Tornerspel i Arboga

vanimelde

Trådstartare
någon av er riddare som ska vara med i Arboga ?

är lite nyfiken, om allt går vägen så blir det min första tornerspelsshow. Lagom stort att börja med :bump: :banana:

Sv: Tornerspel i Arboga

tjosan!
var där förra året och red runt bland medeltidsstånden...kanske gör det i år igen. Har dock inte tränat tornerspel på flera år nu, så det vågar jag inte tävla i;)

Är det samma riddare som förra året eller är det en helt ny grupp? *nyfiken*

vet faktiskt inte alls men några nya är det allt. Moa Molitor och Ola Linden som var med från Tvenne ekar förra året ska vara med igen,
Liv och Robban ska inte vara med vad jag vet.

jag blev just av med min tornerspelshäst, så nu letas det ljus och lykta efter en annan. men jag hoppas. hade verkligen sett fram emot att vara med där eftersom det är så lagom stort och allvarligt :D Men Moa hittar nog någon häst till mig.

vart höll du till förra året. Jag var där som väpnarusling nämligen.:bow:

jag stod med min lilla märr på gräsmattan i publiken...en av dagarna!
Var med Moa och startade upp en tornergrupp här i krokarna för evigheter sedan... har haft funderingar på att börja träna igen, men har inte råd att fixa någon utrustning, så det har legat på hyllan sen märren var dräktig(4 år sedan...)...

vill du ha en häst för köp, eller hur menar du med letar häst?

Vad var det för grupp du startade upp?

gruppen har lagt ner tornerdelen, eftersom både Moa och jag fick annat för oss...men de har kvar blankvapenstrid till fots och de åker runt och hjälper till med medeltidsmarknader nu, de heter "Stupa". Huvudsäte i Örebro, ca 20 medlemmar

förra året var jag med dem till bla. kristianopel och skänninge, men vet att de var ute på fler marknader...

Stupa är roliga dom..... som jag har fattat när jag träffade dom på fritidsmässan så gör de mindre och mindre på marknaderna de åker på. ingen orkar arrangerar bågskyttet för barn eller dylikt. det är lite synd... Dom binder sig själva om foten lixom.

Senast ändrad av en moderator:

nej, det blir mer och mer eldsjälsdrivet- synd men ack så vanligt:(

Kan ni berätta lite mer för mig om vad det innebär att vara med i en riddarförening. Måste man ha en egen häst? Jag har ridit länge, men har inte kunnat skaffa en. Och så undrar jag om tjejer också kan vara riddare? Läste någon stans om att det finns kvinnliga riddare men att dom inte är med på showerna.

för det första: Självklart kan även tjejer delta i showerna!!:banana:

De sällskap jag vet om består av folk med egna eller foderhästar. I vissa fall är det även lånade hästar, men då är det privata överenskommelser. Ibland kanske det finns någon i grupen som man kommer bra överens med som har flera hästar, då kanske man kan låna den vägen...

Har hört talas om att det finns ridskolor som har haft tornerspelsgrupper, och då antar jag att man rider på deras hästar också... det är nog bara att lobba på sin ridskola om man vill ha igenom sånt:)

Hur det är att vara med i en tornergrupp överlåter jag till de som nu är ed i grupper;). Vet att det finns några här på buke som tävlar aktivt!

/Migo

delta is howerna menade jag som riddare, för det kan väl inte tjejerna?
Så alla som är tex gycklare, väpnare, och de inom arenan är de som är medlemar i föreningen? Måste de äga egna hästar.
Problemet är att jag för tillfället inte tillhör någon ridskola. Den som jag red i innan lades ner till sommarlovet, men det berörde inte mig eftersom jag ändå ska bo på internat under växsjö. Funderar på att börja i ny ridskola där. Vet ni någon föreningsom håller till runt växsjö?
Tränar ni ofta tillsammans?

Jo, vi kan vara riddare, det är så mycket med tornerspelen idag som inte är tidsenligt, så att utesluta riddare bara pga kön vore bara dumt:crazy:

om du inte ska rida, behöver du ju inte ha någon häst!

såklart tjejerna kan vara riddare!!! många är det oxå.

vår lilla träningsförening är förlagd på ridskolan. vi tränar privat, jag leder gruppens träningar, och vi har en egen tränare som kommer upp och kör en dagskurs/helgkurs med oss en gång per termin. men några av oss rider på ridskolehästarna då vi inte har möjlighet att med egna hästen eller inte har en. Ridskolan tycker det är jätteroligt att hästarna får lite variation och så blir de ju lugnare runt stökiga saker på kuppen. Även i Karlstad skulle de starta upp en grupp på ridskolan, tränare skulle vara en från st. Nikolaigruppen.

Lättast är det att ha en egen häst. jag är ju i den sitsen nu att jag måste låna en häst på showen jag ska vara med på och det är lite jobbigt. :)

Läste bara nån stans att tjejerna inte var med och tävlade:smirk: Då var det ju bra att det inte stämde! :bump:

Sidan du tipsade mig om innan vanimelde: www.riddare.nu - den får jag inte upp. Får ni upp den eller är det bara min dator som krånglar?

Nån gång i framtiden ska jag skaffa häst. Men innan det vill jag vara säker till hundra procent att jag har tid och pengar att ta hand om en. För även om jag förmodligen skulle få ekonomiskt stöd nu av mina föräldrar är det ju inte säkert att man får det sen...

Vet ni något sätt att få kontakt med folk som tränar på ett visst ställe eller en förening?

Klart att jag vill bli riddare! :bow: Men vilka är de som är väpnare o gycklarna? Är dom riddare också?

Jag var på riddarspelen i båstad i helgen. Jag avgudar verkligen mörkrets väktare. han äger! (om ni ursäktar detta uttryckande [man börjar tröttna på 'äger']). :cool:

Tack för att ni ger mig svar. Jag är äntligen någonstans på vägen. Att jag skulle hitta råd här på bukefalos tänkte jag aldrig på :idea:

Jag kollade på sidan, men den gav mig inte så mkt svar...:cry:

Kunde någon som var med i en förening förklara lite bättre för mig om vad som gäller? Ska man vara en redan 'utbildad' (-i brist på bättre ord) riddare för att gå med i en?

Köper man all utrustning själv och var får man tag i den? Och var tror ni jag kan få veta om det finns något/några runt växsjö...? Vet ni gågra fler ridskolor närmre mig som anordnar träningar?

Ledsen att jag är så frågvis men frågar man inte, får man inget veta. Jag är också lite stressad för jag vet att det finns två ridskolor i växsjö (finns kanske någon mer oregistrerad) som jag måste höra av mig till om jag vill börja där, men finns det någon i närheten med riddarträning så vill man ju hellre gå där...:(

Tack Vanimelde för alla svaren innan idag! Pratar gärna mer nån kommande dag.:banana:

Jag skickade ett meddelande till hon Moa och frågade lite och hon verkar mkt trevlig! (så bra man kan se det genom ett mejl iaf:crazy: )

Det finns en fråga som jag fortfarande skulle bli glad över om någon som vet kan svara på vad det det innebär med att vara medlem i en riddarförening...

De flesta kräver att du kommer med en egen eller lånad häst och att du kan rida redan. Medlemmarna i sällskapen är med för att göra uppvisningar och har sällan tid och intresse att driva "ridskola". På tornerspelsträningarna kör man ren uppvisningsträning. Så träning av sig själv och sin häst får man sköta hemma. Det är alldeles för mycket folk som bara vill bli riddare men som inte inser hur mycket tid, pengar och arbete som ligger bakom, för att man ska vilja investera allt för mycket tid och energi i dem.

Viss utrustning brukar man kunna låna från sällskapen. I min grupp kan man låna rubbet, men många inklusive mig har egen utrustning. Man vill trots allt ha något efter sin egen storlek och smak. I de mindre sällskapen får du nog hålla med utrustning helt själv.

Tack för svaret. Lovar, detta är en 'plan' som jag har tänkt på länge och den får ta den tid och de pengar den behöver för jag tänker kämpa för att bli riddare. Det ända 'problemet' nu är häst. Eftersom jag ska till ett nytt ställe. om jag testar din idée vanimelde så vill jag nog ha ridit ett litet tag i det stallet, så man känner hästarna. Och hittar jag en ny sköthäst så måste det förmodligen vara en som står nära ridskolan eller en som är 'transportbar'.

Att du inte har någon häst är ju ett ganska stort problem. Helst en helt egen. Det krävs oerhört mycket miljöträning och dressyr för att få ett samspel som fungerar inför publik. Om du blev imponerad av Johnny och Granit i Båstad så har de jobbat tillsammans i 20 år för att komma dit de är nu. Min häst har jag haft i fyra år och där saknas det ju en del fortfarande som du säkert såg.

Liknande trådar

Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 274
Senast: miumiu
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
614
Senast: Emiro
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 676
Senast: Lejanna
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 531
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka