2 åring börjar bli tunn

Z

Zeena

Ett halvblod ca 154 mkh.
Han är jämn, men något högre bak. 3-4 cm.
Han fäller mkt. Har hållt sig lagom hela vintern men börjar nu bli lite tunn.
Är det normalt vid fällning? Han är avmaskad feb, ingen synlig mask då.

Han får 97 MJ och det borde vara tillräckligt, tycker ni jag skall ge mer... eller avvakta?
Hur många mj går era 2 åringar på?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 2 åring börjar bli tunn

** puttar upp **

Ingen som har råd, skall jag avvakta för det är normalt att de blir lite tunnare vid fällning? Eller är det växtperioden så jag bör ge mer än 97 MJ?
 
Sv: 2 åring börjar bli tunn

min 2-åring har fallit ur en aning nu när gräset är godare än det fina hö´t jag ger... ;) så jag har ökat både kraftfoder och stråfoder då jag tror på att fodra med ögat och inte slaviskt efter tabeller. beräkningarna är jättebra som grund, men sedan kan ju omständigheterna ändra behoven. min får mer än 97 MJ nu (160 cm, sto, född februari). sedan hur mycket det blir på betet det vet ju bara han där uppe :D
 
Sv: 2 åring börjar bli tunn

Jag tror också på att fodra med ögat (efter att man räknat ut en bra grund utifrån sitt grovfoder då). Kommer inte ihåg vad unghästen fick i MJ som tvååring, men minns att det periodvis var MYCKET, betydligt mer än hon senare behövt i full träning!
Särskilt vid tillfällen då hästens behov kan förändras, som tillväxtperioder, träningsökning / -minskning osv är det ju bra att vara uppmärksam och flexibel, skjuta till eller dra ifrån. Jag tippar att din tvååring växer till nu när solen och gräset tittar fram, och det tillsammans med fällning drar mer energi än han får i sig. Öka både protein och energitillskott är min rekommendation. Ge gärna b-vitamin också för att underlätta fällningen.

Du kan behöva minska igen senare, när gräset vuxit till mer eller han fällt klart. Men just medan han tappar behöver han mer. Vid betestillvänjning är det viktigt att vara uppmärksam och dra ner på kraftfodret i takt med att gräset växer till, en av mina blir snabbt svullen i benen av allt protein i gräset så det är viktigt att dra ner på sådana tillskott där. En annan blir lätt fet, så då får man skära på protein och MJ tillsammans.
 

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 199
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 709
Senast: Luleå
·
Ekonomi & Juridik För snart ett år sedan köpte jag en 1 åring i tron om att denna var valack. Jag tog upp just denna saken vid köpet, eftersom jag själv...
2
Svar
23
· Visningar
7 835
Avel Var och tittade på några 1 och 2-åringar nu i helgen. En av de 1-åringar som såg intressantast ut på pappret (bra stam, troligtvis...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 824
Senast: rubytoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp