Vä. galopp=super, Hö. galopp=katastrof!

Sv: Vä. galopp=super, Hö. galopp=katastrof!

Okej här kommer en halv korkad fråga. :angel:
Men alltså vad är ET förkortning av?

Kanske dum fråga men- är din häst travare??
Hade själv tänkt att starta en tråd om just detta!!
Syrrans travare är kanon i skritt och trav. Hon är lugn och sansad och trampar under sig relativt bra. Vänster galopp blir bättre och bättre.
Däremot höger galopp :eek:
Ibörjan kunde hon inte riktigt fatta höger, men det blev bättre och bättre. Plötsligt nu vill hon inte fatta höger galopp! :confused:
När man väl får igång den så går det j-ligt fort...

Hon är kollad av
vet-ua
et-har tendens till skulios
hovis- sne i fötterna men har rätats upp bra, sliter dock snett forfarande...
sadelkunning- sadel ua

Vad gör man??

för ca ett åt sedan hadejag problem med byte till högra galopp (som överlag var sämre)..

snart visade det sig att ponnyns sena var helt åt helvete..
men efter 1 års vila och poeration är vi igång igen.

det märks inte alltid hos en arbetsvillig häst om den är sjuk.

så kolla med massör å vet :)
å förståss kan det lika såbra vara en svagare sida helt enkelt (får man ju hoppas)

Hejsan mitt varmblod hadde sama problem och jag kämpade i över ett halvår så det är bara kämpa, kämpa och åter kämpa ge alldrig upp du kan även ha ett långt dressyr spö vid den sidan han går in med baken mot väggen det brukade jag ha och sen så löste allt sej hon fick jätte fin galopp efter de men lycka till :)

Ponnyn jag rider har och hade lite samma sak. I början gick det knappt att galoppera på en volt utan att han sköt ut bogen och nästan galopperade in i väggen för att det inte gick att svänga. Men vi kämpade på och det gav resultat. Sedan red en jätteduktig ryttare honom några gånger och hon tillät honom aldrig att skjuta ut bogen, hon var alltså rätt bestämd mot honom. Det funkade kanon och efter att hon ridit så har galoppen blvit mkt bättre. Han har fortfarande kvar lite av samma tendenser i höger-galoppen men när jag galopperar i den galoppen så låter jag honom gå i ett friskare tempo eftersom han inte orkar om han är för samlad.
Tänk också på att svänga lite hela tiden när du rider på en volt. Planera din väg så att du alltid är ett språng "före" hästen. Om den ändå springer in i väggen eller vägrar svänga så försök att bara rida framåt så att den inte lär sig att den kan bryta av när han inte orkar/vill svänga.
Lycka till!

Liknande trådar

Dressyr Hej! Varning för lite långt... Visste inte om jag skulle posta detta under ridning eller dressyr, men då det är tänkt att vi ska ut...
2
Svar
20
· Visningar
3 828
Senast: Mussea
·
E
Träning Jag gör något helt fel när jag ska rida i galopp i dressyren men jag vet inte vad jag gör för fel. Min häst Elton bara galopperar på...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: NotlikeI
·
S
Ridning Rider ett halvblodssto en gång i veckan och hon är jättefin i skritt och trav men helt omöjlig i galoppen. Man fattar galopp...
2
Svar
21
· Visningar
2 488
Senast: Badger
·
I
Ridning Visst inte vad jag skulle skriva för rubrik. Men skrev något jag tyckte passa bra på de jag vill ha tips och råd kring. Jag har en...
Svar
4
· Visningar
878
Senast: Ravishing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka