Stort misstag..?

Ewelina

Trådstartare
För någon månad sen så köpte jag en ny sadel då min stübben siegfried inte passade längre (för smal i framvalvet), med sin gamla sadel så kunde min häst inte slappna av i galoppen och hade jättesvårt för att höja ryggen. När vi sedan upptäckte att sadeln inte passade så var det ganska akut med en ny sadel. Så vi åkte ner till Tokarp och tog med oss deras dyraste sadel hem, som var en kingston. Eftersom att Kingstonsadeln var helt ny så fick jag inte rida i den och känna efter hur han gick med den, men sadeln såg ut att ligga bra så vi köpte den.

Nu, någon månad senare så har sadeln "sjunkt" ihop över manken, innan fick det plats 3 "fingrar" mellan manken och sadeln och nu ligger den nästan mot manken. Vito har svårt för galoppen igen (inte lika illa som förra gången), sadeln kanar fram och lägger sej på bogbladen och han har svårt att höja ryggen :(

Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mej till, vi har inte så mkt pengar så att vi kan köpa någon speciellt dyr sadel (möjligtvis en begagnad) och jag vill helst undvika att använda en sadel som inte passar på honom. Har ni något tips om någon sadel bra men billig sadel men kan köpa, antingen ny eller begagnad?

Nu får jag lite skuldkänslor för hur mkt jag har klagat över att han inte har gått så bra :( :cry: Idag var jag lite lat och slängde på honom tränset och red barbacka i hagen och han var helt underbar :crazy:

Hoppas att ni vill hjälpa mej :confused:
Mvh Ewelina

Sv: Stort misstag..?

Jag tycker du ska ta ut en riktig sadelutprovare och prova ut en sadel till din häst.

Brukar man inte säga att helt nya sadlar ska stoppas om efter X antal ridtimmar, eftersom stoppningen sätter sig när man börjar använda sadeln? Sadelexperterna här kan ju hojta till om jag har helt fel! :p Annars har TonicWater en poäng: sadelutprovare...

Men Kingston? Hur kunde det vara den dyraste sadeln de hade? Det är ju typ Börjes billigaste märke väl?:confused:

Säger som Julle. Kingston är ju Börjes egna märke som är deras nästbilligaste sadel. :crazy:

Dessutom tyckte jag det var lustigt att du inte fick provrida sadeln för att den var ny.

Ja just det, Pinton är ännu billigare va? Eller Börjes special.... Men Kingston är ju inget supermärke heller direkt...

Men jag köpte inte den på börjes utan i en liten affär som bara hade billiga modeller.. Om man provrider helt nya sadlar kan det bli märken och vem vill köpa en repig sadel ? Inte jag iaf ;)

Man brukar få rida lite utan stigbyglar i nya sadlar.. Man måste ju sitta i den för att se hur den ligger.

Prova att stoppa om din sadel, förmodligen så var den inte så hårt stoppad så nu har stoppningen flyttat sig.

Ingen ide att stoppa om en så dålig sadel!! Det kostar ju Minst 1000kr att fixa, förmodligen måste du köpa helt ny stopp till den också eftersom kingston brukar vara stoppad med disktrasor etc... :crazy:

Köp hellre en gammal passier eller stubben...

Varför passade inte din stubben? Var den för trång? Kanske du kan hitta en bredare begagnad?

Men jag köpte inte den på börjes utan i en liten affär som bara hade billiga modeller.. Om man provrider helt nya sadlar kan det bli märken och vem vill köpa en repig sadel ? Inte jag iaf ;)

Vad i hela världen hade de för billiga sadlar där då?:eek: Och hur billiga? Ned till 500-lappen då eller?:crazy: Och bara nya sadlar menar du?

Fakta: Att ha häst är inte billigt...
Men om man har en häst så gäller det att lägga pengar på de viktiga sakerna. En utav de allra viktigaste som du förstått är just sadeln. Att anlita en sadelutprovare är en god investering, för oavsett hur bra en sadel ligger när hästen står stilla så är det inte säkert att den ligger bra när hästen rör sig.

Sedan är det även ett faktum att det lönar sig att satsa på någorlunda kvalitet vad gäller sadlar. Kingston må vara billig men någon vidare kvalitet är det inte. En kvalitetssadel som sköts om ordentligt kan hålla i många, många år...

Tycker du skall skaffa en beg sadel, fins bla beg studden för 2-3000kr. du vet ju vad det är för bom i den stubben du har, bara o köpa en storlek större så bör den passa

Centaur: håller med dej, det är ingen ide att stoppa om den, har hört att dom hade hittat ett gammalt Bh-band i stoppningen någon gång... min gamla stübben var för trång men om jag skulle hitta en begagnad, bred så skulle jag nog köpa den, förutsatt att den passar min häst ;)

Julle: Jaaa du, dom hade alla möjliga billiga. På ena sidan var det ett tiotal under 1000kr och på andra sidan, min kingston bl.a

Man brukar få rida lite utan stigbyglar i nya sadlar.. Man måste ju sitta i den för att se hur den ligger.

Prova att stoppa om din sadel, förmodligen så var den inte så hårt stoppad så nu har stoppningen flyttat sig.

Och många sadelutprovare tillåter provridning och provhoppning i nya sadlar MED stigbyglar och stigläder. (Vilket är en förutsättning för att jag ska kunna prova ut sadel till valacken ordentligt t ex)

hmm.. om jag hittar en billig ;) har inte råd med någon just nu. Har bara barnbidraget som enda tillgång :(

Jag fick hem en ny hoppsadel till min gamla häst och skulle provrida den, när jag läste i papprena att jag inte fick använda stigläder och byglar blev jag lite snopen. Lite svårt att känna in sig riktigt tycker jag.

Men, men, jag klädde helt sonika in stiglädrena med nosludd och hoppade som bara den :devil: .

Sadeln var inte 100%, så jag skickade tillbaks den och det var ingen som klagade... :angel:

Sadlar är inte billiga men att dra på sig hältor, ryggbesvär och efterföljande klinik o vetrinärbesök för att man ridit med en illasittande sadel är ännu dyrare. Ta ut en sadelprovare o få en sadel ordentligt tillpassad till din häst, en bra och seriör sadelutprovare är väl värd sina pengar.

Sadlar är inte billiga men att dra på sig hältor, ryggbesvär och efterföljande klinik o vetrinärbesök för att man ridit med en illasittande sadel är ännu dyrare. Ta ut en sadelprovare o få en sadel ordentligt tillpassad till din häst, en bra och seriör sadelutprovare är väl värd sina pengar.

Sant, håller fullständigt med!

Ställer mig lite frågande till det där med barn/studiebidraget också... Om det är den enda inkomst du har, hur i hela friden har du då råd att ha häst??? Om det nu är så att dina föräldrar betalar för stallplats, foder, träning, mm. tycker jag du borde försöka sälja in logiken hos dem att om du inte har en vettig sadel och kan rida din häst (utan att orsaka problem och ev. även skador på längre sikt = extremt dyrt och dessutom oschysst mot hästen) finns det ju ingen anledning att lägga ut alla de andra pengarna heller. En sadel som förhindrar en bra sits istället för tvärtom, gör ju också att det är nästan omöjligt för dig att utvecklas och komma vidare i din ridning och med hästens träning. Det är ju ungefär samma sak som om de hade gett dig en bil och betalat för all bensin, men du kan inte köra den för du har inte råd att ta körkort...

Finns lite olika vägar när det gäller att köpa sadel utan att behöva vara miljonär eller bli ruinerad. Ett sätt är att dina föräldrar köper en begagnad sadel av ett välkänt märke med bra andrahandsvärde. Behöver du sedan byta sadel igen eller kanske byter häst så att sadeln inte passar längre (eller helt enkelt slutar rida, tillfälligt eller mer permanent) har du god chans att få tillbaka en hel del av pengarna då marknadsvärdet på de här sadlarna sjunker väldigt sakta. (De förutsätts vara av god kvalitet och ska därmed hålla längre.)

En syntetsadel är ett annat alternativ. Skulle hålla mig ifrån de allra billigaste varianterna även här om jag var du, men även de dyrare syntetsadlarna är ju väldigt mycket billigare än (bra) lädersadlar. Även här finns möjlighet att köpa begagnat billigt. Andrahandsvärdet är dock ganska mycket sämre än på märkessadlar, en syntetsadel får nog ses mer som en konsumtionsvara. Har aldrig ägt någon sådan sadel själv, men vet folk som haft sina åtminstone ett par år utan problem. (Lättskötta ska de ju också vara, vilket aldrig är fel.)

Sedan finns ju möjligheten att ta en sadel på avbetalning. Om du är under 18 år kan du inte göra det själv, men dina föräldrar kan ju göra det och så kan du betala motsvarande summa till dem varje månad istället. Vad hände med din Stübben Siegfried förresten? Den borde du ju kunna sälja för att få ihop lite startkapital.

Det absolut sämsta alternativet jag kan tänka mig är att köpa en ny lädersadel för runt tusenlappen...

Hoppas du lyckas lösa situationen och hittar en bra sadel (för både din och hästens skull)!

Liknande trådar

R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 598
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag är helt fast i djungeln av sadlar och behöver lite hjälp. Vår lilla b-ponny har svängd rygg och mycket manke, något som jag...
Svar
1
· Visningar
1 138
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 161
Senast: MiniLi
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka