Rida med hund, tips?

Sv: Rida med hund, tips?

*kl*

Det är en sak jag tänkt på när det gäller att med hunden ut på ridturer.
Lagen säger nämligen:

"Tiden mellan 1 mars och 20 augusti är det enligt jaktstadgan förbjudet att låta hundar springa fritt där det kan tänkas finnas vilt."

Så hur gör ni då när ni har med hunden, longerlina? :confused:

Som Migo, jag har med dem, men de får inte springa fritt. De går bredvid på stigen/vägen. Absolut inte lina, det är ju livsfarligt!

Svarar båda:

Det visste jag inte att man fick ha dom lösa om de var lydiga.
Blev mest nyfiken, då vi är i tankarna att skaffa hund och jag försöker skaffa mig lite information på hur andra löser det m.m. :)

Jag har sonika tagit mina hundar med mig på ridtur och lärt dem påvägen. De hade såklart viss grundlydnad och jag red inte ut på vägen det första jag gjorde, utan jag red på platser som var lämpliga. Mina hundar har från börjat haft ganska bra förstånd vad gäller att inte springa under hästen vid ridning. De springer före, bredvid eller bakom. Om de blivit för närgångna hade jag använt kommandot "akta" och berömt när hunden gjorde rätt. Med tiden hade de lärt sig vad som efterfrågades. Kommandot akta använder jag ibland på marken också så de är bekanta med det, även om det inte är ett medvetet inlärt kommando.

De kommandon jag använder från hästryggen (och som måste funka) är:
- Hit
- Nej
- Gå runt - om jag måste dirigera dem till andra sidan hästen.
- Gå in - om jag vill få dem längre in till vägkanten, eller ner i diket.
- Sitt, ligg, stanna.
- Här - typ fotgående.

Sen använder jag lösa kommandon som "ta det lugnt" eller "håll dig här".

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 900
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
888
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 893
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 007
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar