Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Det låter väldigt lite med 80 o 60 framförallt. Men största anledningen till att Albion passar o inte Wellington är ju för att din häst då är rak o inte svängd.

Skillnaden mellan MW o W på de äldre Albion har varit väldigt stor. Jag upplever MW som rymlig medan W verkligen är Wide!

Visst gör det..? Är det ingen som har bomviddstabellen sparad och kan publicera om den, om det är tillåtet? Det kanske inte är så viktigt egentligen när man väl hittar en sadel som passar, men jag är ändå nyfiken.. Att han blir rak vid arbete listade jag ut för ett tag sedan, han är nämligen ganska rak i stallet också. Har helt enkelt spenderat tiden med att hitta överkomliga modeller åt skrället :)

Den Albion jag provade var nog drygt 4-5 år gammal och den till salu ca 2, har de ändrat mycket under den tidsperioden?

Den Albion jag provade var nog drygt 4-5 år gammal och den till salu ca 2, har de ändrat mycket under den tidsperioden?

Om det är den nyare modellen av albion så motsvarar en w mer en gammal xw. Skulle helt klart rekommendera dig att försöka hitta en i rätt storlek istället.

KL

Till imorgon måste jag bestämma mig om jag ska köpa Jaguraren eller inte. Ponnyn stormtrivs och går heeeelt fantastiskt och jag kan ju inte klaga i komforten!!:love: Tränaren kollade på sadeln under ridning och kunde konstatera att den inte glappar eller ligger ojämnt an emot.
Det lutar helt klart åt ja-sidan, men ett problem, den är svindyr!! (300 kr i månaden är inte mycket att komma med och det kommer ta lååång tid att bli kvitt.) Tur att man har mamma som räntefri avbetalning ;)

Nu har jag varit iväg till Solna, för att köpa Jaguaren men ville veta årsmodell och historik. Tyvärr var det annan personal som inte kunde svara på den frågan, suck. Valde att inte köpa den utan lånar den en omgång till, och då plockade jag med mig en Dominus och lämnade in min Edinburgh på försäljning... Jaguaren funkar mycket bra men har varit sugen på en Dominus tidigare och när vi ändå ska tillbaka :)

Lite trist när det inte finns dokumenterat på plats så man slipper ringa igen? Vore ju lättare för försäljningsstället om det fanns bara att plocka fram...

Dominus är ju också svängd så den bör passa o det var ju ett bra pris på den!

Det är inte säkert dom känner till årsmodell och historia, (men årsmodell går att kolla via numret)

Jag har ju sålt ett antal sadlar genom dom och inte alltid vetat själv när jag lämnade dem eftersom jag hade köpt begagnat i min tur. Ibland har man fått med orginalkvitto, ibland inte. Dom skriver in det man säger i avtalen så det ska ju fínnas om säljaren berättat något.

Ja visst är dom dyra, men ligger den bra (och det såg den ut att göra) så....Dominus är helt annorlunda att sitta i tycker jag, bredare. Eller jag tyckte det i alla fall. Dock mycket billigare, det skadar inte att prova! För min var de för svängda och glappade i vartenda steg:cool:

Jag anser att min ponny ska ha en sadel som passar är prio ett, och det får kosta vad det kostar, så det blir en Jaguar till min lilla ponnyplutt.

Det finns både garanti, originalkvitto och bakgrund på Jaguaren, bara det att personalen (inte originalpersonal idag, tyvärr) inte hade tid, eller vad man ska säga till att leta fram information. Lite trist. Därför valde jag att inte köpa den idag då jag vill veta det innan, trots att sadeln är i mycket bra skick så är papper mycket värdefullt!

Dominusen valde jag inte ens att rida i, den inte bra. Har en Dominus i hopp som jag stormtrivs i, men bommen på dressyren såg vääldigt annorlunda ut, jämnt böjd eller vad man ska säga, det upplevde jag inte denna. Vet inte hur jag ska beskriva att den låg, men den låg verkligen "ovanpå" samtidigt som den tryckte till i ländryggen, bakre delen av bossorna.

Sedan såg den väldigt bred ut också, något Flashlight också upplevt. Har problem med mina höfter (och knän som följdproblem ibland) och de fullkomligt älskar Jaguar. Provsatte sadeln på bock och jag kände redan då att jag hamnade i svankande sits, antagligen för att den var för bred.

Nu får jag ha sadlarna tills på onsdag, och då blir jag Jaguarägare! :banana:

Jo absolut är kvitton mm viktigt, jag sparar alltid sånt om jag sen ska sälja. Garantin är ju jätteviktig, om det finns. "Ovanpå" är bra beskrivning av hur jag upplevde domimus, man satt högt ovanpå och jag har också rätt smala höfter och den var för bred för mej. Nu var den jag provade extremt högt och hårt stoppad, så är kanske inte alla. Men känslan i jaggan är helt annorlunda det kan man inte komma ifrån. Hade min häst kunnat ha en deep seat så:d

Tänkte vi kunde samla alla i en tråd, där vi som letar dressyrsadel, lägger in bilder på våra hästar och får hjälp, råd och tips:)

Så vi inte får såå många trådar, utan vi samlar i en?

Jag kan börja, behöver en dressyrsadel till min lilla svarta fyrfotade vän:

000_0015.jpg

När jag ser, så har han en ganska rak rygg?
Vilken sadel skulle kunna passa, utav det ni ser på bilden?

Han är ful som stryk just nu och skall musklas både här och där, det vet jag mycket väl, så jag vill ha en sadel som är lite vidare att jag får plats med fårskinnspad

skulle sagt zaldi... men vilken vidd är ju svårt att veta.. din häst ser ganska smal ut just nu... kanske 31... eller såsmåningom 32...

usch för Dominus...den gillade jag inte alls! men alla gillar olika :laugh:

Jag tycker faktist att Dominus hopp är helt ok att hoppa i, men dressyren var verkligen inte det! Hoppen är mjuk, fluffig och har bara små stöd för skänkeln. Hatar att sitta fast i hoppning, men gärna stora stöd och djup sist i dressyren. ;)

Komforten går ju däremot inte att jämföra med Jaguar :love:

Senast ändrad:

Och jag tycker att Jaguar är hemska sadlar, har ALDRIG haft så ont i ändan som efter ett dressyrpass i en Jagga ;)

Va? måste bero på hästen:p Nej mjuka är dom verkligen tycker jag men i ärllighetens namn och när jag väl hade gråtit färdigt över att förlora den...så känns det som om man sitter ännu närmare hästen i amerigon, och båda har varit cc-modeller. Men jaggan var ju som en fåtölj:confused:

Jaggan som en fåtölj? Huuaaa måste vara hårda fåtöljer du har suttit i ;)

Nä helt allvarligt så hade jag blåmärken på sittbenen. Min Passier däremot, den är underbar :love:

Men allvarligt, det MÅSTE vara väldigt olika i olika sadlar trots samma märke.. Jag hade hemma en Amerigo DJ hopp för nån vecka sen, hade så fruktansvärt ont i sittbenen efter 15 min i den att jag ALDRIG kommer att köpa nån Amerigo. Har ju haft en CC hopp, en Classic dressyr o upplevt exakt samma sak med dom. Har ridit i Dominus både hopp o dressyr som var jättesköna osv osv

Hade en jagga hopp som var ok att sitta i men som såg ut som en banan....sålde den till en banan häst som har kvar den än idag.

Mina Jensen är ljuvliga att sitta i, jag får aldrig nånsin ont förutom vanlig träningsvärk. Röösli är lite samma sak tycker jag, får inte ont i Röösli heller.

Måste också lägga mig i den situationen ;)

Älskar Amerigo, har dock bara provat dressyr, men den var helt underbar! Dominus hopp är ok, men dressyren var hemsk!!

Har en relativt ny Jaguar Deep seat hemma nu och den är något hård och kantig (för att vara kräsen). Hade däremot hemma en Jagga från stenåldern förra veckan och den var verkligen inriden. Jätteskön och mjuk :love: Hoppas att "min" (förhoppningsvis min inom kort) Jagga ska bli lika skön ;)

Röösli är VIDRIGA! :eek: Hårda, kantiga och satt fel i stort sett överallt på mig...

Och för att göra det besvärligare så tycker jag hästar bär upp sadlar olika förutom att våra rumpor är olika skapta:D

Min sadel som jag jag tyckte var hemskt obekväm på valacken var jätteskön och passade mej bra på hingsten, kändes som en annan sadel., förklara det det som kan:rofl: Den låg bra på båda, och dottern älskade den på valacken:angel:

Jag TROR det beror på att valackens och min dressyrhistoria var att vi undvek dressyr:o medan hingsten älskade dressyren och att vara duktig (men var rädd för att hoppa tex :cool:)

Dottern i sin tur älskade dressyr och var en dressyrryttare ut i tåspetsarna så hon fick valacken att bli på bättre humör i dressyrsadeln:D

Senast ändrad av en moderator:

Jamen precis! Det är ju så det är, alla tycker olika o det tror jag mycket beror på att sadlarna är olika trots det är samma typ o samma märke.

Vilken Amerigo var det som du gillade? När jag rider i Amerigo så sticker mina sittben RÄTT ned i sadeln o det gör ont!

Tyvärr har jag ingen koll på vilken modell det var då jag red i den på ett stort dressyrstall. En djupare, fluffig modell med korta stroppar. Vet inte om de var specialbeställd med det eller en modell, har inte sådan koll på Amerigo... Håller med dig att sittbenen sticker ner i sadeln och jag hade svårt att hamna till rätta till en början. Hästen hade ENORM gång och var långt ifrån lätt att sitta ner på, men på något underligt sätt lyckades jag sätta mig till rätta och då var den riktigt skön!

Fast Jaguar är överlägset mycket skönare! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 624
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 939
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka