"tvätta" häst utan vatten!

N

ny-och-nyfiken

Hej!
I stallet finns ingen spolspilta och hästen börjar lukta rent outhärdligt äckligt.
funderar på torrschampo men nu behöver ju HELA hästen tvättas.

Tips på bra torrschampo eller annat som kan göra hästen renare?

Sv: "tvätta" häst utan vatten!

Jag undrar varför man ska tvätta en häst på vintern? Att spola av benen är en sak men resten av kroppen?
Hästar och hästsvett luktar inte illa i sig, däremot kan det klia på hästen om den har intorkad svett. Jag undrar om du borstar och ryktar din häst? Det är nämligen grunden för att en häst ska ha en bra hårrem ( och så fodret förstås). Och gör att den blir ren. Samt får massage.
Jag brukar fukta en handduk och torka av med om hästen är svettig eller skitig när det är kallt. När det är varmare kan man blöta handduken mer eller ta en svamp.
Har man en varmvattenspilta är det ok att använda den. Travfolk tvättar sina hästar men de sätter aldrig in en blöt häst i stallet, den "träcks" varm, dvs den leds eller skrittas torr. Och den tvättas bara när den är varm och svettig vilket också påskyndar torkningen.
Torrschampo nämner du, det kan kanske funka men jag undrar: vad är det för lukt du pratar om? Vad gör att den luktar illa? Vi människor är så vana vid att alla dofter ska vara parfymerade. En häst är en häst.....

Det är inte min häst!
Jag kan inte riktigt sätta ord på lukten men det är inte vanlig hästlukt, luktar skitigt, smutsigt nästan gödsel. vet ju hur hästar luktar (och det kan jag tycka luktar irktigt mysigt) men detta är som sagt ren skit och smuts och hästlukten kommer man inte i närheten av.
Jag ryktar hästen ordentligt innan och efter ridpass. Hästen går på lösdrift vilket säkert har betydelse.
Givetvis ska en häst få vara häst och lukta häst... någon parfymerad doft är inget jag efterstärvar.

Hej!

Jag har erfarenhet av både lösdrift, stall med spolspilta och stall utan duschmöjligheter.

Ett kan jag säga, visst kan hästen bli så skitig att den faktiskt behöver en dusch.

Mitt första råd är att åka någonstan dit de har spolspilta och betala en slant för att få duscha hästen ordentligt. Om det är helt omöjligt så skulle jag satsa på att handtvätta hästen med svamp/borste och hink med linimentschampo. Lägg ett täcke över den delen av hästen du inte tvättar för tillfället och försök pricka in en dag med milt väder. Använder du linimentschampo så välj ett som inte behöver sköljas ur. Då behöver du inte vara super noga med att skölja för att få bort allt schampo, även om du vill skölja för att hästen ska bli ren.
Torrschampo fungerar tyvärr inte på en helt skitig häst. Det kan fungera på en fläck eller två, men är inte speciellt bra till det heller.

För övrigt så är det väl rykt och åter rykt som gäller om man ingen dusch har.

men är det bra att blöta ner hästen såpass såhär års???

Det beror ju lite på var du bor, dvs hur varmt/kallt du har det ute?

Kan du få tillgång till ljummet vatten så kan du ta en hink och svamp och gnugga rent en hel del på så sätt. Sen skrapar du av så mycket vatten du kan och gnuggar av hästen med handduk eller liknanade. Lägg på tunt absorberande täcke och ev ett täcke ovanpå det. sen går du en kort promenad med hästen, byter understa täcket och går en sväng till osv tills hästen är torr eller nästan torr. Helt torr blir den säkert inte så sätt på ett tunt täcke första timmarna i hagen efter tvätten.

Gör du som ovan så kan du tvätta hästen om det är plusgrader ute.

Att hästen lukter illa beror troligen på att den ligger och sover i en inte helt red bädd.

Jag hade inte blötat ner en häst så här års:crazy:

Det är bara att stå ut tills värmen kommer, alternativet är att åka någonstans där de har varm spolspilta och värme så att hästen verkligen torkar, sedan är det bara att gå tills hästen är helt torr vilket kan ta några timmar.
Det är stor skillnad på om hästen blir blöt av regn och snö eller vid riktig tvätt.

Äe det en valack? Är skapet rengjort? Om inte kan det lukta ve och förbannelse.

Luktar hästen illa i pälsen? I såfall skulle jag ringa vet. för det är ju inte riktigt normalt. kan ju vara någon hudsjukdom eller liknande.

Man ska inte behöva tvätta hästen pga dom luktar illa, då är det nåt annat man ska göra. En frisk häst i bra skött hagar och stall där det är fräscht luktar inte illa.

Däremot på sommaren efter alla flugmedel och allt man häller på hästen för att slippa flugor..då på hösten kan jag tycka att hästen känns kanske lite äcklig i pälsen. Men luktar illa på de sättet har jag aldrig stött på någon häst som gör.

men det kan inte bero på att ´de kan gå några dagar mellan rykt?
Och dessutom lösdrift och häst som antagligen ligger i urin/lera/bajs då och då?

mina hästar kan ibland lukta illa om de typ rullat sig i nån dynga eller sur lerpöl(vilket de gillar).det är bara att borsta o låta det va det försvinner.torrshampo har jag provat men tyckte inte det hjälpte nåt då kan man lika gärna ta vanligt potatismjöl på fläckarna o borsta.

men det kan inte bero på att ´de kan gå några dagar mellan rykt?
Och dessutom lösdrift och häst som antagligen ligger i urin/lera/bajs då och då?

Jag tror att det beror på att lösdriften inte är ordentligt urmockad.
Om jag har missat att mocka ur lösdriften ordentligt en dag, ( :o ) så kan hästen lukta lite fränt eftersom han legat på en bädd som inte var riktigt ren. Men så fort jag mockar ur igen så luktar han lika gott som vanligt :love:

JAG hade då inte tvättat hästen nu. Men jag har märkt att hästarna avger olika lukter.

Den ena hästens vojlock luktar blöööööörk efter bara ett par användningar. Medans dom andras vojlockar luktar "normalt".

Men jag väntar tills det blir varmare att tvätta pållen. :)

Jag har aldrig duschat min pålle, har ägt honom ca 5 år:o Tycker han blir mycket snyggare efter en rejäl ryckt! Han är dock svart och har relativ kort päls. Nu är han dock inte direkt vacker för tillfället, full med lera (nästan grå) och lös päls överallt, trots timmar av ryckt.

Tycker du ska vänta iaf tills din häst fällt den mesta av vinter pälsen dels borde den lukta bättre och dels för att den torkar bättre!

Har aldrig haft problem med illa luktande häst, trots skettisar med decimeter lång päls!!

Lycka till!:)

Klart man kan duscha häst även på vintern.

Duscha och dra ur med svettskrapa. Lägg på täcken. Åk hem med släp, om ni är någonannanstans.

Byt täcken hemma i stallet. Lägg på torra täcken. Låt hästarna stå inne med fritillgång på grovfoder. Släpp ut hästen på morgonen, med eller utan täcke - helt efter förutsättningar.

Norrland

Prova att lägg tiden som du tänkt ta för att duscha hästen på att mocka ur lösdriften och kolla magstatus på hästen.

Det är inte normalt att hästar på lösdrift luktar illa!

mina hästar går på lösdrift vissa har täcke andra inte och ingen av dem luktar illa och jag står inte och ryktar dem flera timmar/dag bara det allra värsta med en borste. och jag skulle aldrig få för mig att tvätta hästen för att den "luktar illa" så löjligt, ska de behöva lukta parfym de med, den har kanske bara rullat sig i någon dynga.

I stallet som jag rider i har vi ingen spolspilta osv.
Hästarna går då på lösdrift också.

De som vi gör är att hålla stall/hage ren och fräsh (stavas?).
Sen så är borstning och ryktning de som gör hästen ren.
Hästarna går för övrigt utan täcken så dom blir väldigt
skitiga om dom rullar sej i lera osv.
Men då är de bara att stå och borsta ett bra tag.

Så de jag skulle rekomendera dej är att kolla lösdriften/hagen/stallet så allt är fräsht och rent sen så skulle jag sattsa på en rejäl borstning och verkligen lägga ner mycket tid på den.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
637
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 221
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 096
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka