Orolig för min 4åriga travare :(

Blackberry

Trådstartare
Har en 4årig travare som inte är färdigväxt i kroppen. Hans rumpa är högre än manken och magen är stor som en balong. :p Dock hans kropp har vi tränat honom i "snälla" intervaller och ibland får han upp farten och visar travskalle. Han är väldigt snäll och gör det minsta jag ber om som kusk. Men nu till problemet: Under de senaste 5 månaderna har travet blivit orent. Självklart väntar jag mig inte att han ska trava perfekt då han inte är färdig, men jag börjar bli orolig att jag kan ha förstört honom:cry: Igår var vi ute (första gången efter en månads vila) och travade på den nysandade rakbanan... Det kändes som om hans högra framben var en dm. för kort och som om han hade en knut i rumpan då han inte tog ut steget i bak.:( Funderar lite om han kan ha spatt i frambenet?:confused: Vi har diskuterat runt att friröntga honom, trots att uppfödare sa att han gick igenom ua, men ärligt talat så har vi inte direkt råd med det just nu.(hört att priset ligger runt 5 000kr?) Börjar bli riktigt orolig för att jag gjort fel med träningen och vet inte vad jag ska göra:crazy: Någon som känner igen mitt problem, eller har några värdefulla tips att komma med?

Sv: Orolig för min 4åriga travare :(

åk till en veterinär och gör en hältundersökning, spatt i frambenen har då jag aldrig hört talas om så det tror jag är nåt du kan lägga åt sidan,. Han kanske har dragit sig i backen ? ....

Spatt förekommer bara i haslederna.
Huruvida du har tränat fel eller inte går ju inte att bedöma utifrån det du har skrivit. Dock måste hästen självklart hältutredas om den går orent.
Att friröntga om hästen redan är friröntgad verkar tämligen onödigt i mina ögon. Däremot kan det ju vara motiverat att röntga en led som vid hältutredning visar smärta.
Att fortsätta träna en häst som går orent ställer bara till med mer bekymmer.
Mage stor som en ballong kan tyda på proteinbrist eller mask.

Ja...då får jag helt enkelt ställa av honom.:crazy: Vad mer exakt innebär en hältundersökning? Är det en säker metod för att få fram och behandla hästen skada?
Han är rätt nyligen avmaskad och han får lite proteiner i fodret...
okej, då var jag ute och cyklade om spatt, skönt att utesluta det iaf. Han mäter idag ca. 161,5cm i manken och jag börjar fundera lite över hur länge de kan/brukar växa? *håller tummarna för kval innan han är 6år*:angel:

Han är rätt nyligen avmaskad och han får lite proteiner i fodret...

Har du skickat in analys på träcken? Så du vet vilket maskmedel som du ska använda.
Har du analys på höet? "Lite proteiner i fodret" låter väldigt luddigt...

Nej jag har inte skicka analys på träcken. Han får samma maskmedel som resten av hästarna i stallet och likaså med höt som vi tar fram från egen åker..Ang. min "luddiga" mening om hans proteiner så menade jag att han bl.a. äter Lusern för att få i sig proteiner. Erkänner mig slarvig för att jag inte gjort någon analys,:( Men är inte försent för att göra det:bump:

*kl*

Jag undrar hur halt hästen är när det känns SÅ tydligt att den är framhalt?

Du måste utreda den men du måste ju inte börja med att röntga alla leder utan möjligen det som är fel på hästen. Ofta brukar de inte röntga första gången man är på klinik heller.
Sen om den blir bra från det måste du låta någon kiropraktor, ET eller något titta på hästen.

Det finns inga genvägar, gör du inte det här någon gång kommer den inte till kval som 6-åring heller.

Okey tack för länken!

Alltså han är inte SÅ halt, (han haltar inte, och "joggar" rent) men det känns orent i hö-fram när han får upp travet. + spänningen vid rumpan. Ja det är helt klart att vi tänker undersöka honom, men frågan är bara vad som är bästa alternativet att börja med.

Tycker också du ska göra en hältutredning som du fått råd om, men gör också en analys på ditt grovfoder, och kontrollera hela foderstaten med ngn kunnig. Hästar som har problem med magen kan visa orenhet och eller stelhet från bogen, inte ovanligt alls, och en ballongmage är ju ett tecken på att något inte står rätt till, kontrollera även blodmask. Har du med alla dessa analyser till vetrinären blir det lättare att hitta problemet....
Lycka till :)

Han mäter idag ca. 161,5cm i manken och jag börjar fundera lite över hur länge de kan/brukar växa? *håller tummarna för kval innan han är 6år*:angel:

min tre åring var cirka 1.58- 1.59 när jag fick honom i juli förra året, i januari i år var han 167.5, har inte mätt han sen dess men hoppas att han stått still på höjden.

Troode inte att det var så pass vanligt problem med foder som leder till stelhet, men nu när du skriver det så känns det som en självklar möjlighet. Ska kolla upp det.
:idea:

Okey tack för länken!

Alltså han är inte SÅ halt, (han haltar inte, och "joggar" rent) men det känns orent i hö-fram när han får upp travet. + spänningen vid rumpan. Ja det är helt klart att vi tänker undersöka honom, men frågan är bara vad som är bästa alternativet att börja med.

När du skriver att ena fram känns "1 dm kortare än det andra" lär hästen vara riktigt halt även om du inte känner det i joggingtempo.

Framhältor känns normalt inte speciellt mycket. Jag tror det där är för mycket för att hästen "bara" ska ha foderrelaterade skador.

Sen tycker JAG att det är proteinöverskott i mängd som ger stumma och ömma muskler medan proteinunderskott ger lite "slappare" och inte lika ömma.

Och jag träffar betydligt fler med underskott än överskott.

Jag håller med dig om hältan, men allt blir mkt lättare att utreda om man har bra koll på allmäntillståndet, och en ballongmage känns väldigt fel.
Jag har för mig att hästar ganska bra klarar av att bryta ner "överskott" av proteiner men gör då av med mer energi:confused:
Men de är ju individer och reagerar säkert olika. ;)

Tillägger att herrn är ett kallblod ( :love: ) e: Järvsöfaks - u: Gräft Slogana... Har nyligen hört att modern själv var rätt sen och har lämnat andra sena avkommor. (Vilket lugnade väll en LITEN nerv):grin:

Ja det är ju en viss skillnad i utvecklingen då:D och vi har en som växte till sommaren året hon fyllde 5! Just som 4-åring växte hon väldigt ojämnt:crazy:
men du bör kolla upp "problemen" ändå och kallblod är enligt mig mer överkänsliga, och svårutfodrade än varmbloden.

ja det är klart att hans problem är i centrum just nu. Så du har också kallblod?:D precis som din växer han väldigt ojämt, har gjort de hela året. Ser inte riktigt klokt ut när jag ställer upp honom på stallgången:crazy: Men växte din klart som 5åring? Just nu känns det som om han aldrig kommer bli rättställd...:grin:

Jo, hon växte klart på höjden som 5 åring, är hela 1,57 i manken:D men har under tiden fortsatt att muskla sig, och bygga på bog,rygg och bakdel är nu en riktig biff 10 år gammal,trots att hon tillhör den sportigare varianten av kallblod..:angel:Hon har aldrig varit halt, men rörde sig lite obalanserat och ryckigt under tillväxtperioderna, och fick då bara gå lugna jobb, och ibland bara skritta eller leka i hagen, tills det hela lugnat sig. En duktig hovslagare är också en given förutsättning, som är duktig på balans.

Det är väl bara att ringa och beställa tid för en undersökning på en hästklinik... Hör dig för så du hittar någon bra veterinär eller klinik!
Skriv ner alla dina frågor och funderingar så får du förhoppningsvis svar när du är där. Det värsta är nog att bara gå och oroa sig och inte veta. Har själv en travare som är ca 165 hög. Han var väldigt sen och kunde kännas "sladdrig och halt" till och från. Eftersom han var så stor och tung behövde han mycket muskler för att orka "hålla i hop kroppen och travet". Han var även känslig för havre, proteinet lagrade sig i musklerna och gjorde dom hårda och spända. Övergick till pelleterat foder som inte innehöll havre.
Men kolla först upp så hästen är fräsch.
Lycka till! :)

Jag håller med dig om hältan, men allt blir mkt lättare att utreda om man har bra koll på allmäntillståndet, och en ballongmage känns väldigt fel.
Jag har för mig att hästar ganska bra klarar av att bryta ner "överskott" av proteiner men gör då av med mer energi:confused:
Men de är ju individer och reagerar säkert olika. ;)

Det beror på vilken mängd och HUR mycket protein det är i maten. I det här fallet var det en kunds häst som troligen blivit sjuk om den fortsatt på den dieten några dagar till.

Bubben: Även jag hade en korsförlamningsmärr för ett par år sen och hon blev mycket smidigare i muskulaturen sen jag tg bort havren som energi-giva.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar