Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Det är knappast något representativt urval som väljer att gå på hanteringskurser i största allmänhet utan just folk som har problem, de som inte har behov stannar oftast hemma. Har en häst blivit illa hanterad av ett verktyg vilket det än månde vara så är det ett utmärkt sätt att nåfram att byta verktyg och backa en bit.

Citerar så slapp jag skriva det själv:D :bow:
Kanske om en person själv har haft stora problem och gått många kurser, att den personens intryck är att "alla" andra har problem, men det blir ju som sagt väldigt begränsat urval.

Man förklarar och förklarar...ändå används samma negativa kommentarer och slutsater...om och om igen...somliga går så långt som till personangrepp och rent förtal...så det blir rena rama sandlådan...:angel:

Sedan finns det duktig NH människor också...dessa är det mycket lättare att diskutera med...tyvärr tror jag inte dom deltar i dessa diskussioner...

Nu inser du kanske viket otroligt fullt påhopp du gjorde, i en mening sa du att alla som inte håller på med NH och deltar i diskussioner av denna typ är "inte duktiga" . Har du den attityden kanske du ska hålla dig ifrån att diskutera ämnet alls så slipper du diskutera med folk som du "by default" anser som okunniga. Det kan inte ge mycket annat än frustration ändå.

Ja i sånt fall skulle jag ju ha hamnat i denna "inte duktig" kategori själv då...eftersom jag inte håller på med NH:angel:

Nej skämt åsido...det var faktistkt lite medvetet jag skrev så....just för att jag upplever att många av dom som deltar aktivt i den här diskussionen håller sig på en vädligt låg nivå (diskussionsmässigt)...och då kan man faktiskt undra hur det står till även med hästhanteringen...om det är sandlåda även där..:angel:

Den typ av bockningar och glädjeskutt är knappast farliga för en någorlunda balanserad ryttare, de utförs heller inte mitt under arbetet utan efteråt eller i början innan man kommit igång.

Hur menar du att hästen ska kunna hålla isär detta? Den lever i nuet...den förstår inte varför det är OK den ena gången...men inte den andra....? Jag har sett alldeles för många scenarier där detta missbrukas...i ena stunden "leker" och "busar" man med hästen...lite senare får den en "bestraffning" för samma sak...:confused: Jag förstår att det inte är DET du menar men förr eller senare kommer man att hamna i den situationen om man inte har ett konsekvent system i ditt träningsupplägg...annars är man faktiskt tvungen att tillåta bockningar och glädjesskutt även i en arbetssituation....

Citerar så slapp jag skriva det själv:D :bow:
Kanske om en person själv har haft stora problem och gått många kurser, att den personens intryck är att "alla" andra har problem, men det blir ju som sagt väldigt begränsat urval.

Som sagt det är den här sandlådenivån jag pratar om...:angel:

Det är inte sandlåda utan en tänkbar förklaring till det du skriver. Om det gääller dej har jag ingen aning om. Men du får ursäkta, du gör inte det kunnigaste intrycket i tråden, med det du har skrivit och lagt ut i filmväg. Det verkar som om du behöver lära en del själv, utöver propaganda från diverse gurus som du tagit till dej.

Det är tyvärr intrycket, och det grundar jag på vad du ser på filmer, förstår av filmer, skriver om tex repgrimmor och hästars reaktioner, mm. Bara som exempel ditt inlägg nu till Lobelia här senast. Du har inte nog erfarenhet för att veta att hästar kkan få utrymme för reaktioner utan att det går ut över det arbete de ska utföra. SOm exempel, alltså.

Du tycker säkert det här inlägget är låg nivå också men ja, det kan inte hjälpas, det är så jag måste se det efter det som skrivits av dej i denna tråd.

Senast ändrad av en moderator:

Det är inte sandlåda utan en tänkbar förklaring till det du skriver. Om det gääller dej har jag ingen aning om. Men du får ursäkta, du gör inte det kunnigaste intrycket i tråden, med det du har skrivit och lagt ut i filmväg. Det verkar som om du behöver lära en del utöver propaganda från diverse gurus.

Som sagt, sen går vi till personangrepp...:angel:

Jag kan förstå om du reagerar så. Jag talar enbart om vad du skriver och vilket intryck det ger. Inget annat.

Många här har försökt bemöta dej och få dej att se att du är ute och cyklar på många sätt, men du framhärdar med det som faktiskt framstår som ren okunskap. Det kan inte hjälpas.

Sen för att förtydliga:

Dom kurser och clinics jag syftar på är inga renodlade hanteringskurser, utan i första hand ridclinics...men många som kommer dit för första gången...får börja om från början...en del har stora problem...andra har små...men för dom allra flesta är det något helt nytt....och då behöver man i alla fall börja från början....gjorde jag också för x-antal år sedan..:idea:

Möjligen bör man försöka låta bli att skrika om sandlåda och personangrepp när man sitter i glashus....

Det blir mer intressant när frågor bemöts och får konstruktiva svar. Att bemöta andra med att de är okunniga, dumma, dåliga ryttare, dåliga hästhanterare mm mm är inte särskilt konstruktivt. Eller tycker du det?

Möjligen bör man försöka låta bli att skrika om sandlåda och personangrepp när man sitter i glashus....

Det blir mer intressant när frågor bemöts och får konstruktiva svar. Att bemöta andra med att de är okunniga, dumma, dåliga ryttare, dåliga hästhanterare mm mm är inte särskilt konstruktivt. Eller tycker du det?

Nej det tycker jag inte...men det är ju så diskutionen "far iväg"...tyvärr...och jag försöker svara konstruktivit, förklara tex hur repgrimman fungerar...men får elaka kommentaren om att jag nog "föresspråkar" repvifteri i ansiktet på hästar och liknande.....så jaa det är klart att jag spetsar svaren jag med...men jag försöker ignorera såna kommentarer så gott det går och lovar bättring själv...:angel:

Man förklarar och förklarar...ändå används samma negativa kommentarer och slutsater...om och om igen...somliga går så långt som till personangrepp och rent förtal...så det blir rena rama sandlådan...:angel:

Fungerar det inte att förklara upprepade gånger så får man byta angrepps sätt, då är det fel på sättet du förklarar. Alternativet är att motparten helt enkelt inte håller med, och då kan du förklara till du faller av pinn utan att det har mer effekt än skrivkramp/ansträngd hals, det är en utbredd missuppfattning bland många att om jag bara når fram med min förklaring så måste de hålla med. Jag har ju rätt och de fel. Tänk om det är du som har fel, eller folk bara tycker olika?

Nej skämt åsido...det var faktistkt lite medvetet jag skrev så....just för att jag upplever att många av dom som deltar aktivt i den här diskussionen håller sig på en vädligt låg nivå (diskussionsmässigt)...och då kan man faktiskt undra hur det står till även med hästhanteringen...om det är sandlåda även där..:angel:
Ja inte drar du dit strå till stacken för att höja nivån, inte den här gången heller. Jag vill inte ens tänka på att bedöma din hästhantering efter din diskussionsnivå, jag hoppas innerligt att du är bättre på det, du skulle inte ens kvalificera dit till sandlådan med dina senaste inlägg.

Hur menar du att hästen ska kunna hålla isär detta?

Varför skulle hästar inte kunna känna av när det är okej med glädjeskutt eller inte?

Den lever i nuet...den förstår inte varför det är OK den ena gången...men inte den andra....?
Därför att de flesta hästar är intelligenta nog att skilja på arbete och avslappning/nöje. Det är inte bara förbehållet arbetande ranchhästar. Det yttrar sig bara olika.

Jag har sett alldeles för många scenarier där detta missbrukas...i ena stunden "leker" och "busar" man med hästen...lite senare får den en "bestraffning" för samma sak...:confused: Jag förstår att det inte är DET du menar men förr eller senare kommer man att hamna i den situationen om man inte har ett konsekvent system i ditt träningsupplägg...annars är man faktiskt tvungen att tillåta bockningar och glädjesskutt även i en arbetssituation....

Men hur ska man då kunna lära Westernhästar skillnaden mellan intensivt arbete och när de behöver spara sig och ta det lugnt, det är exakt samma sak? Sedan handlar det nog mest om att i vissa situationer helt enkelt tillåta hästen att vara sig själva och sedan kunna samla sig och gå vidare när det gäller. Det är väl ingen som direkt uppmuntrar bockningar. Du har inte höga tankar om förmågan att kommunicera med hästar och hästars intelligens.

Inkonsekvens finns det tyvärr lite var stans och givetvis ska man inte bestraffa glädjeskutten efter en avslutad bana ena gången och ignorera dem en annan.

Men man kan "jaga" kossor i 180 knyck över stock och sten i en vanlig repgrimma..:idea: Men då behöver man förstå sig på att ridning inte handlar om kontroll...:angel:

Knappast troligt att någon skulle fösa kor i 180knyck.
Vet du överhuvudtaget hur man flyttar en hjord djur längre sträckor?

Det är knappast något representativt urval som väljer att gå på hanteringskurser i största allmänhet utan just folk som har problem, de som inte har behov stannar oftast hemma. Har en häst blivit illa hanterad av ett verktyg vilket det än månde vara så är det ett utmärkt sätt att nåfram att byta verktyg och backa en bit.
Citerar oxå detta då det faktiskt är för att man har problem med hästen som man söker sig till NH.

Det står aldrig "lär känna din häst bättre- kurs".

Jag har hjälpt ungdomar som har köpt häst o ska ut o gå med dessa i grimma.:mad:

Jo man kan behöva ngt verktyg men träns är bättre för OM!!! man skulle tappa den ändå så går ngt sönder o skonar hästen.

Bara att öva "gå fot", att visa hästen för hand- skritt, trav, vända o trava tillbaka o sen få stopp på den genom att använda vä- arm som broms plus ptrooljud- lär sig hästen fort. Där ingår även beröm som ger en mkt bättre inlärning än bara eftergift. Samma sak uppsuttet- man pratar med sin häst.

Att leda den på hö. sida ger en bra förutsättning att sen kunna longera den lättare i hö. varv- vilket många nog har erfarit. o då inte på en minivolt- om man vill skona hästens leder.

Eftersom det är ett orehört bra verktyg att utveckla kommunikationen med...sedan handlar det väl om tradition också....

Ja du gottar dig ganska bra i fördomar du...:cool: Men med hållfast avses att den håller under lång tid (ej förbrukningsvara), vilket var viktigare än det du syftar på för en så där 200 år sedan......men när argumenten tryter...:angel:

Lädrer har faktiskt rent generellt längre livslängd än textilier. I hovstallet tex finns och används dagligen seltyg med runt 100 år på nacken. Grimmor av rep lär du inte hitta användbara från den tidsepoken.

Du får gärna förklara vad du menar..

tio tiotiotill

tio tiotiotill

:rofl:Var hittade du det inlägget:bow:

Om man inte förstår att materialet som hästen ska DRA vagn med måste vara hållfast- till skillnad från det som sitter på hästens huvud.

Ja då är diskussionen över för min del:cool:

Fungerar det inte att förklara upprepade gånger så får man byta angrepps sätt, då är det fel på sättet du förklarar. Alternativet är att motparten helt enkelt inte håller med, och då kan du förklara till du faller av pinn utan att det har mer effekt än skrivkramp/ansträngd hals, det är en utbredd missuppfattning bland många att om jag bara når fram med min förklaring så måste de hålla med. Jag har ju rätt och de fel. Tänk om det är du som har fel, eller folk bara tycker olika?

Att tycka olika är en sak, men att kasta skit, medvetet missförstå, dra in liknelser som inte har ett dugg med saken att göra...DET är det mänskligt att reagera på...

Varför skulle hästar inte kunna känna av när det är okej med glädjeskutt eller inte?

Därför att de flesta hästar är intelligenta nog att skilja på arbete och avslappning/nöje. Det är inte bara förbehållet arbetande ranchhästar. Det yttrar sig bara olika.

Men hur ska man då kunna lära Westernhästar skillnaden mellan intensivt arbete och när de behöver spara sig och ta det lugnt, det är exakt samma sak? Sedan handlar det nog mest om att i vissa situationer helt enkelt tillåta hästen att vara sig själva och sedan kunna samla sig och gå vidare när det gäller. Det är väl ingen som direkt uppmuntrar bockningar. Du har inte höga tankar om förmågan att kommunicera med hästar och hästars intelligens.

Inkonsekvens finns det tyvärr lite var stans och givetvis ska man inte bestraffa glädjeskutten efter en avslutad bana ena gången och ignorera dem en annan.

När det är vila då är ryttaren "tyst". Enkelt och konsekvent.

:rofl:Var hittade du det inlägget:bow:

Om man inte förstår att materialet som hästen ska DRA vagn med måste vara hållfast- till skillnad från det som sitter på hästens huvud.

Ja då är diskussionen över för min del:cool:

Som sagt...dumma kommentarer...och medvetna missförstånd....då blir det trevligt att diskutera..:angel:

Citerar oxå detta då det faktiskt är för att man har problem med hästen som man söker sig till NH.

Det står aldrig "lär känna din häst bättre- kurs".

Jag har hjälpt ungdomar som har köpt häst o ska ut o gå med dessa i grimma.:mad:

Jo man kan behöva ngt verktyg men träns är bättre för OM!!! man skulle tappa den ändå så går ngt sönder o skonar hästen.

Bara att öva "gå fot", att visa hästen för hand- skritt, trav, vända o trava tillbaka o sen få stopp på den genom att använda vä- arm som broms plus ptrooljud- lär sig hästen fort. Där ingår även beröm som ger en mkt bättre inlärning än bara eftergift. Samma sak uppsuttet- man pratar med sin häst.

Att leda den på hö. sida ger en bra förutsättning att sen kunna longera den lättare i hö. varv- vilket många nog har erfarit. o då inte på en minivolt- om man vill skona hästens leder.

Som sagt det finns olika sätt att träna hästar på...det ena behöver inte vara bättre eller sämre än det andra....det viktiga är att man håller sig till ett och samma system...brukar jag tänka..:idea:

Gjorde det alldeles själv:D
Ser att min feberstinna hjärna dock gjorde det hela mycket oklart.
Viss text=mitt svar i citatet skulle vara fetmarkerat. Tanken var emellertid god så jag försöker räta ut frågetecknen.

Det skrevs att livslängden (inte hållbarheten) på repgrimmor skulle vara längre än läder. Det var i korta ordalag vad jag ville dementera.

Tja, lämplig gångart är skritt, men tycker du det är snabbt får det stå för dig:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 372
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 915
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka