SKa jag sluta med KRAFFT?

S

snuttis_linsan

Nu har min lilla kallblodstjej på 2 år haft kolik 2 gånger. Fllörsta gången var väl ca ett år sen och andra nu i veckan. Jag vet att kolik kan bero på så mycket saker, men just nu får hon ca. 1 kg krafft groov 125 (som ska ökas till 2kg) och så gott som fri tillgång till hösilage.

Vad ska jag göra? :confused: känns inte så bra att börja öka fodret nu om hon haft kolik?. Ska jag kanske byta foder helt och hållet?:crazy:

Tips råd? Vad skulle ni göra?

Sv: SKa jag sluta med KRAFFT?

Kolik kan bero på väldigt många olika saker :confused:. Vad har veterinären för teori? Även om jag gärna förespråkar müslifoder med lång uttid och strå i har jag inga belägg att det hänger på fodret. Många gånger brukar det vara så enkelt som att hästen inte rört sig tillräckligt den dagen koliken kommer, t ex varit inne för att vänta på hovslagaren eller stått och tryckt pga is i hagen. Man kan också kolla hur mycket hästen dricker och att det är helt ok. Berätta gärna mer om din egen teori innan vi spånar vidare över olika fodermedel och tillskott (det finns massor).

Jag skulle ta träckprov, därefter kolla hur mycket vatten hästen dricker under dagen. Sen skriver du inget om hur grovfodret ge i hagen. Direkt på marken ? I foderhäck ?

är det en travare ?
Är en häst i mitt stall som ofta brukade få kolik när han stod i stora stallet (10 hästar på privatsidan + 10 hästar på ridskolesidan) så det var ju nästan jämt folk där och spring i stallet. Tror han fick kolik pga stressen , så han står nu i ett mindre stall på gården med 4 hästar och han har inte alls haft lika mkt kolik nu :)

Så tänkte att om din häst står i travstall, kan det ju vara ganska stressigt...

Har ni det kallt ute? Har hästen täcke på sig?
Många hästar kan få kolik när de blir nerkylda.

Hästen gå på lösdrift och höet fås på marken. Hon är travhäst men står som sagt på lösdrift och inget stressigt stall :)

Min egen teori då..
Hon fick stå den här dagen och det var rätt halt så förmodligen hade hon inte rört sig så mycket i hagen. Jag tror även att hon kan ha druckit för lite den här dagen. Kanske druckit lite i samband med kraftfodret för att sen glupskt tugga i sig fodret. (det är inte jag som utfodrar så jag kan bara gissa).

Du svarade inte på alla frågor. Träckprov ? Vatten ?

Ang fodra fri tillgång på marken är inte speciellt smart. hästarna trampar ned grovfodret samt bajsar i det till slut = bra grogrund för oönskade bakterier som kan ge mag/rtarmstörningar. Försök fixa något att lägga fodret i.

*kl* Blöter du krafften några timmar före fodring? Krafft sväller jättemycket och krafft rekommenderar själva att man blöter den!
Äter den grus? Är hösilaget inte torrt nog? Kanske ska prova att ge lite lucern stråhackad oxå som är bra för magen och gör att dom tuggar bättre om man blandar det med kraftfodret.Loppfrö eller linfrö är bra för magen!

Oj svårt att komma ihåg alla frågor..
Jag kanske måste se över hur mycket hon dricker per dag. Träckprov hur gör man det?

angående om jag blöter krafften så nej. Ingen som jag känner gör det så jag har aldrig gjort det heller :o vore nog värt att prova! då får hon ju i sig extra vätska också!:)

*kl*Äter den grus? Är hösilaget inte torrt nog? Kanske ska prova att ge lite lucern stråhackad oxå som är bra för magen och gör att dom tuggar bättre om man blandar det med kraftfodret.Loppfrö eller linfrö är bra för magen!

Vi har inget grus i hagen. Har aldrig sett henne äta det heller.. Linfrö och loppfrö hur mycket ger man av sånt?

Du gör ett träckprov genom att köpa "kolla masken" på apoteket, sen plockar du lite skit och skickar in det på analys och får reda på om hästen har mask lr inte :)

Krafft rekommenderade mig att blöta ordentligt innan jag fodrade min gamling som har anlag för kolik. Myycket vatten och ingen kolik alls.

Du kan ge 1 dl loppfrö per 100 kg häst om dagen i en vecka.Annars är linfrökaka oxå bra för magen.Enklare än linfrö som måste kokas innan (bör)
man ska definitivt blöta allt pelleterat kraftfoder!

Du gör ett träckprov genom att köpa "kolla masken" på apoteket, sen plockar du lite skit och skickar in det på analys och får reda på om hästen har mask lr inte :)

Aha sånt har man ju sett :idea:

Nu har jag börjat blöta krafftfodret, så nu ska vi se vad hon tycker om det! ;) Hur mycket vatten använder ni?

Min häst hade kolik två gånger förra året. Började då blötlägga krafften (veterinärens rekomendation). Efter att ha sett hur mycket det verkligen sväller skulle jag aldrig våga ge henne det torrt igen. Jag tar ungefär dubbelt så mycket vatten som krafft kanske lite mindre.
Det finns också ett jättebra medel som hjälpte min häst. Det rensar ut tarmarna från grus och återställer tarmfloran, Cheval heter det. Det är tyvärr ganska dyrt men det fungerar super!

Icke blötlagd kraftfoder brukar sällan yttra sig som kolik, snarare då att hästen får foderstrupsförstoppning, men det ser man relativt omgående. bandmaskangrepp kan i vissa fall yttra sig som kolik, men detta är svårt att se via ett träckprov. Hellre då att du tar ett blodprov för detta.

Jag tycker du börjar i fel ände, du pratar hela tiden om att blötlägga kraftfoder då du egentligen borde börja kolla: maskangrepp och det jag skrivit förut..HUR ser det ut runt hästarnas matplats ??? Städar ni upp där varje dag eller bara fylls det på med mer mat. Sen bör du ha koll på vattenintaget.

Icke blötlagd kraftfoder brukar sällan yttra sig som kolik, snarare då att hästen får foderstrupsförstoppning, men det ser man relativt omgående. bandmaskangrepp kan i vissa fall yttra sig som kolik, men detta är svårt att se via ett träckprov. Hellre då att du tar ett blodprov för detta.

Jag tycker du börjar i fel ände, du pratar hela tiden om att blötlägga kraftfoder då du egentligen borde börja kolla: maskangrepp och det jag skrivit förut..HUR ser det ut runt hästarnas matplats ??? Städar ni upp där varje dag eller bara fylls det på med mer mat. Sen bör du ha koll på vattenintaget.

Jag tycker det verkar kontigt att hon skulle fått mask nu? :confused: I vinter har dom fått hö i foderhäck men vi har bytt hage så nu får dom direkt på marken, vilket jag inte ser som något större problem eftersom det är rent och fritt från bajs än så länge.

Dom får rätt så små mängder hö varje gång så jag har då inte heller sett att dom trampat ner det!

Mitt icke-blötlagda lucern (i och för sig inte kraft då men i pelletsform) ledde då till bautakolik som höll på att ta död på min gamle man.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka