Sv: Rida med hund, tips?
*KL*
Med min första hund behövde jag inte tänka, hon följde hästen automatiskt och höll sig på lagom avstånd. Det skulle heller aldrig fallit henne in att pipa iväg på egen hand. Förmodar att hon till viss del hade det i generna (isländsk fårhund)
.
Sen har jag haft några hundar som det funkat sådär med och nyligen började jag introducera Nikka för ridningen.
Jag började med att lära henne vissa kommandon från marken: "Följ" (=fot), "så" + peka (vilken riktning vi skall), "framåt", "stanna" (vilket även betyder sitt och sitt kvar) och "hit".
Sedan lärde jag även in "gå runt" vilket betyder att hon går i en vid halvcirkel FRAMFÖR hästen, jag vill inte att hon skall vara bakom alls eller gena under magen. Har också tränat in "bort" som innebär att hon skall gå längre bort.
Tänkte även lära henne att gå på kanten av vägen.
När det funkade från marken så promenerade jag med hästen och hunden så att de skulle vara vana vid varandra. Eftersom jag till stor del använder visselpipa till Nikka så ville jag att hästen skulle acceptera den också vilket inte var några problem.
Kollade att kommandona satt ordentligt vilket de gjorde och sedan var det "bara" att tuta och köra.
Dock tycker Nikka att det är lite läskigt men hellre det än tvärtom. Hittills har vi bara ridit på "lätta" ställen där vi inte möter så mycket folk och där det finns gott om plats att mötas OM det skulle behövas.
Så småningom kommer jag att rida även på mindre vägar men jag vill vara helt säker på att allt sitter först.
Det har definitivt underlättat att Nikka har en MYCKET god grundlydnad, egentligen hade jag nog kunnat ta med henne direkt från början genom att helt enkelt kommendera "fot" men jag vill ha andra kommandon vid ridningen än vid jakten.
Jag har valt att ha henne antingen gåendes jämte hästen på min vänstra sida eftersom det kändes mest naturligt alternativt före oss.