Några spekulationer?

Sv: Några spekulationer?

Jag tycker inte att det ser ut att vara något att hänga i julgranen. Inte direkt dåligt, men innehåller saker jag ser som helt onödiga i en hunds kost.

Äppel, ris och aloe vera?

Testa hellre ett foder med hög halt av kött och låg halt spannmål. Helst rå mat. Färskfoder är enkelt för en nybörjare. Det finns ngra bra på marknaden, men de flesta är bättre än torrfoder. Men det finns "okej" torrfoder också.

Kan somsagt inte ha färskfoder, har inte frysen för det och är även tveksam på om hon skulle gå bra på det. Hon blir jättelätt dålig i magen då hennes uppfödare (privatperson) skulle "härda" magen på henne så de gav de olika mat ofta??? Ja, sjuka personer men hon är jättekänslig. Så tror att hon skulle vara konstant dålig i magen, hon har även varit det av några sorters torrfoder vi gett henne.

Några tips på torrfoder? Är inte direkt insatt i vad de behöver utan har mest kollat vilken som har högst värden haha. Men några tips på foder för aktiva hundar? Veterinären sa att vi skulle ha för aktiva hundar så det begränsar utbudet lite men alla sorter har väll en speciell för aktiva?

Du har verkligen fått det där med färskfoder om bakfoten...

Att du inte har plats i frysen är dock en annan femma.

Jag tror att din hund skulle bli bättre i magen av färskfoder. Har du inte möjlighet att förvara ens några dagars mat i frysen, och hämta ny mat en eller två gånger i veckan?

Om inte annat kan du ju komplettera ett torfoder med lite färskfoder.

Du har fått det där med färskfoder om bakfoten. Färskfoder är mer lättsmält för hunden och de föesta "känsliga" hundarna blir bra i magen när man börjar med rå mat. Min förra hund var genom åren väldigt känslig i magen, men när jag började med nordic var han aldrig lös i magen mer.

Har även nu en känslig hund. Han barfas och en dag är inte den andra lik i foderväg. Inga problem med magen över huvud taget.

Ni har ju en stor lägenhet, varför inte köpa en hundmatfrys? :)

Några "bra" torrfodermärken som funkar på vissa hundat är annars standardt (vilt gav min hund diarre), taste of the wild, acana. Läs innehållet och köp inget som innehåller ospecificerat animaliskt protein, massor med olika spannmål (helst inget alls) och en massa onödiga örter och liknande.

Fick provsvaren idag och alla värden var normala så vi ska byta foder och avvakta.

Någon som har testat FourFirends foder?

Jag är en sådan som provat det mesta i foderväg till mina hundar - inkl. färskfoder (som jag anser är bäst men som jag av olika orsaker inte kan ha). Ingenting har någonsin fungerat fullt ut. Alltid har det varit något. Jag började för ett tag sedan att fodra med Four friends, efter en väns rekommendation, och är supernöjd.
En av mina hundar har extremt känslig mage och blir lös och fisig vid foderbyten och annat (klarar t ex inte märgben utan att få mayor diarré) och hans mage är kanonfin på Four friends (adult large breed). En annan av mina tål inte majs 8vilket finns i typ 95% av alla torrfoder) och tappar jättelätt hull om hon får för "smal" mat. Även hon mår kanon på FF.

Varför alla här verkar såga fodret förstår jag inte. Tycker inte den innehåller så mycket mer konstigheter än andra torrfoder. Eller är problemet rakt av att det inte är ett färskfoder och däremd måste det vara dåligt?

Stämmer, men oftast står det inte vilken art av AV, eller vilka delar av växten som ingår.

Okej, ska kolla Acana men annars blir det nog FF ändå. Har inte plats till en "extra" frys (ingen plats i köket, inte på toan och man kan väll inte ha den någon annanstans utan att det ser fullkomligt knäppt ut?) Men har inte hört att Aloe Vera är farligt för hundar? Vf finns det då i schampoon och balsam (kanske bara är farligt om de äter det?) men men.
Kanske bara jag som tagit fel på färskfoder och blötfoder när det gäller det där med att bli dålig i magen? Men har köpt sådana typ små i fyrkantiga förpackningar haha. Men ja, kanske är om hon inte är van vid färskfoder?

Men tack för alla tips! Men vi har ändå inte frys till färskfoder. Har en sådan "halv" med tre lådor frys och det får vi inte plats med maten om en sådan måste innehålla hundfoder.

Haha på balkongen??? Hur gör ni då med uttagen? Blir den inte också förstörd om det regnar på den?

Men har kollat lite på Acanas utbud på Animail.com och hittade tre intressanta sorter. Vilken tror ni kommer passa min hund bäst?
http://animail.se/acana-pacifica-dog-13-5-kg.html - Acana Pacifia
http://animail.se/acana-ranchlands-dog-13-5-kg.html - Acana Ranchlands
http://animail.se/acana-sport-agility-13-5kg.html - Acana Sport Agility

Gärna av er foderkunniga och er som testat dessa sorter!

Haha på balkongen??? Hur gör ni då med uttagen? Blir den inte också förstörd om det regnar på den?

Vi har markis över så det kommer inte något regn på den. Men vi tänkte flytta den till förrådet nu faktiskt, men väldigt nära och smidigt att ha det på balkongen :D

Ang fodret hade jag inte tagit den understa, havre tidigt i innehållet och även potatis. Första om hon gillar fisk, andra om hon föredrar kött.

Senast ändrad:

Lady-vip: Okej tack! Jag vet faktiskt inte om hon föredrar kött eller fisk, får hon rester så slukar hon i sig allt lika snabbt haha. Men tror att det blir köttet, låter mer "natuligt" för henne att äta kött enligt mig.

På tal om färskfoder och plats :) När jag gav färskfoder så tog det bara upp lite mer än en halv hylla när jag fyllde på nytt, och då räckte det i mer än en månad. Min hund åt mat som en 30-kiloshund. Så det behöver inte alls ta upp massa plats :)

Har ingen aning om hundfodersfrågan, men vi har en extrafrys i en klädkammare i hallen, det funkar asbra. :D

Ville bara uppdatera er och säga att hon nu väger 29kg. Vi har Acana till henne och det har hon gått jättebra på. Är nu bara lite nervös då hon ska börja på diet, kan vara att hon har foderallergi, så hon ska gå på ett allergifoder nu i 2mån (ska till vet på måndag och snacka och sen se vilket det blir osv). Och är då rädd att hon ska tappa väldigt mycket igen.
Men ville bara uppdatera er och tacka för hjälpen!
Lägger även in en bild från 11 Mars så ni kan se att hon blivit finare sedan innan. Nu är hon betydligt bredare över ryggen/rumpan (HELA KROPPEN). Nu ska det bara inhandlas några viktmanchetter innan träningen kan komma igång på riktigt så hon kan muskla sig lite.
17vogj.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 551
Senast: Enya
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 016
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 388
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 859
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka