Vä. galopp=super, Hö. galopp=katastrof!

M

Manne

Jag vet inte vad jag gör för fel!
Min häst är jättefin i alla gångarter utom en "liten" detalj-HÖGER-GALOPPEN. Jag hade tänkt att ge mej ut och tävla lokal dressyr denna säsongen. Men det kan man ju inte göra om man inte kan galoppera i ena varvet :cry:
Försöker jag att galoppera honom på en volt "drar han bara iväg ut med bogen och krockar med ridhusväggen. Jag kämpar som en blå med ytterskänkeln- men till ingen nytta.

Har ni tips på hur man ska ha vikten på bästa sätt. Vilket sittben man ska sitta mest på eller kanske hur jag ska ha överlivet.
Kanske någon övning som kan hjälpa honom att stärka sej??:confused:

Sv: Vä. galopp=super, Hö. galopp=katastrof!

Om hästen är så oliksidig så är det första du ska kolla upp om den har ont!! Ta ut en kiropraktor, ET eller massör om du inte redan gjort det..

Först kolla upp hästen!
I turordningen först veterinär, sen annan terapeut tex. massör, ET.

Är hästen ok, kolla upp din utrustning!

Sist men inte minst, kontrollera om du är rak och balanserad!

Är hos en ET var fjärde månad. Var ca 5 månader sedan jag kollade sadeln hos sadelmakaren.

Hur ska göra för att bli rak och balanserad.....

Jo, ja det är klart, det kanske man ska göra först eller parallellt.

Man brukar ju vara sned mer eller mindre. Blir man då åtgärdad själv och kanske ändå har en sadel som inte passar, alt en häst med problem så tar det längre tid innan man kommer åt var felet sitter..

Har sadelmakaren tittat på hästen så att passformen är bra?
Det kan hända mycket på fem månader.

Lika med ET besöken. Jättebra att den blir kollad regelbundet.
Men händer det något (i hagen tex) en vecka efter besöket så tar det ju tid innan någon hittar det.

Upplever du själv att du är starkare i en sida?
Att du viker dig i midjan lättare åt ett håll?

All form av kroppskontroll är bra för alla ryttare.
Yoga är bra!

Är man medveten om sina brister är det lättare att åtgärda, tänka på när man rider.
Slår återigen ett slag för centrerad ridning för att få koll på kroppen under ridning.

Har bokat ny tid hos ET:n nu.
Jag tror inte sadeln är problemet-för då skulle han sura när jag spänner åt gjorden(så har han gjort förr).

HÖGERVARVET ÄR OCKSÅ MITT SVAGA VARV. Så jag misstänker att problemet ligger hos mej.
När jag rider vänstervarvet så bara fattar jag galopp nästen med tanke-överförings-känsla och det är härligt att galoppera.(men jag rider mest på känsla -så jag vet inte riktigt hur jag gör). När jag ska fatta galopp i det dåliga varvet är det precis som att jag inte vet hur man gör. Låter säkert jätte-konstigt men så brukar det bli för mej när jag börjar analysera för mycket. "Hur var det nu- Lägga an ytterskänkel och ge signal med inner-eller vad det tvärtom-eller inget utav det?" :confused:

Jag har också svårare för galopp och även trav i höger varv.Min instruktör upptäckte att jag satt snett.Skitläskigt att börja lära om sig då jag trodde att jag satt rakt.Och när jag enligt henne satt rakt kändes det som att jag satt överdrivet åt höger.
Nu sitter jag bättre men min kropp har svårare i höger varv.
Galoppen blir bättre om jag inte tänker så mycket på att det är mitt sämre varv och jag tycker perecis som du att själva fattningen ibland blir så komplicerad och det är säkert för att jag spänner mig.Går bättre om man försöker att ge mindre hjälper istället och inte tänka så mycket på att det är mitt sämre varv.

En hyfsat kvalificerad gissning är att din häst sätter över dig på vänstersidan i höger varv. (been there done that)
Tänk att du ska ha vä sittben mera mitt i sadlen :idea:

Aha, man ska helt enkelt försöka med mindre hjälper. Tack, det ska jag prova. Många ggr försöker man säkert för mkt om du förstår vad jag menar. Bra att bli påmind om sånt här.
Hur får du tänka och göra idag för att du ska sitta rätt?(beskriv gärna detaljerat).
Har du tips på någon övning av nåt slag?:bump:

Men ska jag inte sitta på hans ytterbakben:confused:

har precis samma problem. Min ponny skjuter också ut bogen i högergaloppen. Men prova att sätta dig mer till höger!!(tänk "långt högerben" Även fast det känns som om du sitter rakt så är chansen att din häst "flyttar över" dig på vänster-sidan ganska stor. Det funkar för mig i alla fall.:)

Hm,svårt att beskriva men jag försöker på att sitta rakt och sträcka på mig och tänka lååångt högerben.Samt koll på yttersidan genom skänkel och ibland kan det hjälpa att ställa lite utåt.

Min syrras häst var lika dan. men hon tog dit en tandläkare, och det visade sig vara en tand som typ var "rutten" tandläkaren kunde bara plåcka ut den lätt som än plätt:p . och efter det har det blivit jätte bra! :) ;)

Galoppen blir bättre om jag inte tänker så mycket på att det är mitt sämre varv och jag tycker perecis som du att själva fattningen ibland blir så komplicerad och det är säkert för att jag spänner mig.Går bättre om man försöker att ge mindre hjälper istället och inte tänka så mycket på att det är mitt sämre varv.

Det här funkar för mig.
Samt att göra många övergångar. (stärker mkt)

Inspänningar är ingen lösning.

Kämpa på!
/ Lisa

KL

Intressant! Är det bara galoppen som hästen faller utåt i?
Känns ingen oliksidighet alls i andra gångarterna och övningar?
Om det är du som är obalanserad borde du ju påverka hästen så tex även traven på högervolten känns besvärlig.

Men om det sitter något kanske i vänster ländparti kan det vara svårt att komma in med höger bak då innerhöften ska fram mer i galoppen. Alltså försämras bärkraften i galoppen och hästen ramlar iväg utåt.Vore det bara att höger bak är svagare eller har mycket muskelspänningar borde det vara problem i alla gångarter.
Har inte ET haft någon idé alls?

Min har liknande problem som sitter i ett överansträngt vä bak o länd pga andra problem.. Vilket gör att i vä varv vill han falla in lite men har en fin galopp. åt höger däremot rätar han ut sig och faller utåt och vill helst inte galoppera alls. På lina blir det typ utåtställd skuttgalopp med självvalt indragen nos. .
För att få till högervarvet då han ramlar iväg förhåller jag lite så han hittar kontakten med bakbenen och lägger till innerskänkel lite för att få inner (höger) bak på plats. Då brukar han hitta spåret och balansen.

Har du alltid haft besvär med att rida i högervarv (galopp) eller har problemet kommit på den här hästen? Testa med någon annans häst, det är ju ett sätt att utesluta att det är du som stör. Är det ett problem hos hästen vore det ju skönt att ta tag i det så fort som möjligt. Jobbigt att hamna ut i väggen vid varenda galoppförsök!

Tack för ditt svar!
Jag kan nog tycka att han har en liten tendens i traven , men det är så lite att det knappt märks. Denna hästen har haft en del problem innan i ryggen mellan sadelläget och korset. (Därav konternuerliga besäk hos ET:n).
Detta har säkert lite med problemet att göra.

Jag rider ibland andras hästar och då går det jättebra att rida i hö-varv även om det känns lite avigt.

Liknande trådar

Dressyr Hej! Varning för lite långt... Visste inte om jag skulle posta detta under ridning eller dressyr, men då det är tänkt att vi ska ut...
2
Svar
20
· Visningar
3 828
Senast: Mussea
·
E
Träning Jag gör något helt fel när jag ska rida i galopp i dressyren men jag vet inte vad jag gör för fel. Min häst Elton bara galopperar på...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: NotlikeI
·
S
Ridning Rider ett halvblodssto en gång i veckan och hon är jättefin i skritt och trav men helt omöjlig i galoppen. Man fattar galopp...
2
Svar
21
· Visningar
2 488
Senast: Badger
·
I
Ridning Visst inte vad jag skulle skriva för rubrik. Men skrev något jag tyckte passa bra på de jag vill ha tips och råd kring. Jag har en...
Svar
4
· Visningar
878
Senast: Ravishing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka