Sv: "tvätta" häst utan vatten!
Jag undrar varför man ska tvätta en häst på vintern? Att spola av benen är en sak men resten av kroppen?
Hästar och hästsvett luktar inte illa i sig, däremot kan det klia på hästen om den har intorkad svett. Jag undrar om du borstar och ryktar din häst? Det är nämligen grunden för att en häst ska ha en bra hårrem ( och så fodret förstås). Och gör att den blir ren. Samt får massage.
Jag brukar fukta en handduk och torka av med om hästen är svettig eller skitig när det är kallt. När det är varmare kan man blöta handduken mer eller ta en svamp.
Har man en varmvattenspilta är det ok att använda den. Travfolk tvättar sina hästar men de sätter aldrig in en blöt häst i stallet, den "träcks" varm, dvs den leds eller skrittas torr. Och den tvättas bara när den är varm och svettig vilket också påskyndar torkningen.
Torrschampo nämner du, det kan kanske funka men jag undrar: vad är det för lukt du pratar om? Vad gör att den luktar illa? Vi människor är så vana vid att alla dofter ska vara parfymerade. En häst är en häst.....