2 gradens hälta..........

A

annele

Tror jag blir tokig. Har efter mycket om och men beslutat mig för att sälja mitt ena sto och även hittat världens goaste familj. Hästen i fråga är en shettis på 15 år som har körts och ridits en hel del. Dock har hon inte gjort något alls utan gått i hage sedan den 15 januari. Hon har fått lite små ryck i hagen och farit runt i full galopp.

Hade vet. ute idag för en besiktning och då vet. gjorde böjprov så markerade hon så vet. böjde om henne och då enligt vet hade hon 2 gradens hälta på höger fram. Stoet visar ingen hälta under arbete.

Tyvärr så var jag inte hemma själv utan min äldsta dotter var med vid besiktningen. Vet kunde inte känna någon värme eller svullnad och hon hittade ej heller några andra saker som skulle kunna ge denna hälta.

Finns det någon här inne som har någon erfarenhet av detta???

Sv: 2 gradens hälta..........

Om det varit min ponny så hade jag börjat med att beräta detta ärligt för köparna. Sen hade jag avvaktat en vecka eller två och gjort om besiktningen. Det kan ju, om du har tur, vara så enkelt som att hon lyckats kliva snett i hagen strax innan veterinären kom och att det är en yttepytteskada på nåt ligament eller nåt som inte känns utifrån men som ger böjprovsreaktionen.
Ledinflammationer - som jag automatiskt hade misstänkt om det handlat om en större häst - är ju inte särskilt vanligt på shettisar, framförallt inte på dem som inte tränas hårt (ex till ponnytrav). Så jag hade nog gett det en chans till innan jag målat f*n på väggen... (och OM hon inte går igenom besiktning nr 2 heller, DÅ är det kanske dax att ta med henne till en klinik och utreda vad problemet är...

köparen har vi varit i kontakt med och dom har inte avböjt köpet, så det är jag inte oroligt för. Jag kör alltid med öppna kort oavsett vad det är för något jag säljer och det har lönat sig i längden både för mig och djuren som säljts.

Jag hoppas verkligen inte att det är något. Det är liksom så typiskt nu när jag har hittat hennes sista hem och dom avgudar henne. Vi sa också att vi tar ut vet igen om en eller två veckor igen och kollar hur hon är då. Men det är så himla typiskt.

Jag är mest orolig så att det inte är något allvarligt med henne som hon har gått och döljt. Hon har körts en hel del innan och det känns inte bra om hon då har gått och varit skadad. Men samtidigt så tycker jag nog att med en 2 gradig hälta så borde man ha märkt något.

Hon har ju busat runt med unghingsten och hagen är ju knutig och dan så det är inte alls omöjligt att hon har fått en lättare stukning eller dyl. Jag blev så ställd när jag läste pappren och sedan pratade med vet.

Jag såg en liten A-ponny idag på klinik som var så halt, så halt på böjprov, så nog kan även småhästarna få ledinflammationer.

Jag skulle kolla på klinik där de kan ledbedöva och RÖNTGA aktuell led.

Förhoppningsvis är det behandlingsbart och inget som hindrar senare försäljning/köp.

Men boka kliniktid är mitt tips.

Visst händer det att även shettisar är halta och har ledinflammationer, ffa ponnyer som tränas ordentligt.
Men man behöver ju inte börja med att måla f*n på väggen när det handlar om en ponny som husbehovsmotioneras och inte gjort något alls på en dryg månad...
Man måste ju inte åka DIREKT till klinik bara för att hästen visar hälta, i detta fallet endast på böjprov dessutom. Man KAN ge det en vecka elelr två och se vad som händer...

Sänk priset och få den här saken ur världen eftersom nu köparna inte backat. Då har du ju inget att ha dåligt samvete för och eftersom köparna är bra så lär de väl ta väl om henne tills hon är frisk.
Hälsning Maja

När var sista gången du böjde henne?
För hon brukar gå igenom böjprov annars och var det din ordinarie veterinär?

Jag tycker man hör en del om hästar som arbetats, tävlats och tränats utan att visa hälta för att sedan visa någon grad vid böjprov...ok nu hade hon ju 2 grader...men jag tror att en hel del av våra kliniker får ta väldigt mycket tid för e.g friska hästar.

ameo skrev:
Visst händer det att även shettisar är halta och har ledinflammationer, ffa ponnyer som tränas ordentligt.
Men man behöver ju inte börja med att måla f*n på väggen när det handlar om en ponny som husbehovsmotioneras och inte gjort något alls på en dryg månad...
Man måste ju inte åka DIREKT till klinik bara för att hästen visar hälta, i detta fallet endast på böjprov dessutom. Man KAN ge det en vecka elelr två och se vad som händer...

Javisst, men JAG skulle inte göra det på en tvågradig böjprovshälta. handlade det om upp till en grad - javisst. Men inte en tvågradig enkelsidig. även om det mycket väl kan vara så att den är borta om 2 veckor så skulle JAG kolla på klinik, oavsett om det var ett köp inblandat eller ej men absolut om det var ett köp inblandat.

Hon är aldrig böjd innan, det konstiga var att hon "bara" markerade första vändan när hon böjdes och sen när vet. böjde om henne så hade hon 2 graders hälta.

Vad menar du med markerar var det 0,5 grads hälta? eller mindre ändå?

Hon är inte halt under ryttare, framför vagn eller vid longering i bägge varv?

Till vad ska de nya ägarna använda henne?
Jag hoppas det löser sig med henne ändå, hon har ju åtminstone 15 år till att se fram emot
;)

vet ej hur mycket "markeringen" var då jag inte själv var med.
Hon är ej halt vid körning,ridning eller longering utan enbart vid böjning.

Hon kommer att köras och ridas lite till husbehov.

Vi har idag bestämt att vi tar ut vet igen om ca 4 veckor och köpet är klart. Skulle det visa sig att hon fortfarande är halt nästa gång så kommer vi att köra upp henne till klinik.

Det är inte många kr det handlar om utan dom som har köpt henne har enbart gett en symbolisk summa för henne då hon inte har stam. Att vi har bestämt oss för att ge henne ett nytt hem är helt enkelt för att vi inte har plats till henne nu när fölen kommer i år och vi har hittat ett perfekt hem till henne där hon får stanna resten av livet. Hon har vandrat runt hos många hästhandlare innan vi lyckades ropa in henne.

enligt "min" veterinär så är det inte alls ovanligt att små ponnier visa någon grads hälta vid böjprov, utan att det behöver vara något fel alls. kanske böjs det för hårt?
En kompis ponny har i tre års tid visat mellan 1 - 2 grader vid böjprov, men aldrig varit halt vid övriga arbetet. Man har gjort flera behandligar, i fall att, utan att det blivit förändring.
En annan kompis är ridskolechef och har flera gånger köpt ponnier med böjprovshälta och ingen av dem har fått senare problem.

ok. Jag misstänker också att vet. har böjt för hårt. Vi kommer i alla fall att kolla upp henne igen och då ska jag själv vara med.

Jag vet att när hovis är här så håller han benen på ett speciellt sätt mot vad han gör när han verkar större hästar. Jag vet att jag frågade honom för många år sedan varför och då har jag för mig att han sa att man inte kan böja lika högt på så små hästar.

Hon är i alla fall inte halt nu när hon busar för fullt med unghingsten, har stått och tittat hur länge som helst nu och hon har både skrittat, travat och galopperat men jag kan inte se att hon skulle vara halt. Ja,ja vi lär väl få veta tids nog vad det är för fel eller om det inte är något fel.

Samma hände mig förra våren, hästen markerade vid böjprov, böjdes om och hade 2 gradig hälta på höger fram. Hade inte sett eller känt något vid arbete. Hästen var fyra år då.

Bokade tid på klinik och röntgade benen för att utesluta lösa benbitar. Hittade inget, och eftersom hästen var så ung så gjordes ingen behandling eller vidare utredning utan hon fick vila 10 veckor innan hon kollades igen, friskförklarades och sattes igång. Idag är hon igång, fungerar och utvecklas bra.

Kanske är annorlunda med en äldre häst ?

Böjprov kan iofs diskuteras, testa själv att trycka ihop en led på det sättet och spring sen. Det känns skumt ! Om hästen inte visar hälta eller obehag vid arbete och inget på röntgen eller i mun/rygg utan bara vid böjprov kanske man ska strunta i det ?

Spånar lite bara...

Senast ändrad:

Jag vet att jag läst om en veterinär som tyckte att det hade urartat detta med böjprov i tid och otid. Han tyckte att böjprov var bra att använda vid hältutredning för att se var hältan sitter. Däremot fanns det ingen anledning att använda det på en frisk och fungerande häst. efter alla historier om friska hästar som ändå fått reaktion på böjprov är jag böjd att hålla med.

Ärligt talat tycker jag du ska höra med köparna om de inte vill ta henne ändå. Även om hon visar hälta vid böjprov om 4 veckor.

Då det är en symbolisk summa och hon ska bara köras och ridas litet då och då. Är hon glad och go´ och tycker det är kul att jobba litet grann så går det nog bra ändå.

Framför allt för att du inte vet hur hon brukar reagera på böjprov. Det finns civilicerade länder i EU som bara använder böjprov vid hälteutredninger och trots detta ligger de i topp med dressyr och hopp tävlingar...

Man kan försäkra hästen ändå, men får då ta undantag för hälta...

Försäkringen är inga problem då hon tar över min. Ja, precis vi kommer att avvakta och kolla henne igen om 4 veckor. Köparen har redan gett oss pengarna och jag ska fixa med försäkringen i morgon så det blir nog inga problem i slutändan. Jag blev bara så paff att hon visade hälta. Men,men så är livet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 935
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka