1:a skörd vs 2:a skörd.

fia0

Trådstartare
Än så länge har hästarna fått hö från första skörd. De har ätit med god aptit och hållit sig lagom i hullet. Nu har dock ett lass med andra skörd nått stallet och hästarna äter inte ens upp.....

Båda hösorterna är nu skickade på analys men jag har lite frågor innan dess. Höet från första skörd är grövre medan det från andra skörd är tunnare. Det från andra skörd "doftar mer hö"

Brukar det skilja mycket på första och andra skörd?
Vilket brukar vara det bästa?
Grovleken på höet, brukar det påverka kvalité eller hur hästarna tycker om det?

Som sagt båda sorterna är skickade på analys som blir klar i dagarna men jag är trots det lite nyfiken....

/Fia

Sv: 1:a skörd vs 2:a skörd.

I vanliga fall brukar 1 a skörden ha bättre värden än andraskörden.
Men i år har det på många ställen blivit tvärtom!

Och det kan vara förklaringen till att de inte äter lika mkt, helt enkelt för att de inte behöver lika mkt för att få samma mängd näring!

Det beror på om vallen gödslats både inför 1 och 2 skörden och dessutom NÄR man skördat. På ert hö låter det som om man skördat 2 skörden tidigare och då borde det rimligtvis innehålla mer näring. Ofta väntar man lite väl länge med 1 skörden så den blir lite för grov och innehåller mindre näring. Det är i alla fall min erfarenhet.

I vanliga fall brukar 1 a skörden ha bättre värden än andraskörden.
Jag kan inte hålla med om det...
Min erfarenhet är att förstaskörd har bra värden om den skördas tidigt, men kan också ha katastrofala värden om det skördas sent. Andraskörd har jag hittills aldrig stött på någon med lågt proteininnehåll, har använt hösilage skördat vid olika tidpunkter mellan början av augusti och början an oktober...

jag föredrar andraskörd, alla dagar i veckan.

beror väl på lite vad för bonde man brukar handla av kanske ;)

Den jag handlar av brukar ha ett proteinvärde av ca 100 smb protein/kilo foder på sin första skörd, men i år hade han 23... rätt stor skillnad tyvärr :(

Jag tror att det kan bero på hur högt energiinnehåll det har. Ju högre energi, desto smakligare hö.

I tillägg har jag märkt att olika hästar föredrar olika grovlek på höet. Vissa gillar fint (tunt) hö medan andra gillar grovt.

Så om alla hästarna ratar höet så skulle jag snarare tippa på att det är lågt energiinnehåll.

jag föredrar andraskörd, alla dagar i veckan.

Håller med. Har analyserat de grovfoder i de stallar jag stått i 10år (3st olika med egna skördar). 2:a skörden är bättre än 1:a.
Då har det varit trots tidiga 1:a skördar som haft hög kvot pga avelsverksamhet.

// Linda

Dom som inte kan skörda en 1:a skörd vid rätt tidpunkt gör sig bättre i 2:a skörd. För där spelar det inte så stor roll om man kommer 2-3 veckor för sent :rofl:. Dom som får VG i 1:a skörd det är dom som verkligen kan nåt om odling och skörd av vall.

Dom som inte kan skörda en 1:a skörd vid rätt tidpunkt gör sig bättre i 2:a skörd. För där spelar det inte så stor roll om man kommer 2-3 veckor för sent :rofl:. Dom som får VG i 1:a skörd det är dom som verkligen kan nåt om odling och skörd av vall.
Det var väl framförallt just DET jag ville ha fram, att andraskörden blir bra nästan oavsett skördetidpunkt. Att det inte är korrekt att påstå att andraskörden har sämre proteininnehåll.
Förstaskörden är mycket mer beroende av tidpunkten, där det inte enbart är bondens skicklighet som spelar in - inte ens den skickligaste bonden kan trolla med knäna och få det att sluta regna, t.ex.
Sen är det väl också så att de tidigaste vallskördarna på försommaren brukar hamna i böndernas plansilor för att användas till mjölkkorna. Det blir ju inte tillgängligt för oss hästägare... Åtminstone här gör bönderna så, att de skördar ensilaget väldigt tidigt, sen tar de hö någon vecka senare och lägger på skulltorken. Och här är det ju vädret som styr när det kan skördas, det är ju tyvärr inte varje år det är höväder vid rät skördetidpunkt. :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 214
Senast: Bison
·
Hästvård Jag försöker att läsa mig fram till fördelar och olämpor angående grovt och fint hö. Men det är svårt att hitta en röd tråd. Samma...
2
Svar
35
· Visningar
5 397
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka