Tjuvbetäckning

Sv: Tjuvbetäckning

Inbjuden är fel term men jag fattar vad du menar! Blir hundförbud på gården framöver:p

Nixis pixis, som tikägare får man stå för hela kostnaden själv. Somm hahundsägare hade jag erbjudit mig att betala halva kostnaden eftersom jag inte vill ha bastarder efter min hund.

Lite plus ett här: fast om det vore en människa jag känner vågar jag ta lite för givet att de skulle erbjuda sig att betala halva precis som jag skulle gjort oavsett om jag vore hundägare eller tikägare.
Det här fallet är ju lite särskilt eftersom man inte visste att tiken löpte, men ändå, är det människor jag känner så pass väl att vi har hundarna lösa ihop kan vi nog prata om det.

Varför inte ta de pengarna du tänkt lägga på undersökning, ultraljud och ev abortsprutor och uppföljande ultraljud för att kontrollera att fostren försvann på en kastrering NU istället? Alla de undersökningarna blir ju inte mycket billigare än en kastrering, och då slipper du ju kastreringskostnaderna längre fram?

Kanske inte har med saken i sig att göra. Men jag låter aldrig min tik träffa (lösa, i koppel får hon) okastrerade hanar alls. Det är en onödig risk och det finns andra hundar (kastrerade hanar och tikar) som hon kan leka med. Ser ingen mening med det då det är väldigt lätt med en "olycka".
Men jag anser även att det är tikägaren som ska stå för kostnaden. Men hade det varit min hane så hade man väll ändå erbjudit sig att betala hälften!

Enligt veterinären kostar en normal tikkastration ca 7-8000, finns cystor stiger det med några tusen.

Visserligen 25 kg hund, men det låter ju positivt!!!

Tidigare gick ju cystor på försäkringen men inte numer (såklart!!)...

Ska kolla med fler kliniker;)

När vi kastrerade vår ridgeback (35 kg) med titthålskirurgi vill jag minnas att det gick på drygt 6-7000 kr. Då är titthål dyrare än "vanlig" kastration. När jag kollar vad "vanliga" kastrationer kostar härikring idag ligger det kring 5-6000 kr för en stor tik.
Låter dyrt hos dig! Bra att du ska kolla med fler!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
963
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 735
Senast: lizan
·
Övr. Hund Nu när det är mindre än ett år till min planerade hund känns det mer verkligt och fler frågor dyker upp. Jag har hela tiden tänkt mig en...
Svar
17
· Visningar
2 629
Övr. Hund Vi misstänker att det eventuellt kan ha skett en tjuvparning mellan våra hundar under senaste löpet, 3-4 veckor sedan. :meh: Löpet...
Svar
12
· Visningar
2 502
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka