Min ekonomi

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du menar vid 68 eller 72 års ålder, beroende på när du tagit lånen antar jag?

Var snäll och försök inte att få det att låta värre än vad det är.
Som jag förstod det då när jag började ta studielån så skulle lånen aldrig bli avskrivna. Jag har inte tittat närmare på det så är det som du säger så är det toppen.
 
Nej det finns grader i allt och såklart tycker jag också att det bästa alltid är att vara sanningsenlig eller tyst. Men det är ju inte som att det visat sig att den man ställt upp för har legat på en divan och ätit praliner och levt värsta lyxlivet på andras bekostnad. Jag tror inte den som inte själv har haft skuldsanering eller levt nära någon som har det riktigt kan sätta sig in i hur små marginaler det ändå är under fem års tid och att rodda den pressen och rädslan att misslyckas, parallellt med värk och jobb.
Fast skuldsanering innebär i alla fall att det är garanterat att få en liten - men dock - uträknad summa att leva på. En garanterad summa.

Den summan innebär inte svält men tvingar personen till noggrann prioritering.

Det finns sannolikt ett antal användare på forumet som lever med väldigt tight budget. Men klarar det med planering och snålhet. :)
 
Som jag förstod det då när jag började ta studielån så skulle lånen aldrig bli avskrivna. Jag har inte tittat närmare på det så är det som du säger så är det toppen.

Du bör nog börja läsa och se till att förstå villkoren innan du skriver på papper i fortsättningen, för att undvika att hamna i fler ekonomiska svårigheter. När en skriver på ett avtal betyder det att en läst och accepterat det som står i avtalet.
 
Du bör nog börja läsa och se till att förstå villkoren innan du skriver på papper i fortsättningen, för att undvika att hamna i fler ekonomiska svårigheter. När en skriver på ett avtal betyder det att en läst och accepterat det som står i avtalet.
Där var liksom valet arbetslöshet utan inkomst eller studier så då var valet enkelt oavsett återbetalningstid.
 
Jag skulle vara väldigt försiktig med att tro på vad en person med skuldsanering påstår angående god man. En god man har skyldigheter, granskas och kan åtalas om misskötsel sker.
En person som har skuldsanering har väl redan visat vilken inställning till ekonomisk ”ordning och reda” man har.

Mvh/God Man som sett mycket…
Fast så är det ju inte, någon som inte har "ordning och reda" när dom har skuldsanering behåller inte sin skuldsanering.

Jag vet två "goda" män i min omgivning som har strulat till personers pengar och har då inte fått några konsekvenser av det. Och om jag vet om det så är det nog inte så extremt ovanligt tyvärr.
 
Eftersom jag knappast har sanering pga lyxliv utan pga flera års sjukskrivning och kamp med fk så tar jag inte riktigt det.
Jag har försökt på alla sätt. Det var en budgetrådgivare som sa att jag skulle låta allt gå till kfm för att få nåt kvar att leva på alls.
Fast du skriver ju också det här, att du inte ska vara dum nog att dra på dig mera skulder och lära dig att leva på det du har och att du "vet hur din hjärna fungerar".
Så att jag lär mig leva på det jag har kvar
Och inte dra på nya skulder vilket jag verkligen hoppas at jag inte är dum nog att göra.
Men jag vet själv hur min hjärna funkar.
Jag vill ju spara pengar nu när jag får pengar över och fortsätta leva snålt, men det vet jag inte förrän jag får en hel lön hur det egentligen ser ut.
Jag dömer inte för att hamna i fel spiral och att spendera för mer än vad man har för det kan väl hända många av olika anledningar. Men jag tror det är viktigt att vara ärlig med sig själv och se det svart på vitt vad egentligen som är det största problemet.
 
Fast du skriver ju också det här, att du inte ska vara dum nog att dra på dig mera skulder och lära dig att leva på det du har och att du "vet hur din hjärna fungerar".

Jag dömer inte för att hamna i fel spiral och att spendera för mer än vad man har för det kan väl hända många av olika anledningar. Men jag tror det är viktigt att vara ärlig med sig själv och se det svart på vitt vad egentligen som är det största problemet.
Alltså jag kan ju hamna i sjukskrivning igen
Jag kan i detta fall nu lägga undan en buffert vilket jag inte kunde förut.
Så jag är rädd för att hamna i skulder igen men jag vet ju också hur jävla jobbigt det är att jobba och ha så lite pengar.
Så jag har inte tänkt köpa en massa på avbetalning mm , men rädslan finns ju där ändå.
 
Alltså jag kan ju hamna i sjukskrivning igen
Jag kan i detta fall nu lägga undan en buffert vilket jag inte kunde förut.
Så jag är rädd för att hamna i skulder igen men jag vet ju också hur jävla jobbigt det är att jobba och ha så lite pengar.
Så jag har inte tänkt köpa en massa på avbetalning mm , men rädslan finns ju där ändå.
Det jag inte förstår riktigt, om det är csn och den andra skulden som du nu har på avbetalning, så vet du ju precis också vad för pengar som du ska betala, en fast och trygg avgift, och sjukskrivning är ju inte så extremt lågt ändå. Och csn går ju att ansöka om att få betala mindre på om man får en mindre inkomst.

Så egentligen, så är det ju ett ganska så tryggt liv för dig även om du blir sjukskriven?
 
Alltså jag kan ju hamna i sjukskrivning igen
Jag kan i detta fall nu lägga undan en buffert vilket jag inte kunde förut.
Så jag är rädd för att hamna i skulder igen men jag vet ju också hur jävla jobbigt det är att jobba och ha så lite pengar.
Så jag har inte tänkt köpa en massa på avbetalning mm , men rädslan finns ju där ändå.

Se till att spärra dig själv på alla de ställen som erbjuder avbetalning. Jag är själv ett hopplöst fall och spärrning är det enda som hjälper.
 
Det jag inte förstår riktigt, om det är csn och den andra skulden som du nu har på avbetalning, så vet du ju precis också vad för pengar som du ska betala, en fast och trygg avgift, och sjukskrivning är ju inte så extremt lågt ändå. Och csn går ju att ansöka om att få betala mindre på om man får en mindre inkomst.

Så egentligen, så är det ju ett ganska så tryggt liv för dig även om du blir sjukskriven?
Jo största skillnaden nu är att jag har bättre sjuklön.
Så det kommer inte bli lika illa.
Dock är fortfarande inte fk de snabbaste så jag behöver en buffert för att klara iaf 3 månader.
Men det har jag ju möjlighet till nu..sist hade jag löneutmätning innan så ingen möjlighet att lägga undan.
Men jag är otroligt bra på att måla upp katastrofscenarion.
 
Det jag inte förstår riktigt, om det är csn och den andra skulden som du nu har på avbetalning, så vet du ju precis också vad för pengar som du ska betala, en fast och trygg avgift, och sjukskrivning är ju inte så extremt lågt ändå. Och csn går ju att ansöka om att få betala mindre på om man får en mindre inkomst.

Så egentligen, så är det ju ett ganska så tryggt liv för dig även om du blir sjukskriven?
Problemet är att det kan ta tid innan pengarna från FK kommer, man behöver ha något att leva på fram tills dess.
 
Skulle logga in och kolla för att se om några betalningar var planerade , men då var csn stängd på mina sidor idag.
Nåja kan kolla imorgon
Borde ju finnas om skuldsaneringen är klar snart
 
Som jag förstod det då när jag började ta studielån så skulle lånen aldrig bli avskrivna. Jag har inte tittat närmare på det så är det som du säger så är det toppen.
Fast det får du ju släppa. Många av oss blir aldrig skuldfria. Vi har höga inkomster och låga lån i förhållande till boendets värde men om skuldfria kommer vi inte vara om vi så bor här tills vi dör. CSN är inte heller ett lån någon av oss kommer bli av med förrän mkt sent i livet. Man kan vara skuldsatt hela livet utan att det är ett problem (så är det för oss och de flesta i vår generation) man kan också få problem om man inte kan betala vilket leder till fler skulder. Men de flesta vuxna människor är skuldsatta, det bara är så.
 
Fast det får du ju släppa. Många av oss blir aldrig skuldfria. Vi har höga inkomster och låga lån i förhållande till boendets värde men om skuldfria kommer vi inte vara om vi så bor här tills vi dör. CSN är inte heller ett lån någon av oss kommer bli av med förrän mkt sent i livet. Man kan vara skuldsatt hela livet utan att det är ett problem (så är det för oss och de flesta i vår generation) man kan också få problem om man inte kan betala vilket leder till fler skulder. Men de flesta vuxna människor är skuldsatta, det bara är så.
Klart jag vet att folk är skuldsatta.
 
Alltså en kan ju aldrig veta på ett forum om folk talar sanning eller skarvar med sanningen. Man kan kanske inte ens veta om personen är den den utger sig för att vara. Att TS farit med lögner på Buke är nog inte huvudproblemet här. Egentligen är det väl inga problem om en användare på ett forum vill skapa en alternativ bild av verkligheten, det sker hela tiden tänker jag. Men när lögnerna används för egen vinning och för att utnyttja andra så börjar det närma sig ett gränsland kan jag tycka.
I detta fallet är det dessutom lite annorlunda. Som jag förstår så har många lärt känna varandra på ett annat sätt i en "buke-chattgrupp" utanför Buke. Och där har man delat med sig av sina liv och upplevt att man blivit vänner. Vissa har också träffats IRL osv.
Jag är själv inte med i chattgruppen, men kan tänka mig att det känns tuffare att i det läget blivit blåst av någon som man tänker är ens vän och som man vill hjälpa - än att en anonym random användare på Buke hittar på saker som sen inte visar sig vara sant.
 
Senast ändrad av en moderator:
Så funkar inte de nya lånen, men jag håller med det generella att csnlån inte kan jämföras med vanliga lån.
Förutsägbart är det väl fortfarande? Jag hade både gamla och nya CSN-lån men valde att lägga över allt till det nya för att slippa betala enligt båda samtidigt. När jag förde över allt till det nya fick jag en plan med vad som skulle betalas varje år till jag fyller 65. För planen ska ju vara upplagd så att allt är betalat då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 399
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 198
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 875
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 032
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp