SKa jag sluta med KRAFFT?

Sv: SKa jag sluta med KRAFFT?

Inte NU..men du vet ju inte hur din hästs status ser ut, du verkar ju inte ta träckprov ens. Bara för man maskar så betyder det knappast att det blir rätt. Jag stod i ett stall där jag genomförde träckprov, en utav de som stod där var så avigt inställd mot detta eftersom hennes häst minsan var regelbundet maskad. När svaret kom hade hennes häst 1700 epg..så himla bra funkade det att bara ge medel och tro att allting ordnat sig.

Ok, för när jag tänker tillbaka har jag faktiskt varit med om det flera gånger. Jag lyckades orsaka en otrolig kolik på min unge man när jag gav honom Krafft Groov. Så för mig har det nog inte varit så sällan.

Foderstrupsförstoppning har jag tack och lov bara haft en gång. Det var den unge som lyckades få hackad strå i halsen.

Skulle oxå göra "kolla masken" Köpte min häst för 4 månader sen och hon var avmaskad innan vi köpte henne fast de hade inte gjort något träck prov. Har varit i underhull sen vi köpte henne, är ett fullblod så trodde bara hon var svårfödd, men efter några månader med kraftfoder och vi knappt såg någon förbättring, så bestämde vi oss för att kolla masken bara så att vi hade gjort det... Visade sig ha 2400 EPG :eek: vid 1000 EPg är det mkt mask...
Så bara för att de är avmaskade betyder det inte att de är maskfria...

Har inte läst igenom alla svar, kanske blir upprepning...

Min ena häst har fått kolik 2 gånger i vinter. Jag kom ganska snabbt fram till att det beror på att han dricker alldeles på tok för lite vatten! (Inte haft honom så länge)

Nu får han 1 näve betfor(ca 1dl) i ett par liter vatten, ljummar på lite vatten i kokare och häller i innan han ska äta. Skramlar i müsli/pellets oxå så han ser det för annars blir han lite ledsen... Har än så länge fungerat bra. Detta får han morgon och kväll.

Ställ in hinkar med vatten så ser du hur mycket/lite din häst dricker.

Pelletsten sväller men blir som en grötig gegga om man blötlägger den, vilket jag inte gillar.

Enligt Krafft är det bäst att ge fodret torrt då hästens tuggande stimulerar saliven.

Enligt Krafft är det bäst att ge fodret torrt då hästens tuggande stimulerar saliven.

Vilket ju är ett plus om hästen bara får ett par kilo stråfoder om dagen.

Ts häst får ju nästan fri tillgång så för dens skull spelar nog inte detta någon roll.

Då missar man totalt kunskapen att hästen alltid ska stå och äta hö ett bra tag före kraftfodret. Gör den det är salivproduktionen redan igång.

Jag tycker du/ni ska börja med att skaffa en foderhäck el liknande igen.
Även om det ser bra ut på marken så brukar det alltid ligga lite gammalt hö kvar, och efter några dagar så är det inte så fräscht, ffa inte om det är silage..
Det lär alltid bli lite nertrampat och hästen kommer få i sig smuts och skit om den får i sig av det gamla = risken för kolik ökar massor om hästen är känslig.

Och även jorden/gruset från marken (ja nu är det kanske fruset och snö?) kan lätt orsaka kolik för vissa hästar, och det är ju sånt de automatiskt får i sig om de äter direkt från backen och pillar i sig de sista stråna..

Oj svårt att komma ihåg alla frågor..
Jag kanske måste se över hur mycket hon dricker per dag. Träckprov hur gör man det?

angående om jag blöter krafften så nej. Ingen som jag känner gör det så jag har aldrig gjort det heller :o vore nog värt att prova! då får hon ju i sig extra vätska också!:)

jag ger aldrig krafft utan att blöta upp den! jag har fått för mig att det är lite mera hårdsmält och att det behlvs mkt vatten i samband med krafftfoder:)

vad jag vet kan man inte få kolik av kraffts kraftfoder, dvs pelleterade formerna.. ska ta reda på mer av denna person som sade detta!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka