. Nu är småttingarna 8 månader och jag rider för fullt. Min svärmor kommer hit en eller två ggr per vecka och då rider jag dagtid, resten av veckan åker jag iväg när barnen somnat. Jag tycker det fungerar bra och det är härligt med viss "egotid".
Jag har dock fått dra ner på tävlingsambitionen och tränar inte fullt lika medvetet.
Det skulle dock ha blivit mycket jobbigare att ha hästen uppstallad i ett traditionellt stall med flera in- och uttag per vecka. Å andra sidan hade jag kunnat ha en medryttare någon gång per vecka om min häst behagade uppföra sig...
Så jag tror att ev. hästhållning beror helt på hur det ser ut i familjen med avlastning, vilken typ av häst man har, hur man har den stallad. Helt individuellt med andra ord!
Jag hoppas det löser sig för dig och gratulerar till graviditeten. Det är så roligt at bli mamma!:love: :bow:
 
Sv: 2 Hästar och ska ha barn

Hästjobbet runt om tycker jag inte är några problem att klara av. På dagarna fixar jag mat och mockar. Han står i ett kollektivstall så jag har några fodringspass i veckan som oxå går lätt att fixa med bebis.

En gång har jag fått ringa till sambon efter hjälp.

Då hade jag tagit in min häst för att han skulle få torka.
Det var riktigt pissväder ute och han frös så jag ville sätta på honom ett täcke, men inte förrens han var torr.
Tänkte att han kunde stå inne i lånad box (han går på utedrift) och äta lite hö tills han var torr. Men se, det ville han inte! Sprang runt som en galning i boxen och till slut fick jag ta ut honom på gången och försöka mocka iordning den lånade boxen igen. På gången fortsätter han maniskt att springa fram och tillbaka, medans jag mockar den totalt omkringrörda boxen. Till slut är han genomsvett istället för regnblöt:angel: Inte läge för täcke alltså.

Då vaknar bebis och vill inte längre ligga i sin vagn, inte ens efter matpåfyllning.

Så där står jag, med halvmockad box, en vild och sjöblöt häst och en kinkig bebis. Faktiskt lite jobbigt läge;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 387
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 027
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 705
Senast: Cocos
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 429
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp