Tjuvbetäckning

Texaz

Trådstartare
Tik blir betäckt av (annans) hane på gården.
Tiken har inte uppvisat några tecken på löp, MEN har nyligen konstaterats ha cystor (vilket kan ändra hormonbalansen)
VEM bör stå för ultraljud/abortspruta?

Sv: Tjuvbetäckning

Vilka omständigheter rådde runt tjuvparningen?

Jag kan ju tycka att tikägare med höglöpande tikar som släpper dem vind för våg i närheten av andra hundar får stå sitt kast och pröjsa själva...

Tycker de kan dela på det, båda har ju brustit i uppsikten över sina hundar. Även om man har gård tycker jag inte man släpper en (hög)löpande tik lös.

Tik blir betäckt av (annans) hane på gården.
Tiken har inte uppvisat några tecken på löp, MEN har nyligen konstaterats ha cystor (vilket kan ändra hormonbalansen)
VEM bör stå för ultraljud/abortspruta?

Jag hade föreslagit att dela på det. Men å andra sidan så är ju det sk koppeltvånget just nu, så hanen får ju inte vara ute och springa lös utan uppsikt.
Men tycker nog att båda varit oförsiktiga.

Läste först nu att tiken inte uppvisat tecken på löp. Tycker dock ändå de bör dela på det, eftersom hundarna ändå lyckats med en parning.

Ja tiken har inte visat några tecken på löp, men har som sagt cystor (vilket rubbar hormonbalansen).

Hanhunden var på besök, således inte lösspringande i den bemärkelsen att den smitit någonstans ifrån.

Ja tiken har inte visat några tecken på löp, men har som sagt cystor (vilket rubbar hormonbalansen).

Hanhunden var på besök, således inte lösspringande i den bemärkelsen att den smitit någonstans ifrån.

Nu blev det ju annat. Skriv allt från början så det blir rätt ;)
Tycker helt klart tikägaren får stå för allt.

Ingen visste att tiken löpte och hanhunden var lovligen på samma plats. Låter som en ren olycka och ingenting om handhundsägaren kan belastas för. Tycker tikägaren borde stå för hela kostnaden.

Vad har jag INTE skrivit i första inlägget??:confused:

Nåja tack för era svar, tiken kommer INTE att få träffa hundar av hankön mer;)

Om jag var tikens ägare och ni väns hanhund hade parat under sådana omständigheter hade jag inte kunnat med att tjata på dom om pengar.

Däremot om en lös hane rymde till oss och parade, då hade jag krävt allt av hanens ägare.

Jag har väl aldrig skrivit om någon förrymd hund???:confused:

Var en hyresgäst i stallet som hade sin hund med.

Får dock ta kostnaden men kommer inte att tillåta lösa hanhundar på gården mer....

Kanske en kastrering på tiken om hon ändå har cystor?
Om hon löper och man inte märker det så kan hon ju gå till hanhundar, även om de är kopplade (om ägaren gör nåt med hästen tex).

Kastrering är planerad, så snart ekonomin tillåter.... Nu lär det dröja ännu längre :(

Cystor täcks inte längre av försäkringen :mad:

Nej, det var ju just vad du inte skrev som var kommentaren.

Jag svarade på din fråga istället för Grana
Vad har jag INTE skrivit i första inlägget??

Alltså ifall hanhunden hade kommit "objuden" in på din tomt hade det varit hanhundens ägares fel.

Nu var ju hunden "inbjuden", så då får tikägaren skylla sig själv.

Nej, det var ju just vad du inte skrev som var kommentaren.

Jag svarade på din fråga istället för Grana

Alltså ifall hanhunden hade kommit "objuden" in på din tomt hade det varit hanhundens ägares fel.

Nu var ju hunden "inbjuden", så då får tikägaren skylla sig själv.

Exakt!....

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
963
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 735
Senast: lizan
·
Övr. Hund Nu när det är mindre än ett år till min planerade hund känns det mer verkligt och fler frågor dyker upp. Jag har hela tiden tänkt mig en...
Svar
17
· Visningar
2 629
Övr. Hund Vi misstänker att det eventuellt kan ha skett en tjuvparning mellan våra hundar under senaste löpet, 3-4 veckor sedan. :meh: Löpet...
Svar
12
· Visningar
2 502
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • 10 middagar
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka