Min ekonomi

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga @Sonic76 O_o

Jag förstår tanken med att du vill skydda dig själv, men jag förstår inte behovet av att ljuga och att prata öppet om din ekonomi då. Jag hade bara slutat prata ekonomi helt på buke om jag varit orolig för skuldsaneringen, då hade ingen erbjudit pengar och inte heller reflekterat över att du har fått skuldsanering. Då hade du inte behövt ljuga liksom. Och ändå skyddat dig själv. Att säga att du aldrig kommer få skuldsanering pga för hög lön och att du alltid kommer ha skulder, medan du faktiskt har skuldsanering känns jättekonstigt för mig.

Jag kan förstå att man känner sig lurad, speciellt om man hjälpt dig och trott på att du aldrig blir skuldfri, att kronofogden nekar skuldsanering osv. Jag har själv tänkt tanken att hjälpa, men inte gjort det eftersom jag faktiskt ändå inte haft råd, så jag kan förstå känslan andra har även om jag förstår att du varit rädd och försiktig.

Jag går på tantens linje med råd om budgetrådgivare och få tips om hur du smidigaste kan lägga upp din ekonomi. :) Pengar är inte allt, men det måste vara skönt att kunna se slutet i tunneln ändå och känna att du inte behöver oroa dig över tex medicinkostnader och läkarbesök på samma vis som tidigare. :)
 
Jag vet en person som har skuldsanering och god man och där den goda manen som skulle sköta ekonomin, inte betalade räkningarna! Så skulle vara uppmärksam om du har god man...
+ @Sonic76
Jag vet också en person som haft god man och den gode mannen betalade inte hyran på flera månader så personen var på väg att bli vräkt men hade som tur var pengar på ett sparkonto att betala de uteblivna hyrorna med.
 
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga @Sonic76 O_o

Jag förstår tanken med att du vill skydda dig själv, men jag förstår inte behovet av att ljuga och att prata öppet om din ekonomi då. Jag hade bara slutat prata ekonomi helt på buke om jag varit orolig för skuldsaneringen, då hade ingen erbjudit pengar och inte heller reflekterat över att du har fått skuldsanering. Då hade du inte behövt ljuga liksom. Och ändå skyddat dig själv. Att säga att du aldrig kommer få skuldsanering pga för hög lön och att du alltid kommer ha skulder, medan du faktiskt har skuldsanering känns jättekonstigt för mig.

Jag kan förstå att man känner sig lurad, speciellt om man hjälpt dig och trott på att du aldrig blir skuldfri, att kronofogden nekar skuldsanering osv. Jag har själv tänkt tanken att hjälpa, men inte gjort det eftersom jag faktiskt ändå inte haft råd, så jag kan förstå känslan andra har även om jag förstår att du varit rädd och försiktig.

Jag går på tantens linje med råd om budgetrådgivare och få tips om hur du smidigaste kan lägga upp din ekonomi. :) Pengar är inte allt, men det måste vara skönt att kunna se slutet i tunneln ändå och känna att du inte behöver oroa dig över tex medicinkostnader och läkarbesök på samma vis som tidigare. :)
TS bör ha haft kontakt med skuldrådgivare tidigare.
Om ingenting har ändrats på sistone så måste man ha haft kontakt med kommunens budgetrådgivare för att få igenom ansökan om skuldsanering. I annat fall måste man komplettera med det. Man ska uppge namnet på budgetrådgivaren och vilken kommun personen jobbar på.
Men givetvis är ju ett nytt besök av nytta, för nu är det ju nya belopp på inkomster och eventuella skulder det rör sig om.
 
Jag tänker att skräckhistorier om god man inte hör hemma i en tråd där TS redan är så pass oroad över ekonomin att hon verkar stänga ner när ämnet kommer upp. Behövs det senare så är de flesta inte ute efter att förstöra någons ekonomi ;)
 
TS bör ha haft kontakt med skuldrådgivare tidigare.
Om ingenting har ändrats på sistone så måste man ha haft kontakt med kommunens budgetrådgivare för att få igenom ansökan om skuldsanering. I annat fall måste man komplettera med det. Man ska uppge namnet på budgetrådgivaren och vilken kommun personen jobbar på.
Men givetvis är ju ett nytt besök av nytta, för nu är det ju nya belopp på inkomster och eventuella skulder det rör sig om.
Jo jag vet, men jag tänkte att eftersom hon är oroad över sin ekonomi och dessutom inte verkar klara sig på den inkomst hon har i dag (tex att lönen är slut tidigt i månaden och att hon lånar pengar) så är en budgetrådgivare för att stärka upp inte något negativt. Även om skuldsanering innebär en låg inkomst så är den ändå satt så att man ska klara sig, har man svårt för det är kanske ett besök att föredra framför att råka dra på sig nya skulder.
 
Jo jag vet, men jag tänkte att eftersom hon är oroad över sin ekonomi och dessutom inte verkar klara sig på den inkomst hon har i dag (tex att lönen är slut tidigt i månaden och att hon lånar pengar) så är en budgetrådgivare för att stärka upp inte något negativt. Även om skuldsanering innebär en låg inkomst så är den ändå satt så att man ska klara sig, har man svårt för det är kanske ett besök att föredra framför att råka dra på sig nya skulder.
Håller helt med dig.
 
Nej och blir man tillräckligt gammal så försvinner de skulderna också till sist, det är väl lite olika beroende på när de togs men är det i samma härad som när mina studielån togs dvs på 90-talet så friges man ju vid 65 års ålder.
Jag trodde den gränsen var flyttad fram till döden sedan ett bra tag?
 
Nej och blir man tillräckligt gammal så försvinner de skulderna också till sist, det är väl lite olika beroende på när de togs men är det i samma härad som när mina studielån togs dvs på 90-talet så friges man ju vid 65 års ålder.
Nej mina får jag betala till jag dör.
Det ändrades när jag började ta csn
 
Har man inte betalat lånen de senaste 3 åren innan 72 så skrivs de åren inte av.
Men det är ju kanske inte samma sak som in i döden men det finns omständigheter som gör att det inte skrivs av fullt ut.

Det är jag medveten om men TS är inte där ännu och kommer förhoppningsvis att sköta sina skulder i framtiden. Det jag bemötte var "Nej mina får jag betala till jag dör. Det ändrades när jag började ta csn" vilket inte stämmer i normalfallet. Det har jag koll på eftersom mina studielån var blandade, dvs både före och efter 2001.
 
Förstår du inte att de som hjälpt faktiskt blir upprörda när det kommer fram att du inte sagt sanningen? Du har varit extremt öppen med att KFM nekat sanering och faktiskt själv öppnat upp för spekulering när dina påståenden inte gått ihop. Hade du inte kommit med dem hade ingen reagerat.

Jag blir inte minsta upprörd, tycker läget för @Sonic76 verkar ha varit kämpigt i flera bemärkelser och ser detta som en skitsak och inget o bli upprörd över.
Ja, flera av er verkar anse sig bli lurade på pengar, gett bort på falska premisser, men det är ju alltid en risk och ex Röda korset och Frälsningsarmens höjdare roffar åt sig mer än vad vissa anser sig TS gjort. Ja vet, innan ni går i taket- riktig dålig jämförelse.
 
Jag är en av dom som är väldigt besvsiken på @Sonic76 , att inte lita på sina vänner (trodde i alla fall jag vi var/är) i en liten grupp där ingen skulle komma på tanken att ställa till det för henne/dig, det känns surt.
Har även LÅNAT ut pengar o där finns det inget att klaga på ,dom har landat på mitt konto vid sagt datum.
Jag kan tänka mig att det svider mer då, när man är vänner.
 
Jag blir inte minsta upprörd, tycker läget för @Sonic76 verkar ha varit kämpigt i flera bemärkelser och ser detta som en skitsak och inget o bli upprörd över.
Ja, flera av er verkar anse sig bli lurade på pengar, gett bort på falska premisser, men det är ju alltid en risk och ex Röda korset och Frälsningsarmens höjdare roffar åt sig mer än vad vissa anser sig TS gjort. Ja vet, innan ni går i taket- riktig dålig jämförelse.

Nej det finns grader i allt och såklart tycker jag också att det bästa alltid är att vara sanningsenlig eller tyst. Men det är ju inte som att det visat sig att den man ställt upp för har legat på en divan och ätit praliner och levt värsta lyxlivet på andras bekostnad. Jag tror inte den som inte själv har haft skuldsanering eller levt nära någon som har det riktigt kan sätta sig in i hur små marginaler det ändå är under fem års tid och att rodda den pressen och rädslan att misslyckas, parallellt med värk och jobb.
 
Jag vet en person som har skuldsanering och god man och där den goda manen som skulle sköta ekonomin, inte betalade räkningarna! Så skulle vara uppmärksam om du har god man...
Jag skulle vara väldigt försiktig med att tro på vad en person med skuldsanering påstår angående god man. En god man har skyldigheter, granskas och kan åtalas om misskötsel sker.
En person som har skuldsanering har väl redan visat vilken inställning till ekonomisk ”ordning och reda” man har.

Mvh/God Man som sett mycket…
 
Nej det finns grader i allt och såklart tycker jag också att det bästa alltid är att vara sanningsenlig eller tyst. Men det är ju inte som att det visat sig att den man ställt upp för har legat på en divan och ätit praliner och levt värsta lyxlivet på andras bekostnad. Jag tror inte den som inte själv har haft skuldsanering eller levt nära någon som har det riktigt kan sätta sig in i hur små marginaler det ändå är under fem års tid och att rodda den pressen och rädslan att misslyckas, parallellt med värk och jobb.

Jag har själv levt på väldigt små marginaler under längre perioder (utan att KFM varit inblandad) med tveksam hälsa så jag vet hur det är att vända på varje öre. Det är många här på Buke som har levt och lever på marginalen så jag tror faktiskt det finns en stor förståelse här för hur det är att ha det tufft. Det är heller ingen som trott att TS levt lyxliv. Men att ljuga och faktiskt utnyttja sina vänner är att kliva över många gränser.

När jag hjälper någon vill jag veta vad jag ger mig in i. Där ingår att jag förväntar mig att någon jag ser som en vän inte ljuger för mig. Jag har blivit utnyttjad tidigare av andra för att jag varit "dumsnäll" och det är något som satt rejäla spår i mig. Korkad som jag är fortsätter jag att försöka se det bästa i folk men blir jag bränd av någon är förtroendet helt förbrukat. Det har inget med ett eventuellt lyxliv eller ej att göra och jag är inte intresserad av tacksamhet. Men ärlighet är faktiskt ett minimum i mina ögon.
 
Jag skulle vara väldigt försiktig med att tro på vad en person med skuldsanering påstår angående god man. En god man har skyldigheter, granskas och kan åtalas om misskötsel sker.
En person som har skuldsanering har väl redan visat vilken inställning till ekonomisk ”ordning och reda” man har.

Mvh/God Man som sett mycket…
Eftersom jag knappast har sanering pga lyxliv utan pga flera års sjukskrivning och kamp med fk så tar jag inte riktigt det.
Jag har försökt på alla sätt. Det var en budgetrådgivare som sa att jag skulle låta allt gå till kfm för att få nåt kvar att leva på alls.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 199
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 875
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 033
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp