Sv: S-hack

Jag har ingen ridbild men här är mitt. Nosdelen är rep så jag har ludd på.
20080528070.jpg

// Linda

mahlmt har den där "pinnen" som håller ihop skänklarna någon funktion? tänkte att mekaniska hackamore inte har nån sån, inte ponny hacken iaf, iofs kanske häst hacken har en sån...hm...

Alexandra_W jätte gulligt, väntar på bilden
hur mkt kostar det om man fastnar i tullen?

Hästhack har 'pinnen' med.

Jag gav 550 kr med frakt, jag köpte mitt av mahlmt som shoppat det i USA ;)

Fastna i tullen = 25% dyrare direkt iom momsen. Tullavgiften är några procent, blir inte många kronor. Men man åker ju på momsen om det fastnar i tullen, och då är det inte alltid så billigt längre tyvärr =/ Annars är ju dollarkursen en DRÖM nu =)

Om du bara köper ett hack som inte är så dyrt så lär det komma under den summan som du måste betala tull för.
Pinnen är inget som stör, den håller ihop skänklarna. Finns på många andra hack också.
// Linda

Fast du kommer aldrig undan momsen, om tullen lägger vantarna på försändelsen (är lite hugget som stucket om det hör det, lite bingo).

Själva tullavgiften är minimal, den är några procent. Det är momseländet på 25% som gör att det blir betydligt mkt dyrare om den inte 'omärkligt' seglar förbi tullen.

Halloj!

Gå in på www.goedhard.nl, klicka på den engelska flaggan så förstår du vad som står där...
Dom säljer lösa S-hack för 20 euro per par, har du redan ett huvudlag kommer du billigt undan, det är inom EU så du behöver inte betala något extra, jag antar att paketet inte fastnar i tullen för det kommer inte från UsA...

Dom tillverkar Marylot där...

Hälsningar,
Marie

Man kan få betala svensk moms ändå, men det ser man ju iom prisuppgiften.

Beror på vilken omsättning företaget har, är den över XXX tusen kronor/år ska företaget vara momsregistrerat i Sverige, och då ska man betala svensk moms. Direkt till företaget alltså. Om omsättningen understiger betalar man det landets moms/skatt.

Detta är inget man som säljare behöver hålla rätt på, det är på företagets ansvar att debitera rätt moms. Och märks såldes när man ber om prisuppgift för att skicka till Sverige. Men kan vara bra att veta om varan som var så billig på hemsidan plötsligt är mkt dyrare.

Här är momsen 19%, något lägre än sverige...
Naturligtvis ska man kolla fraktkostnader o. dyl.

Den länken jag lade in hanterar man att köps det över 50€ skickas det fraktfritt...
Annars finns jag här också, jag har regelbunden kontakt med Mark och Belinda, men jag tror inte att jag kan skicka det billigare men naturligtvis kan jag kolla upp det !!

Hälsningar,
Marie

"pinnen" (på mitt hack; remmen) är för att hindra att de vrider sig/vänder på sig, vid tygeltag. (enligt infon jag fick vid köp av mitt S-hack)

hittade S-hack "delar" för 20 euro, då kan man ju sy dit läder om man så vill...men den hade ingen "pinne":confused:

okej, om man fastnar i tullen så "blir det lagligt" men hur stor är risken/chansen att man fastnar i tullen om man köper något litet och billigt?

"pinnen" kan du ersätta med t.ex. läderrem, bara det är något som funkar ;) mitt hack har rem istället för pinne.

okej, så om man köper de där delarna så behöver man fixa tre delar i läder eller annat material...

men hur stor var chansen att man fastnar i tullen...?

Risken att fastna i tullen är svår att bedömma. Det kan gå bra bra bra bra och bra, sen pang så fastnar tre försändelser i rad i tullen.

Lite fascinerande btw, men min moster köper en hel del från USA. Får det hemlevererat med FedEx ända till sin dörr. Hon får en räkning från FedEx på tullavgiften sen (inte många kronor som sagt), men aldrig fått betala momsen.

Men säg att risken är 50 - 50 att fastna i tullen, är nämligen omöjligt att bedömma, rent teoretiskt är den liten, men reellt är det lite som att spela roulette.

Jag gör som så att jag bedömmer om jag tycker varan är prisvärd ÄVEN om jag får betala 25% moms på den. Är den det, beställer jag, och håller en tumme att jag slipper det. Är varan inte prisvärd med 25% moms i mina ögon, köper jag den inte.

Ett komplett S-hack i Sverige vet du ju vad det kostar, man kan ju få tag i billigare begagnat, men de syns inte så ofta beg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
735
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 819
Senast: mamman
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka