Tävla fälttävlan = dyrt (?)

Sv: Tävla fälttävlan = dyrt (?)

Men hallå!? Ni kan ju inte jämföra avgifter för en tvådagars fälttävlan med en dags hopptävling!? Då får ni väl även jämföra med ett hoppmeeting på två dagar. När dottern startade endags ft i höstas gick det på 500 kr, något dyrare än att åka på en hopptävling och rida två klasser.
Och jag tror inte att arrangörerna går med någon jättevinst på ft. Det är ju en massa merjobb än att "bara" ha en hopptävling.
Personligen tycker jag att dressyren är den tävlingsgren som är "för" dyr, det krävs ju inte alls lika mycket funktionärer, men åtminstone här i Dalarna är en start i dressyr dyrare än en i hoppning.

Men dressyren är ju dyrare (på nationell) p.g.a att man har tre domare. Men hoppningen är dyrare (på reg) än dressyren tycker jag för då har jag ju vetrinär besikning. Jag hatar det:devil: . Den är totalt onödig:mad: .

hopp_o_galopp skrev:
Någon mer än jag som tycker att det är så dyrt att tävla fälttävlan? Jag har själv inte gjort det ännu, och som det verkar kanske det inte ens kommer bli av alls... :crazy: Men jag har kollat ett par proppar och förutom att det är ganska höga anmälnings/startavgifter så tillkommer ju ambulansavgifter, veterinäravgifter, uppstallning och hela köret för det verkar inte finnas många endagars längre heller... Alternativt får man (om man bor nära) köra hästen två dagar på raken och bensinen är ju inte direkt billig nuförtiden... :crazy:

Jag tycker inte det e dyrt!
Det är inte dyrare än att rida en reg/nat hopptävling.

Tycker nog att fälttävlan är dyrt.
Start på Strömsholm i år kostade 900 kr starten, uppstallning 1000 kr, eget boende 1200kr, samt bensin ca 1500kr. Detta kan imte jämföras med att tävla hoppning eller dressyr då antalet tävlingar är så få att man måste åka tvärs igenom landet för att få tävla överhuvudtaget.
Summa: 4600kr, inte är det billigt...
Dock anser inte jag heller att klubbarna inte skall få ekonomi i sina tävlingar, som det är nu är de andra kostnaderna högre än själva startavgiften.

Det beror väl också på vilken "klass" eller "höjd" och svårighets grad man tävlar? Att tävla debutant det tycker jag inte är speciellt dyrt, men ska man upp så.. Ser man över det hela så tycker jag nog att det ä ganska dyrt faktiskt...:(

Tyvärr kan det vara nästan lika dyrt att tävla på lägre nivå, lite beroende på var i Sverige du bor. Där är den stora skillnaden mot att tävla hoppning el dressyr, du behöver ju sällan lämna distriktet så länge du håller dig runt MB/1,30-hoppning vilket man ju (om man inte bor i Skåne tex) blir tvungen att göra redan på lägsta nivå i fälttävlan.

Tycker nog att fälttävlan är dyrt.
Start på Strömsholm i år kostade 900 kr starten, uppstallning 1000 kr, eget boende 1200kr, samt bensin ca 1500kr. Detta kan imte jämföras med att tävla hoppning eller dressyr då antalet tävlingar är så få att man måste åka tvärs igenom landet för att få tävla överhuvudtaget.
Summa: 4600kr, inte är det billigt...

Nationell tävling åas...

Men man kan inte riktigt jämföra dressyr och hoppning med fälttävlan. Fälttävlan är en större gren, det ingår både dressyr, hoppning och terräng.

Du räknade på en dags hopptävling. Men om man tänker så är det faktiskt en dressyr- & en hopptävling också. Hade man betalat alla grenar inom ft försej, ahde det blivit dyrare.. ft är en sport som det framkommer mkt skador och det är väl bara bra att det finns ambulanser, sjukvård m.m på bara debutant klasser?

Ni säger (absolut inte alla då) att ft är dyrt, men att rida är dyrt. Vi ska tycka synd om er som itne har råd att rida ft, som "bara" kan tävla dressyr & hoppning för ft är så dyrt. Tänk på dom som inte ens har råd att skaffa egen häst, och tänk sedan på dom som inte ens har råd att rida. Inget går att jämföra med vrandra.

Det är väl ingen som eg säger att avgifterna till klubbarna är för höga, varken anm avg eller vet- och ambulanskostnader är det som skiljer fälttävlan från en dressyr- eller hopptävling. Det som gör att det är en kostsam sport för de flesta av oss är allt runt omkring - uppstallning, boende och drivmedel. För att inte tala om de semesterdagar man ibland måste ta för resornas skull.

Men visst, det är väl inget att diskutera utan bara ett kallt konstaterande. :smirk:

Ja uppstallningen har ju blivit vansinnigt dyrt, tänkte åka med 2 hästar till Trossnäs , där kostar det 1100 per helg per häst så det var bara att glömma :(

Per häst!?! :eek: Det var ju lite häftigt. :crazy:

Jag struntar i Trossnäs i höst och rider ja vad var det nu? Inte bara Sune som har bete just nu så jag kommer inte ihåg. :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 055
Senast: Habina
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 108
Senast: fio
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 601
Senast: Lipperta
·
Övr. Hund Helgen 10-11/8 hade bergslagens vallhundsklubb Ik2-tävlingar utanför Örebro. En klurig bana, ganska svåra (men roliga!) får och rejält...
Svar
4
· Visningar
1 191
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka