@Dressyrtjejen_97 jag har kört med så små (och mindre) marginaler tidigare. Dock har jag nästan alltid vetat vad hästen väger eftersom jag hängt mycket på ställen med våg (typ kliniker). Vägde C i torsdags: 596kg.
Men jag har mycket packning i. Packar nästan alltid 6kg hö till en tävlingsdag, och två täcken, sadel, träns etc. väger mer än man tror. (Prova lägg allt du brukar ha med dig i höpåsar och häng på hövågen)
Så länge
-Kombinationen bil/släp är godkänd
-Bilen jag använder får dra de kg. jag drar.
-Släpet får lastas med de kg. jag lastat.
Alltså om jag har en bil som får dra 2000kg, (dock ej på B-kort) så är ju bilen godkänt för att dra så tungt. Och om släpet varit typat på 2000kg så klarar det ju över 1000kg lastvikt på ett trafiksäkert sätt (beroende på om man ändrat påskjut eller något iom nedtypningen) Och då har du plötsligt marginaler.
Det är således ”bara” böter för övervikt man riskerar. Tror det är 2000kr per påbörjat 100kg övervikt. Surt, absolut. Men inte osäkert i trafiken på något sätt, och inte så att pappa riskerar att bli av med körkortet.
Andas ut, och väg häst och släp så fort tillfälle ges Det kan vara så att allt funkar fint eller att ni måste tänka om med packning etc. huvudsaken är att ni kör trafiksäkert och vet vad allt väger, samt vilka risker ni tar.
Och grattis till släpköpet! Bra jobbat med is i magen.
Ett tilläg bara. OM det blir så att det krävs BE så är det inte bara böter tyvärr. Då är det olovlig körning med och ffa får man inte fortsätta. Så gäller hålla koll om man ”bara” överlastar (och hur mycket) eller om man överskrider behörigheten. För olovlig körning så kan körkortet för pappa åka. Tyvärr.
Därför det är så viktigt veta vad häst och släp verkligen väger. Så man vet vad risken är.
Mitt förra släp körde jag överlastat ibland. Bilen fick dra det ändå och släpets konstruktion tålde det. Men det översteg vad det var nedvägt till. Överlast men inte olovlig körning.
Hade bilen däremot inte fått dra det på B längre pga överlasten så hade det varit en helt annan femma (eftersom jag inte har BE)