Stort misstag..?

Sv: Stort misstag..?

hmm.. jag tycker att du har helt rätt. Stallplats har vi hemma och 7hästar (endast 3 är våra), hö tar vi själva och träning betalar jag själv :(

Är väldigt trött på min pappa för när vi köpte sadeln så sa han inte så mkt och nu så säger han att han sa till mej flera gånger att inte köpa den. Vet ni vad han sa idag eller? Att om jag inte hade "vart så säker på att jag ville ha den sadeln" (vilket jag inte var) så hade han köpt en helt ny stübben :o

Från början satt ju kingston sadeln bra, och jag "visste" att vi hade dåligt med pengar. Det är så att man har lust att bara bryta ihop :cry: Och tro inte att det går att diskutera med honom för han vill bara ha rätt så han låter mej inte ens prata klart utan börjar bara skälla

Min stübben sålde vi till en som har sin häst i vårat stall och dom pengarna som vi fick för sadelt köpte vi kingston sadeln för :(

Du borde åka med sadeln till en sadelutprovare.

Men nu undrar jag - är det verkligen en Kingston för ca 2000:- som du har? Om jag inte minns helt fel finns det en Kingston sadel som kostar ca 14 000 eller så var det ett annat engelskt märke men som det också finns ett lågprismärke med samma namn som säljs i Sverige.
För isf undrar jag vad det är för konstig sadelmakare/sadelutprovare vars dyraste sadel till försäljning kostar under 2000:-...

Om det är den billiga Kingstonsadeln du har tycker du ska sälja den omedelbart och rida barbacka. Alt. låna en bomlös eller en passande sadel av en kompis.

tycker att det är konstigt att du inte fick provrida sadeln... där jag köpt har man alltid fått göra det men utan stigbyglar/läder...:confused:

och om du köpte en ny sadel måste det ju va garanti på den eller???? :confused:

dom jag vet tar inget extar för att hjälpa till att prova sadel utan bara kostnaden för sadeln...:bump:

Där jag provar sadlar så får vi tillochmed hoppa i dem... Och det är helt nya sadlar som sen säljs, så det där är som upplagt för en dålig affär.

//E

Låter som om vi har/haft en ganska likartad uppväxt, och pappa också för den delen... :smirk: Enda skillnaden är väl att jag haft en väldig tur med mina sadlar. Hade en engelsk hansdsydd sadel som följde med när vi köpte min b-ponny. Den passade även c-ponnyn som kom sen. När vi började tävla lite mer seriöst (för ca. 15 år sedan) fick vi tag på en begagnad County-dressyrsadel som vi köpte av en kompis och som har varit helt suverän och har passat alla hästar vi haft den på efter det (ponny, stora halvblod, fullblod, allt)! Använder den fortfarande men det börjar ju synas att den är välanvänd om man säger så...

Vet att det kan vara helt hopplöst att försöka övertyga "besserwissrar", speciellt när man har lite ont om pengar. (Föreläsningen om att man borde börja med en billigare hobby, typ pingis, brukar dyka upp då.) Tror ändå att din bästa chans är att försöka lägga fram det som en investering, där det finns möjlighet att få tillbaka en hel del av pengarna vid en ev. försäljning. Och att köpa begagnat är ju givet! Då har någon annan betalat för den första (och största) värdeminskningen och dessutom "ridit in" sadeln åt dig. Många ridsportsbutiker har möjlighet till avbetalning även på begagnade sadlar. En bra och fullt funktionell kvalitetssadel borde du kunna hitta för en 3-5000:-, en syntetsadel för 2-3000:-. Det tråkiga är ju att du lär ha svårt att få ut så mycket för din Kingston, men det kan ju vara värt ett försök. Den kanske passar någon annan häst bättre.

Har du sedan en väldigt hästkunnig familj (vilket jag visserligen inte vet om du har) så anser inte jag att det är nödvändigt att ta hjälp av en sadelutprovare. Det är ofta väldigt dyrt och har kompisar som inte har enbart positiva upplevelser av sådana... Men om du vill ha hjälp av en sadelutprovare så försök hitta (eller ordna själv) en samling av hästar och ryttare som kan dela på kostnaderna (t.ex. milersättning och annat) och kanske t.o.m. få lite mängdrabatt.

Sedan gäller det alltid att ha lite "flyt" också. Köpte t.ex. en hoppsadel för snart ett år sedan där jag provade ut en ny från ridsportsbutiken och sedan råkade hitta en exakt likadan till salu på nätet. 6 månader gammal, knappt använd och 2000:- billigare... :D

Har ridit barbacka i några dagar nu och det går ganska bra, det är itne speciellt säkert så man får hoppas att det inte händer något :crazy: kan man göra någon form av barbacka"sadel" själv :angel:

Liknande trådar

R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 598
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag är helt fast i djungeln av sadlar och behöver lite hjälp. Vår lilla b-ponny har svängd rygg och mycket manke, något som jag...
Svar
1
· Visningar
1 138
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 161
Senast: MiniLi
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka