Tävla fälttävlan = dyrt (?)

H

hopp_o_galopp

Någon mer än jag som tycker att det är så dyrt att tävla fälttävlan? Jag har själv inte gjort det ännu, och som det verkar kanske det inte ens kommer bli av alls... :crazy: Men jag har kollat ett par proppar och förutom att det är ganska höga anmälnings/startavgifter så tillkommer ju ambulansavgifter, veterinäravgifter, uppstallning och hela köret för det verkar inte finnas många endagars längre heller... Alternativt får man (om man bor nära) köra hästen två dagar på raken och bensinen är ju inte direkt billig nuförtiden... :crazy:

Sv: Tävla fälttävlan = dyrt (?)

Det är ju inte gratis, men om man rider 2 klasser på en regional hopptävling så drar ju priset iväg där med.
Vill inte påstå att det är billigt men det är ungefär lika dyrt som hoppning, dessutom rider man färre tävlingar per år så jag tror inte skillnadewn blir så jätte stor

Jaa... fast jag tänkte så länge man bara tävlar lägre klasser typ debutant och lätt på fälttävlan samt upp till 110-120 på hoppsidan så tycker jag nog att prisskillnaden är ganska stor ändå. I hoppning finns ju tex ingen ambulansavgift, man behöver inte stalla upp eftersom man tävlar typ två klasser sen åker man hem etc.

hopp_o_galopp skrev:
Någon mer än jag som tycker att det är så dyrt att tävla fälttävlan? Jag har själv inte gjort det ännu, och som det verkar kanske det inte ens kommer bli av alls... :crazy: Men jag har kollat ett par proppar och förutom att det är ganska höga anmälnings/startavgifter så tillkommer ju ambulansavgifter, veterinäravgifter, uppstallning och hela köret för det verkar inte finnas många endagars längre heller... Alternativt får man (om man bor nära) köra hästen två dagar på raken och bensinen är ju inte direkt billig nuförtiden... :crazy:

Nu kan jag självklart inte svara på hur det är där du bor men i Skåne tycker jag inte att man brukar lägga de lägsta klasserna över två dagar alls ofta.

Jo anmällningsavgifterna är lite högre, men Klubben behöver ju mer "personal" för att en fälttävaln skall kunna genonföras.

En dressyrdomare, en hoppdomare, en banbyggare, en banbyggare för terängen, ÖD och TD ja det finns nog fler än vad jag kommer på just nu. Dessa skall ju ha sin lön för sitt arbete + milersättning för körningen och mat av klubben.

Så jag tycker inte det är så dyrt, två starter på loka hopp tex i 1.10 kostar ju ca 120 kr är det på regional nivå till kommer ju även här vet avg.

mer tävling - mer pengar. that's it.

*kl*

Men vad lever flera av er i för verklighet? Det är svindyrt att rida fälttävlan om man bor någon annanstans än i Skåne eller om man har ambitioner att tävla fler gånger än 4/år tex.

Ni kanske har snälla föräldrar som betalar boende och bensin men förr eller senare kommer ni att erfara vad det kostar och det är inte jätteskoj direkt.

life skrev:
Så jag tycker inte det är så dyrt, två starter på loka hopp tex i 1.10 kostar ju ca 120 kr är det på regional nivå till kommer ju även här vet avg.

Jag tycker fortfarande det är stor skillnad!

Hopptävling
Ditt exempel ger 120,- i startavgifter
150,- veterinäravgift
+bensin

Fälttävlan
Startavgift 250-350,-
Veterinäravgift 150,-
Ambulansavgift 50,-
Uppstallning eftersom den ligger på två dagar ca 300,-
+bensin

Så JA - det är ruggig skillnad!!! :eek: :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom jag är över 40 år betalar jag alla min kostnader själv och väljer gren och tävlingar efter ekonomi.

Förtår inte varför ni tycker det är dyrt, skall klubbarna gå med förlust för att kunna ordna fälttävlingar för er som inte har råd?

Hur skall kubbarna finasera löner till domarna mfl underhåll och ev reparation av terängbana mm om man inte får in anmälningsavgifter.

Ambulans måsta finnas på plats enl tr. Så det är ingen kostnad klubben tjänar på.

life skrev:
Förtår inte varför ni tycker det är dyrt, skall klubbarna gå med förlust för att kunna ordna fälttävlingar för er som inte har råd?

Hur skall kubbarna finasera löner till domarna mfl underhåll och ev reparation av terängbana mm om man inte får in anmälningsavgifter.

Ambulans måsta finnas på plats enl tr. Så det är ingen kostnad klubben tjänar på.

Vart skrev jag att jag tycker klubbarna ska sänka priserna, ta bort avgifter etc. Jag undrade helt enkelt om det var ngn mer än jag som tyckte att det var dyrt att tävla fälttävlan. Jag fattar ju vart avgifterna går, men jag tycker ändå det är dyrt och trist för "oss som inte har råd". :(

Ingenstans!

Tävla och rida för alla i vilken gren det än gäller är dyrt för dom som inte har råd. Så då vet jag inte vart du vill komma med diskussionen.

Jag skrev ju det....
Jag ville helt enkelt höra vad andra hade att säga om ärendet. Ifall det bara var jag som upplevde det som en dyr sport att hålla på med.

life skrev:
Eftersom jag är över 40 år betalar jag alla min kostnader själv och väljer gren och tävlingar efter ekonomi.

Självklart anser jag inte att klubbarna ska gå med förlust men att det är dyrt kan väl ingen förneka?!

Däremot tycker jag att uppstallningskostnaderna har gått i taket i vissa fall, jag säger inget om tex Mantorp som hyr in sig på travbanan men det verkar ha blivit standard med de kostnaderna (c:a 500 - 550:- per helg) även när klubbarna inte har de utgifterna. I ett fall fick man dessutom efter att ha betalat 500:- mocka ut och tömma boxen där det låg en bädd som legat där hela vintern! :eek:
OK att jag tömmer boxen efter mig men att göra stallets jobb inför sommartvätt tycker jag är magstarkt till det priset.

hopp_o_galopp skrev:
Jag tycker fortfarande det är stor skillnad!

Hopptävling
Ditt exempel ger 120,- i startavgifter
150,- veterinäravgift
+bensin

Fälttävlan
Startavgift 250-350,-
Veterinäravgift 150,-
Ambulansavgift 50,-
Uppstallning eftersom den ligger på två dagar ca 300,-
+bensin

Så JA - det är ruggig skillnad!!! :eek: :crazy:
Du får nog lägga till 120:- i banhoppningsexemplet eftersom det inte är jämförbart om du bara rider en klass. Åas får du väl lägga till boende i det andra exemplet, det är väl inte bara hästen som ska bo kvar?

Det enda man som ryttare kan göra för att påverka kostnaderna i längden är att aktivt arbeta i en klubb som kanske vill börja arrangera fälttävlan och hoppas att fler gör detsamma så vi kan få fler tävlingsplatser i landet och därigenom slippa de långa resorna som gör sporten så dyr. För själva tävlingsdagen är det inte så stor skillnad.

Hej och tack för ditt svar (Tack, förresten till allas svar har jag ju glömt säga :bow: )

Ang lägga till 120,- till för en klass så beror det ju på vilken tävling man är på. Den tävling jag var med på senast (lokal) kostade mig 120,- för TVÅ klasser, dvs 60,- per start. Men å andra sidan var ju det unghästklasser, kom jag på nu! :p

Så ja, det har du rätt i. Lite högre avgifter för VUXEN häst blir det på hoppsidan och javisst ska även ryttaren stanna över på fälttävlanstävlingen :angel: :D

Men men, det var bara ett snabbt uppslängt exempel. Man kan säkert ändra siffrorna både hit och dit.

KLAGA INTE!

Jag bor i Usa och här är det fruktansvärt dyrt att tävla.
Startanmälan och uppstallning för en 3 dagars på lätt nivå (1-1.10m) brukar gå på runt $260-290 (1845-2060 kr).
Sen lägger man till diverse avifter på några hundringar, plus bensin för minst $60 (425 kr), och det är om man tävlar "lokalt", dvs inom samma delstat. Om några veckor är det dags att åka från Oregon till Montana för att tävla och det blir dyyyrt, även när man är några stycken som delar på ett fullt 8 hästar släp...:crazy:
De flesta tränare tar även $50-60 (355-425 kr) per gång det går en bana med en, coachar etc.
Och då har jag inte räknat med boende och mat åt ryttaren!

Och fälttävlan räknas ändå som en av de "billigare" grenarna här. En helgs "dressyrande" drar lätt iväg runt $4-500 (2840-3550 kr).
Och hoppning och hunters kan göra en mörkrädd - de bränner runt $1000 (7100 kr) på en helg! Visserligen intäknat med att ha sin tränare som hjälper till på plats, men ändå!:eek:

Jag har en god anledning till att jag rider andras hästar, hjälper min tränare med hennes hästar, campar på tävlingsplatsen och smörar hej vilt för folk med pengar - skulle inte ha råd att tävla annars!:o

Usch! Vad ska man i USA och göra :angel: där är ju ALLTING förutom bensinen SVINDYRT!!!!!!!!!!!!!! :eek:

men dom tjänar ju mer i USA också:idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 055
Senast: Habina
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 108
Senast: fio
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 601
Senast: Lipperta
·
Övr. Hund Helgen 10-11/8 hade bergslagens vallhundsklubb Ik2-tävlingar utanför Örebro. En klurig bana, ganska svåra (men roliga!) får och rejält...
Svar
4
· Visningar
1 191
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka