Orolig för min 4åriga travare :(

Sv: Orolig för min 4åriga travare :(

Intressant! Är det ngt skillnad varifrån proteinet kommer, dvs från tex. havre eller från grovfoder, eller är det fortfarande mängden som påverkar musklerna?

Dum fråga kanske...:o
Men har för mig att det finns ngn studie som gjorts angående utfodring med endast hö till travhästar i träning, och det måste ju varit ganska rikt på både protein och energi. :confused:

Intressant! Är det ngt skillnad varifrån proteinet kommer, dvs från tex. havre eller från grovfoder, eller är det fortfarande mängden som påverkar musklerna?

Dum fråga kanske...:o
Men har för mig att det finns ngn studie som gjorts angående utfodring med endast hö till travhästar i träning, och det måste ju varit ganska rikt på både protein och energi. :confused:

Normalt kan man väl säga att ett hö brukar ha en högre kvt protein än energi vilket gör att man kompletterar med de "tävlingsfoder" som brukar ha hög energikvot och lägre proteinhalt.

Jag hade mycket mer koll på det här när jag hade en korsis-häst som jag provade betfor-diet på.

För att en häst ska må bra är det kvoten mellan protein och energi som är viktig.
I mitt exempel med proteinöverskottet hade hästen gått okänt antal dagar på nyskördad fjolårsvall med mycket klöver i dygnet runt. Den hästen mådde inte bra.

Jag var för övrigt på en föreläsning av hon som genomfört studien om silaget (och tog minnesanteckningar 2008 tror jag), tyvärr hade de ett rätt begränsat antal hästar och studien genomfördes under begränsad tid.

Men jag har en som håller sig i högt hull även när han travtränar på 1,5 kg havre och resten hödiet så visst borde det funka på fler. Svårfödda är alltid värst.

Visst är det skillnad!
Vissa aminosyror behöver kropper mer av än andra helt enkelt.

Är det även därför en del hästar har svårt att klara av spannmålsprodukter? och då tänker jag inte "havreheta" utan mer korsis-hästar och så.

Bara en fundering så här från intresserat och nyfiket spöke :)

Tack!:) Vi lämnar allt nytt hö vi köper för analys, och sedan skickar jag in resultatet till en foderrådgivare, som hjälper oss med mängden krafftfoder och mineraler som komplement. Men känner att jag verkligen måste försöka lära mig mer själv... :angel:
Kanske spårar ur ämnet lite..;)

Är det även därför en del hästar har svårt att klara av spannmålsprodukter? och då tänker jag inte "havreheta" utan mer korsis-hästar och så.

Bara en fundering så här från intresserat och nyfiket spöke :)

Korsishästar som inte tål spannmål har problem med hur de spjälkar stärkelse(kolhydrater) i musklerna och har inget med aminosyror att göra. Proteiner är uppbygda av aminosyror, det finns 20 stycken olika.

Tack :idea:

Fast då får jag ju fortsätta att fundera på varför det känns på muskulaturen på "vanliga" hästar om de går på racer-bete! :mad::p

Jag har både Biochemistry (Campbell) och The Cell (Alberts m fl) om du vill låna :cool:

Ville bara säga att vi är mitt uppe i behnadligen av hästen nu:) För nån vecka sedan löste kotknackaren hans "fel" och nu masserar jag honom 3ggr veckan med bl.a. 4s liniment:) Har ett område som ska blistras och ger honom extra B-vitaminer. Ev. ska han också få inflamatoriskt... Så himla skönt att veta vad som är fel och kunna hjälpa honom att bli bättre :bump:
*Glad*

Har inte läst alla andra inlägg..

Förutom att kolla mask och hälta...

..så skulle jag rida i skogen med honom. Göra honom smidig på lång tygel -låta underlaget "jobba" honom, klättra och gå slalom och över stock och sten...

Sen kan man konditionsträna muskler i skritt också. Antingen med tryckvagn eller med en tyngre vagn i ex en backe (intervalltänk) eller i ridning i en "riktig" backe. Det kan hjälpa att skritta mycket ibland så hela kroppen får jobba ett steg i taget (viktigt att inte "rinner iväg" i skritten).

Steget vidare är att börja galoppera, han har antagligen svårare för en galopp (är han stel i höger bak så brukar vänstergaloppen vara jobbig att komma in i och "hög" och vise versa) och då kan man ju försöka träna den lite regelbundet för att få loss lite stelhet i musklerna, och så komplettera med skritträning.

Träna trav kanske en gång i veckan och köra korta speeder bara så han känns bra hela tiden är nog det som jag skulle komplettera med. Köra på känsla. Lång långsam och blandad uppvärmning och lång skritt till stallet.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar