Jag jobbar som tjänsteman inom privat sektor och har ett stort mått av flexibilitet i mitt jobb, jag kan åka hem på lunchen om förskolan har apt och stänger tidigt, jag kan planera mitt jobb så att jag har två dagar i veckan där jag jobbar hemifrån etc. och det går också andra hållet, jag är flexibel gentemot min arbetsgivare när det behövs, t.ex. så går jag in under min semester och håller undan vissa arbetsuppgifter som är svåra att lämna över till någon kollega. I de allra flesta fall tycker jag att flexibiliteten är positiv och jag är mycket tacksam att jag har ett jobb jag kan utföra varsomhelst ifrån i princip.
Dock inte när det kommer till vab. Jag har kollegor i alla åldrar; med små barn, mellanstora barn, stora barn eller inga barn. Gemensamt mellan oss är dock att ingen vabbar förutom jag. Givetivs är även de andras barn sjuka emellanåt men ingen annan tar ut vab utan det vobbas istället. Även min man har ett felxibelt jobb och vi delar lika på vabben och emellanåt vobbas det också här, men det slutar alltid med att jag får dåligt samvete för barnens skull. När vi båda har möte blir det ibland en stunds skärmtid men jag är inte bekväm med att sätta barnen där hela dagen för att jag ska kunna jobba. Visst kan de sysselsätta sig en stund själva men knappast halv-/heldagar.
Kombinationen av att jag alltid har en möjlighet att utföra mitt jobb hemifrån tillsammans med kulturen att det inte vabbas på min arbetsplats gör att jag tycker hela vab-situationen är tuff. Det finns ingen som uttrycker att det är fel att vabba men jag känner själv att jag avviker från det allmänna mönstret.
Barnen är 5 och 8 år om det har betydelse i frågan. Under pandemin har det till 99% handlat om "snor-vab" dvs. jag har inte behövt ta hand om sjuka barn som inte mått bra utan de har varit pigga och igång fast inte välkomna till skola/förskola. Om barnen är ordentligt sjuka finns inte alls samma känsla kring huruvida vabben är berättigad utan den uppstår främst vid vab av "friska" barn.
Hur gör ni som har liknande arbetssituationer? Hur mycket vobbar ni i förhållande till vab och vad gör barnen under den tiden? Är vabben oproblematisk i förhållande till din arbetsgivare och i förhållande till din egen syn på hur mycket du förväntas jobba när du vabbar?