Sv: När den andra föräldern missköter skolgången
Mina barn har flera klasskompisar som har olika problem, en del blir hjälpta av att sitta med hörselskydd, andra blir hjälpta av att få sitta lite mer ifred, sen har de även extra resurser som kan gå in och hjälpa till och stötta och "putta" de barn som behöver lite hjälp för att hålla motorn igång.
Här har testats hörselskydd, jobba enskilt, jobba i mindre grupp, jobba med resurs, jobba med olika tekniker och moteveringar...ja sonens fröken har verkligen använt sin fantasi. Men har han väl gått in i sin "värld" så stänger han av allt annat
Det funkade bättre när han fick låna den där resursen. Dock var den egentligen placerad på ett annat barn så den möjligheten är borta nu.
Att matten ska ha blivit så mycket svårare köper jag överhuvudtaget inte, den ligger på samma nivå som för mig i samma ålder, vi jämförde nämligen våra böcker jag och barnen, däremot hade jag mer tal att räkna och de har mer lästal och klurigheter.
Att matten var svårare sa jag inte men att nivån på kunnandet har speedats upp var det skolan som informerade om inför läskurs Ett.
Personligen minns jag inte att vi någonsin behövde räkna tal som 58+ 36, 72-43 osv i huvudet utan vi fick göra uppställningar. Det får de ju inte idag. Inte heller höll vi på med grupperingar och 2 och 3 dimensionella former i andra klass. Jag tycker det verkar vara betydligt mer avancerad matte idag än på tidigt 80-tal. Jag hade inte ens hört talas om rätblock innan sonen kom hem med sånt i matten
Nu var jag iofs inte heller nån stjärna där
Ang pappan så har han antagligen oxå något slags problem med att få vardagen att fungera för sig själv, hur får han det att fungera med jobb? Och sin egen träning?
Pappan klarar alledes utmärkt att driva ett eget företag med anställda, firmabilar, ekonomi mm och han kan tidsplanera in 10 olika jobb på en dag med en total restid på 30 mil runt om på olika orter. Men han kan inte titta i sin sons skolväska 1 ggr per eftermiddag och lägga en minut el två på att bläddra igenom vad som finns där. När han var i sonens ålder klarade han detta utmärkt och var rätt duktig i skolan så
kan kan han nog....Men han har svårt att planera mat...mycket sista minutenfix varje eftermiddag som borde gå till sonen (han hämtas ganska sent på fritids så tiden är tyvärr begränsad) Allt som exet tycker är kul är han väldigt driftig och skicklig inom. Motionerar gör han inte, bortsett från buggkursen.