Några spekulationer?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Jag börjar med att säga att jag har bokat veterinärtid på onsdag, då vissa missar att läsa det!

Min hund har gått ner nästan 2kg på mindre än 2 månader och vi har inte ändra något mer än boendet. Hon äter normalt (det hon gjort i nästan 6mån), hon går lika långa rundor, hon är nyligen avmaskad och hon beter sig helt normalt. Men ändå så har hon tappat mycket muskler, pälsen har blivit mer sträv (använder samma schampo&balsam och hon får olja på maten). Hon är lika pigg osv så jag har faktiskt inte tänkt så mycket på det på senaste tiden men snackade med en foderexpert idag som sa att jag skulle kolla upp det.
Kollade då på lite bilder och såg vilken skillnad det blivit!
1zlyl36.png
Tagen den 14 Juni
xn8di8.png
Tagen den 24 Juli

Man ser stor skillnad, fast man blir lite "hemmablind" så tyckte jag ändå inte att det var så stor skillnad på sån liten tid. Men som ni ser så är det stor skillnad!
Någon som har några idéer eller funderingar på vad det kan vara hon har? Eller några tips osv?

Sv: Några spekulationer?

det är en ganska stor hund? =) visst ??
jag skulle inte va jätteorolig. men visst kan det va smart att kolla upp den!

vissa hundar blir mkt mer stressade av en flytt än man tror eller kankse ser sådär till vardags som du säger...
jag har haft två stycken som när vi flyttade. blev liksom lite mer oroliga och behövde lära om att vara ensamma hemma mer än de andra som inte behövt nåt sånt alls. de var ox som vanligt i övrigt, samma typ av promenader, mat osv osv...den ena av dem blev konstig o fällde jättemkt päls när vi en gång hade flyttat 40 mil. det gick över på några månader med vetegroddsolja i maten.
är bajset oxå fint elr?!

Svårt att se på bild och på en hund med så mycket päls, men jag tycker den ser bättre ut på den nedre bilden om man tänker på hullet.

Pälsen ser ju lite tråkig ut dock.

Bra att du bokat vet. De kan säkert kolla upp lite prover, t.ex. sköldkörteln som ovan skrevs.

Sen bara undrar jag ifall du använder någon borste väldigt ofta? Tänker på furminator som kan göra långa glansiga pälsar rätt fula?

Jag tycker mest hon ser urfälld ut. Jag hade testat att byta mat innan veterinärbesöket.

Min förra tik tappade i vikt när hon fällde, ju mer hon fällde desto mer tappade hon i vikt. Så jag fick öka på maten och tillsätta olja för att hon inte skulle se allt för risig ut. Just denna sommar verkar det vara många hundar i Skåne som fällt en extra omgång nu i sommar, jag tror det beror på värmen. Tikar brukar dock fälla i samband med löp snarare än årstid. När löpte hon sist?

Men det är bra att du bokat in vetbesök. Hellre safe than sorry :)

Hon har nyligen fällt ja, men hon har inte behövt några extra tillsatser tidigare och äter somsagt redan olja på maten. Hon brukar löpa en gång om året och tyckte inte att det var helt för längesen och hon visar inte som hon brukar att hon ska löpa.
Jag har inte borstat henne sen hon fällde (runt en månad sen) och då var det med en vanlig kam till hund. Med rättså mycket mellanrum mellan tänderna på kammen också så det slet inte av något.
Hon får så mycket mat som hon äter och hon får även lite rester och rättså mycket godis.
Vi har inte flyttat mer än 3 kvarter bort från förra lägenheten så allt förutom lägenheten är detsamma. Men eftersom hon äter precis lika mycket som tidigare, hon rör sig lika mycket som tidigare och beter sig precis som tidigare och ändå tappar muskler och vikt så kan det ju inte vara direkt normalt?

Hon äter Ekanuba för Schäfer (hon är halv Schäfer) och hon har gått på den i ungefär 6 mån och har tidigare varit fin. Har inte ändrat något i maten eller så.

Har hört att färskfoder förstör tänderna på hundarna så vill inte ge henne färskfoder, plus att vi inte har plats att frysa ner.

What? Hur skulle det förstöra tänderna??

Snarare tvärtom. Mina hundar har alltid fått färskfoder och de har superfina tänder, aldrig tagit tandsten på 10-åringen.

I second that. Att färskfoder skulle förstöra tänder låter som dåliga argument från torrfoderbranchen.

Min omplacering (8 år) har bättre tänder nu än när jag tog över honom för knappt 1 år sen, och dessutom luktade han bokstavligen as i munnen innan och nu luktar han knappt någonting!
Innan levde han på torrfoder och matrester, nu får han enbart färskfoder, samt något märgben då och då.
Min unghund på drygt 2 år har fått färskfoder hela sitt liv och luktar verkligen ingenting ur munnen samt har jättefina vita tänder och fint tandkött.

Har ALDRIG hört av någon att färskfoder skulle förstöra tänderna... Hört folk som säger att hundarna bör äta torrfoder för att hålla tänderna "i trim", men inte att färskfoder förstör dom. Hur skulle det kunna göra det menar du?

Det är snarare torrfoder som orsakar dåliga tänder. Det är som att äta knäckebröd eller chips. Det lägger sig runt och mellan tänderna och är svårt att få bort utan tandborste och tandtråd. En hund på rå mat behöver man sällan borsta tänderna på, speciellt inte om den ibland får råa ben och köttbitar att slita och bita i.

Hur gammal är hunden? Äldre/gamla hundar tappar i regel muskler, alltså när de är 10-13 år beroende på storlek. Jag säger samma som nån annan sagt innan, det kan vara värt att kolla sköldkörteln.

Jag har hört att det förstör tänderna eftersom hunden inte tuggar riktigt, så de lättare går sönder eller inte är lika starka i alla fall. Så därför har jag inte tänkt på färskfoder.
Var hos veterinären idag och hon tyckte inte att hon var undernärd men väldigt smal. Så vi tog blodprov, ska ringa in och få provsvaren på tisdag så då får vi se.
Hon är bara 2år så det kan inte vara för att hon är gammal eller så.

Nä, så är inte fallet. Jag ger mina hundar mycket märgben och tugg, hittills har inga tänder gått sönder.

Precis samma sak råkade vi ut för kring midsommar med vår hund. 2-åring. Till slut hade hon tappat så mycket päls att hon bara hade en handfull strån när hon reste ragg. Sträv och grå i pälsen och tydliga tecken på avmagring. Dock fortfarande väldigt pigg och hon åt t om mer mat än tidigare.
Efter att ha tagit oräkneliga blodprov, körtelprov, röntgat och ultraljudat + sådant jag glömt så visade det sig att några körtlar samt mjälten var förstorade.
Till slut hittade man 2 inflammerade kindtänder som var så skadade att de fick tas bort. Enligt tandläkaren så hade dessa skadats när hon var ca 7 mån dock var det svårt att se innan hon var sövd.
Pälsen är nu på g tillbaka, glansen kom snabbt och hon håller åtminstone vikten (svår att få upp i vikt)

Fick provsvaren idag och alla värden var normala så vi ska byta foder och avvakta.

Någon som har testat FourFirends foder?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 551
Senast: Enya
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 016
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 388
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 859
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka