Rida med hund, tips?

hnordlander

Trådstartare
Jag har tänkt ta med min hund på ridturer så småningom, efter att ha provat en gång inser jag att vi måste träna på en del saker innan vi kan göra om det. Framförallt behöver jag lära henne att inte gå så nära hästen då hon är helt utan vett och gärna springer i hasorna på honom. Hur ska jag göra det tycker ni? Lära in "akta"? I så fall, hur? Tänker även att det kan vara bra att lära henne att sätta/lägga sig i diket på kommando, vid möte med bil etc. Hur ska jag gå tillväga här?

Ni som rider med hund, hur gör ni? Hur började ni? Kom gärna med tips ska man även försöka lära in att hon alltid är framför i skogen så att hon inte kommer i full fart bakifrån och skräms?

Sv: Rida med hund, tips?

Jag har egentligen inte så många tips för jag misslyckades totalt med den där träningen när Camaro var ung och jag fortfarande hade häst.. Men jag brukade rida med ett långt spö så jag kunde mota bort henne när hon kom för nära hästen. Det var en bra tillfällig lösning :)

Jag har inte testat att själv rida med hund men jag tänker att du kanske kan lära in kommandon medan du cyklar? Lättare att koncentrera sig på hunden när man inte behöver koncentrera sig på hästen samtidigt :) Sen applicerar du "cykelkommandona" när du rider!

Jag började med att ta med min hund när jag tömkörde, för att vänja henne vid att vi hade hästen med oss ut i skogen också. När jag red i paddocken fick hon sitta på sin filt tills dess jag var klar, då släppte jag henne och lät henne springa med när jag skrittade av i paddocken. Kallade på henne och belönade från hästryggen.

Sedan började jag plocka med henne kortare turer på avskrittning ut istället för i paddocken för att då var hon så glad och exalterad över att hon fick komma med att höll fokus jättebra.

Sedan utökade jag det och tog med henne på lugnare, kortare turer och sedan ökade vi på allt eftersom. Nu hänger hon med toppen oavsett om det är en relativt tuff tur eller bara en vanlig runda. Alla kommandon är väl befästa från marken så det var inga problem att ta med de upp på hästryggen i vårt fall. Har man en godisglad Amerikansk Cocker Spaniel behöver man bara se till att ha tillräckligt gott godis så funkar det mesta fint ;)

Hästen som i början inte ens gillade hunden är mycket rädd om henne. Skulle hon råka komma tokigt nära framför honom så tar han ett "halvsteg" för att inte trampa henne. Han har heller aldrig någonsin kickat efter henne när vi varit ute.

Nu har jag skaffat en BC som så småningom ska få lära sig att hänga med på ridturer. Men det är en lång väg kvar. Hon är 1 år och uppvuxen på en fårgård, och enbart en fårgård. Hon vet vad hon heter och sitt finns ibland. Men jag tänker att jag har ungefär samma strategi med henne. Först befästa kommando, vänja henne vid hästen, ta med henne när jag tömkör och flytta upp till ryggen.

Hoppas ni finner en bra lösning för er, det är verkligen supermysigt att kunna rida ut och ha med sig både hunden och hästen :love:

Först ska hunden komma på inkallning och lyssna på "stanna"; det lär man in innan man blandar in hästen. Även "häråt" eller liknande, om hunden är framför och man ändrar riktning. Och "akta"; lärs in utan häst också först. Passa på när hunden är i vägen, säg "AK-TA-TA..!!", "gå på" den lite om det behövs, beröm när den flyttar sig. Skramla med skottkärran bakom eller nåt osv.

Sen ska den vara van vid hästen och ha lärt sig respekt och vettigt avstånd. Umgänge på hemmaplan först, sen promenad med häst och hund. När hunden stannar och nosar så låter man hästen komma upp intill och så "AK-TA-TA..!" och beröm. Det är förstås ömsesidigt att hästen ska vänja sig vid hunden också.

Sen sitter man upp korta stunder under promenaderna. Håller kontakten med hunden, pratar, inkallningar, stanna, akta osv. Kasta köttbullar när den gör rätt. Skicka upp den på stenar och stockar, sitt, vinka tass eller nåt. Se till att kontakten mellan dig och hunden är lika bra som när hästen inte är med.

Komma bakifrån i full fart får mina göra; ropar jag så ska det vara fullt ös genom buskar och vattenpölar - då är det hästen som får skärpa sig och vara medveten om att hundarna är bakom. De får vara före eller efter eller vid sidan, bara de håller sig hyfsat i närheten.

Så gör vi. :)

Jag rider mycket med mina hundar, det är nästan nödvändigt för att jag ska få ihop det tidsmässigt. Super tycker jag, de får motion i olika fart och jag slår två flugor i en smäll.

Jag brukar ha hundarna bredvid mig, på vänster sida för enkelhetens skull. Alternativt får de gå bakom mig, på en särskild runda får de gå framför, men det bestämmer alltså jag. Eftersom min ena är nästintill döv har jag ett långt spö med mig så att jag kan peka lite med det åt henne, men det är super även för den unga hunden som förlängd arm.

Akta lär jag in från att hunden är valp, i varje situation som jag vill att hunden ska flytta sig. Världens bästa kommando. Borde vara enkelt att lära in och ha som sagt ett spö med så att du kan peta till hunden.

Vid möte kollar jag bara så att hundarna går på vänster sida och är uppmärksamma på mig. Jag brukar ha ett koppel i fickan i fall det blir kaos när vi ska korsa en väg, men annars kör jag uppsuttet.

Själv tycker jag inte om när hunden är framför, det kan bli väldigt farligt om du rider fortare än skritt. Hästen vänjer sig fort vid att hunden är med, iaf har mina hästar gjort det.

Jag har bara kommandot "fram" till min hund, akta blir för jobbigt då det används så mycket i vardagen. Men fram betyder alltid "gå framför mig", inte "gå ur min väg" som akta betyder.

Men springa runt som en tok och rusa upp nära och förbi hästen gör hunden ändå (måste ju nosa på allt och inget och samtidigt hålla sig framför hästen :banghead: Men hellre det än att hunden springer bakom eller bredvid oss. Hon ska vara framför eller på ordentligt avstånd.
Hästarna bryr sig inte om hundens upptåg, de är vana och tycker väll det är bra med en vakthund som skrämmer bort alla spöken :p.

*KL*
Med min första hund behövde jag inte tänka, hon följde hästen automatiskt och höll sig på lagom avstånd. Det skulle heller aldrig fallit henne in att pipa iväg på egen hand. Förmodar att hon till viss del hade det i generna (isländsk fårhund) :).

Sen har jag haft några hundar som det funkat sådär med och nyligen började jag introducera Nikka för ridningen.
Jag började med att lära henne vissa kommandon från marken: "Följ" (=fot), "så" + peka (vilken riktning vi skall), "framåt", "stanna" (vilket även betyder sitt och sitt kvar) och "hit".
Sedan lärde jag även in "gå runt" vilket betyder att hon går i en vid halvcirkel FRAMFÖR hästen, jag vill inte att hon skall vara bakom alls eller gena under magen. Har också tränat in "bort" som innebär att hon skall gå längre bort.
Tänkte även lära henne att gå på kanten av vägen.
När det funkade från marken så promenerade jag med hästen och hunden så att de skulle vara vana vid varandra. Eftersom jag till stor del använder visselpipa till Nikka så ville jag att hästen skulle acceptera den också vilket inte var några problem.
Kollade att kommandona satt ordentligt vilket de gjorde och sedan var det "bara" att tuta och köra.
Dock tycker Nikka att det är lite läskigt men hellre det än tvärtom. Hittills har vi bara ridit på "lätta" ställen där vi inte möter så mycket folk och där det finns gott om plats att mötas OM det skulle behövas.
Så småningom kommer jag att rida även på mindre vägar men jag vill vara helt säker på att allt sitter först.

Det har definitivt underlättat att Nikka har en MYCKET god grundlydnad, egentligen hade jag nog kunnat ta med henne direkt från början genom att helt enkelt kommendera "fot" men jag vill ha andra kommandon vid ridningen än vid jakten.

Jag har valt att ha henne antingen gåendes jämte hästen på min vänstra sida eftersom det kändes mest naturligt alternativt före oss.

Grundläggande dirigering, ett 100% stopp och lydnad på ligg/sitt samt ett kommando som betyder "ur vägen" räcker långt. Ännu bättre blir det med skvaller , kommando för tempoväxlingar samt att hunden själv har ett inlärt utgångsläge 2 meter bakom hästen snett ut i diket.

Jag rider med upp till fyra lösa hundar utan problem. De lägger sig i diket om/när vi möter nån.

943360_10151569641173666_1616314160_n.jpg

Vad härligt det ser ut!

kl

Själv är jag inte särskilt orolig att hunden ska hitta på nåt när jag sitter på hästryggen, däremot är jag lite orolig för min häst är inte så glad för hundar. Han vill helst ha dom en bra bit iväg. Men det är väl en träningssak antar jag..

Jag lärde in "stanna" och då skulle hunden lägga sig precis där den var på en gång. Och "gå åt sidan" då skulle hon gå ner i diket eller hoppa upp på snövallen. Tycker också att det är bra att ha ett utgångsläge på hunden snett bakom, på dikessidan. Då hoppar den ju längre ner i diket om den skuttar undan för hästen om det tex kommer en bil och inte ut framför bilen. Jag red jämt efter vägar med trafik vintertid och hade väldigt få stigar i skogen att välja på under vintern. Hunden har vart med i stallet sen hon valp och från början har jag varit noga med att hon ska kunna koppla av, speciellt nära hästarna. "Stanna" var nog nästan det allra första kommandot jag lärde henne, före "sitt" till och med..
Min häst var det aldrig nåt problem att hon blev skrämd eller irriterad på hunden heller, men en medryttarhäst jag hade för ca två år sen tyckte att det var ganska läskigt när hunden kom brakandes genom skogen i full fart utan förvarning. Men då var ju inte den hästen van vid att ha hundar med på ridturerna heller :)

Min hund har jag lärt; FÖRE, då går han framför hästen. Den har jag när vi rider på större grusvägar. Och han kan TUT, som betyder akta dig fortare än kvickt åt något håll :)
Och BAKOM; han går in bakom hästen,kanske en aningens nära men jag vill ha han där när vi rider på smalare stigar och jag inte vet vad som kan dyka upp längre fram. Annars funkar fot och alla andra kommandon han kan, även från hästryggen.

Jag är nog inte rätt person att ge tips då jag inte precis "tränat" på detta.

Men jag tog helt sonika med hunden ut på en ridtur. Han lyssnade bra annars när han var lös på inkallning, vänta, stanna mm så jag provade helt enkelt :)
Det gick jättebra och han springer oftast före men har stenkoll på oss så jag behöver oftast inte säga att vi ska in i skogen t.ex för han har koll själv på att vi svänger. Eftersom han springer före så har ju jag lätt koll på honom också och kommer det en bil så går vi ut på en åker eller in på en väg och väntar och då står han snällt bredvid och väntar tills bilden passerat. Möter vi fotfolk så hoppar jag av och håller honom tills dom passerat :) Han är med mig ut på ridturer flera ggr i veckan och han älskar det! :)

Lycka till!

Jag tog nog bara med mig hundarna på en tur i skogen, dom kommer på inkallning och kan "stanna". Både hästar och hundar har varit vana med varandra sedan innan. Pudeln är inte så överdrivet förtjust i att följa med så får med henne från gården övertaget måste man passa så hon inte springer hem under ridturen, Jack Russelln därimot tycker de är jätte roligt! Överlag tycker jag bäst om att ha dom framför hästen, skrittar mest när hundarna är med.
Dom kunde sedan innan "framåt" vilket har underlättat otroligt så man kan skicka dom framför hästen, då dom har en tendens att gå alldeles i hasorna;)

Började lite smått häromdagen. Tog häst och hund på promenad där jag då var på marken. Funkade kanonbra! Så det ska vi testa fler gånger. Hade varit så sjukt smidigt att vissa dagar kunna rasta både hund och häst samtidigt.

Jag upplever det mycket lättare att rida med bcn då han har lättare att ta mina kommandon från ryggen. Staffen var det svårt att lära och när jag hoppade upp på hästen så "försvann" jag , fick hoppa ned i farten x-antal gånger för att han skulle förstå att jag fortfarande var där och mina regler gällde.... Så jag gick gå på backen i början för att lära ordkamdon och vart dom ska hålla hus.

Men jag har alltid haft den regeln att man går framför hästen, när man är "fri" , är hundarna bakom säger jag "gå" och då vet dom att det betyder att gå framför. När vi får möta såg går hundarna fot bredvid hästen.

Jösses vilka väldresserade!! Grymt jobbat!

Mina springer mest omkring som dårar den yngsta leker med hästen oxå, ställer sig framför henne och tycker att vi ska jaga honom. Men jag är bara glad att han följer med då unghästen klev på honom i skogen när han var valp... Ett tag var han jätterädd för hästar och ville knappt vara i stallet efter det

Ska ta tag i träningen med båda, utifall grisar börjar flyga och det motförmodan skulle komma en bil på vägen. Man vet ju aldrig

Hur gör du som har fler hundar med inlärningen till häst har du tagit den en och en eller alla på samma gång??

Jag lärde den första ensam, lade till en och sen den tredje. tror att jag har otrolig nytta av att de är vallhundar faktiskt för det gick löjligt lätt.

*kl*

Det är en sak jag tänkt på när det gäller att med hunden ut på ridturer.
Lagen säger nämligen:

"Tiden mellan 1 mars och 20 augusti är det enligt jaktstadgan förbjudet att låta hundar springa fritt där det kan tänkas finnas vilt."

Så hur gör ni då när ni har med hunden, longerlina? :confused:

Det är helt okej att ha hunden lös om den är lydig och håller sig hos föraren som om den vore kopplad.

Jag har inte koppel på mina alls annat än i stan. Oavsett årstid. De är där jag säger åt dem att vara och skiter blankt i vilt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 900
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
888
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 893
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 008
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar