vad använder ni för sadlar??

S

sabinav

jag är ute efter en bomlös sadel det är svårt att välja...vad har ni för sadlar som rider distans och vad är era erfarenheter??
mvh sabina

Sv: vad använder ni för sadlar??

jag rider i min hoppsadel , har provat diverse bomlösa o bladsadlar men dom e inget sköna o sittao o skaver här o där.. finns säkert nåt vettigt man får prova sig fram..men jag har ännu ej hittat nåt..

Jag har en Bomlös torsion och en bomlös sportsaddle, as bra enligt mkt.

Sportsaddeln är dock mkt bättre, så den rekomenderar jag verkligen, torsionen är lite mer ostadig än den.

Jag startar min första PP 30 km den 16/8 och då kommer jag sitta i min Torsion Trekking. Det är den skönaste och stadigaste sadel jag någonsin har ridit i (ok - har bara suttit i engelska varianter, dressyr, allround osv, tidigare samt provridit en barefoot bomlös)!

Stormtrivdes i min Wintec allround och tyckte jag satt jätteskönt i den, men efter inköpet av en begagnad Tors.trekking rider jag inte i något annat. Hoppar (vågar förvisso inte högre än 60 cm) och rider dressyr i den sadeln också :)

Jag kan inte jämföra bomlöst och bladsadel, men jag kan säga att jag är helt galet förtjust i min Torsion! ...och det går att hitta dem begagnade..!

lycka till med sadelvalet :)

Jag har en Freemax, och den är helt underbar! :love:

tack för svaren det är så intressant då sadeln har så stor betydelse i ridningen.jag har provat torsion trekking och gillar den, men den verkar svår att få tag i var kan man hitta begagnade??den sportsaddle verkar intressant var kan man köpa sådana har du någonbild på den???

sportsaddeln kan man endast köpa från usa, och det är krångligt... jag ska göra det snart tänkte jag... hehe vill ha en till

begangnad torsion har du hemma hos mig :angel:

vill du veta om den så skicka ett PM! :)

jag vill gärna veta mer men jag är inte så hemma på detta hur skickar man pm??:banana:

Har en torsion dressage som jag är jättenöjd med. Skulle hellre vilja ha en torsion trekking men nu blev det en dressage för jag bytte med en kompis. Lycka till med letandet, det dyker alltid upp begagnat.

Jag hittade min genom att söka med ordet "torsion" på hastnet.se
...eller om det var på Blocket... Nåja. Någon sådan där salusida på nätet i allafall :)

Jag har skickat PM till dig nu ;)

Nu behöver du bara svara, längst upp i det högra hörnet finns PM (privata meddelanden) och där ska du klicka för att läsa!

sen kan du nog lista ut resten själv!

Har inte tävlat distans ännu men många mil i sadeln har det blivit och vi ska förhoppningsvis starta en CR i höst. Trivs underbart bra i min Torsion Island som jag har på både kall-och varmblodstravaren. Valde islandsmodellen för att det är lätt att flytta bak balansen (stora rumpan alltså) i den om jag ska trava fort.

KL

Tävlar inte i distans, men har inte Star Trekk en distans sadel (bomlös)?

Jag vet att deras espaniola som jag har är det skönaste jag ridit i, någonsin. Har testat western, diverse engelska sadlar (hopp, dressyr, allround) islandssadlar, vanliga ''soffkudde'' bomlösa.... men deras var klart skönast.
Hade rekommendeat espaniolan men eftersom de har en distans sadel (om jag fattat rätt) så är den nog mer lämpad :P

*kl*

En följdfråga på det här med bomlös sadel. Är det verkligen så att alla bomlösa passar alla hästar, som tillverkarna påstår? Eller behöver de också utprovas med hjälp av sadelutprovare? :confused:

För som det låter i den här diskussionen är ju fokus på vad som är bekvämt för ryttaren, inte vad som passar hästen.

*kl*

En följdfråga på det här med bomlös sadel. Är det verkligen så att alla bomlösa passar alla hästar, som tillverkarna påstår? Eller behöver de också utprovas med hjälp av sadelutprovare? :confused:

För som det låter i den här diskussionen är ju fokus på vad som är bekvämt för ryttaren, inte vad som passar hästen.

:eek:
Läbbigt jag tänkte precis samma tanke när jag läste denna tråd i morse! Jag vet att alla bomlösa inte passar alla hästar, men här pratar man bara om vad som är bekvämt för ryttaren?

Förresten, vi har två Star Trekk sadlar, en western & en comfort.
westermodellen har varit med i ca. tre år nu och hästen har gått 690 tävlings kilometer med den utan att få några problem, enbart godkända ritter (törs knappt skriva det för då kommer det väl en uteslutning snart ;) )

Comforten provades ut och inköptes i höstas så den har inte varit med så länge, men verkar hittills funka kanon.

/Camilla

funkar den inte så märker man ju det fort när man rider distans, ellerhur? ;) så det handlar nog inte om det... för rider man distans i en sadel som inte passar så är det inte säkert man kommer genom alla grindar.

alla mina bomlösa har passat alla hästar jag har provat dem på, dock vet jag att sportsaddeln inte passar min valack när han är mkt omusklad, men det beror på att paddarna inte är tillräckligt tjocka.

jag vet helt ärligt inte vad man tittar på när man ska se om en bomlös passar eller inte, men mina passar så det är jag glad över!

Jag rider i en Montsegur (fransk bladsadel) som både jag hästen trivs mycket bra med.

Min travare har en Torsion Trekking och trivs jättebra med den, däremot passar den inte min arab. Henne rider jag med en bladsadel, Prestige Atena, och den passar henne jättebra.

Problemet med min torsion och araben är att den är något för lång för henne. En mindre modell kanske skulle passa henne bättre, men så provade jag Atenan och den låg helt perfekt på henne och passade min rumpestump.

tack för alla era svar!!:bump: självklart måste sadeln passa hästen med inte bara ryttaren!!

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
486
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 047
Senast: iNHALE
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
842
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka