Bukefalos 28 år!

Mat till kräsen liten valp

Hur ser hon ut i kroppen och hur är hennes energinivå?
Hon är lagom nu. Har hög energinivå. Springer lös i skogen ca 1 timme 5-6 dagar i veckan, utöver de ”vanliga” promenaderna och lite lydnadsövningar. Brukar få söka falukorv i vardagsrummet ibland (hon älskar falukorv).
 
Hon är lagom nu. Har hög energinivå. Springer lös i skogen ca 1 timme 5-6 dagar i veckan, utöver de ”vanliga” promenaderna och lite lydnadsövningar. Brukar få söka falukorv i vardagsrummet ibland (hon älskar falukorv).

Då behöver du högst sannolikt inte oroa dig. Ta det lugnt och försök vara trygg i att hon är i lagom hull, har energi och mår bra!
 
Jag tycker Mush krånglar till det i sin beskrivning. Jag brukar utgå från 2% av förväntad vuxenvikt även hos valpar och sen justera efter behov. Så en hund som förväntas väga 6 kg skulle jag ge 120 gram/dag och se hur hullet blir.
 
Jag tycker Mush krånglar till det i sin beskrivning. Jag brukar utgå från 2% av förväntad vuxenvikt även hos valpar och sen justera efter behov. Så en hund som förväntas väga 6 kg skulle jag ge 120 gram/dag och se hur hullet blir.
Ska bli intressant vad mush svarar.

Om bollarna väger 25 gram ska hon ju bara ha ca 5 bollar och det känns mycket mer rimligt att få i henne.
 
Nu är min lite äldre, 10 mån och skendräktig. Totalvägrar att äta maten inne just nu, den är med största sannolikhet förgiftad.

Jag har en skål på diskbänken med hennes dagsranson, sen har jag fodret som promenad/aktivitetsgodis, för ute kan man äta det, helt giftfritt då 😁

Kanske skulle funka även för dig att ha det som "promenad/aktivitetsgodis"?
 
När jag sett vad mush skrivit tidigare så säger de "antingen 10% av nuvarande vikt, eller 2% av vuxenvikten, det blir ungefär samma". Bara det att de antar att man inte har koll på vad valpen kommer väga som vuxen.
 
Ska bli intressant vad mush svarar.

Om bollarna väger 25 gram ska hon ju bara ha ca 5 bollar och det känns mycket mer rimligt att få i henne.
Men har du luktat och smakat på mush? Själv tycker jag det luktar illa och smaken är :wtf:, men jag gillar ju inte inälvsmat det kanske är därför. Menar att din hund kanske inte gillar det, prova vanligt kött.
 
Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio bollar per dag, jag får i henne åtta, max.

Lite torrfoder äter hon också, Doggy, max 0,5 dl mer dag.

Mush är egentligen jättebra mat, men det är svårt att få i henne så mycket som hon ska ha. Finns det något annat färskfoder/blötmat, med hög andel kött, som man inte behöver ge så mycket av?

Jag har tittat på olika sorter färskfoder, men allt säljs i så stora förpackningar.

Wolf of wilderness hade jag gärna testat, men säljs bara i 400 g burkar (Zooplus har 150 g burkar, men bara för vuxna.)

Taste of the wild hade jag också gärna prövat, men hittar inte färskfoder för valpar i mindre förpackning.

Det optimala hade varit ett färskfoder som säljs i 150 g burkar där man behöver ge så lite som möjligt i mängd…

Torrfodret fick jag med mig från uppfödaren. Funderar på att pröva med annat märke, Taste of the wild eller liknande, men vill egentligen helst ge färskfoder … sen är ju det viktigaste såklart att hon äter.

(Sen att jord, gräs, andra djurs avföring, skräp osv är jättegott och gärna ska konsumeras i stora mängder är en annan sak … men direkt husse sätter fram något som det står ”hundmat” på så är det förgiftat…)
Jag har storpudelvalp och samma problem.

Håller med dem som rekommenderar att helt enkelt servera den mat du vill ge och ta bort om hon inte äter. Risken är annars överhängande att du får en riktig matvägrare, och det är inte roligt.
 
Utan och utan... Men ja; att matvägran förekommer tämligen utbrett bland pudlar och storpudlar är ingen hemlighet.

Det är så utbrett att till och med jag som bara tittade på pudel väldigt snabbt innan jag valde en annan ras vet om det...
Jag tycker att det är ett otyg, men uppenbarligen tycker många uppfödare inte det eftersom de fortsätter att avla på linjer med dåligt matintresse? En minskning i samband med flytt och att konkurrens försvinner är normalt, att tjura såhär mycket med maten är inte det men verkar vara något som normaliserats som en egenhet inom rasen.
 
Mush anger detta för valp:

1714493722973.png
 
Och detta för vuxen:

Hundens viktNormalaktiv vuxen hund
daglig giva ca 2 % av hundens vikt
Kgköttbullar / dagGram / dag
2240
54100
108200
2016400
3024600
4032800
50401000
 
Min lilla ska alltså äta nio bullar fram till hon är 6 månader. Först därefter ska jag minska lite…
 
Min lilla ska alltså äta nio bullar fram till hon är 6 månader. Först därefter ska jag minska lite…

Så länge hon är fin i hullet och växer som hon ska så tror jag inte att du har något att oroa dig för. Portionsstorlekarna på foderpåsar är nästan alltid överdrivna. Av alla jag har provat så är det en enda sort som ens haft någorlunda rimliga rekommendationer, övriga har föreslagit mängder som skulle få min hund att rulla fram till slut.
 
Min foderleverantör är alltid Mycket tydliga med att deras tabeller och liknande är Riktlinjer - alltså någonting att utgå ifrån som sedan anpassas till individen. Din hund kanske helt enkelt talar om för dig att hon är mätt. :) Jag skulle inte stirra mig blind på mängden utan ge henne det hon äter upp utan en massa trugande, går hon då ned i vikt får du tweaka det allteftersom.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 637
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Hej! Min weimaranertik har diagnostiserats med pankreatit (bukspottkörtelinflammation) för en månad sedan och på återbesöket såg allt...
2
Svar
21
· Visningar
13 183
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 548
Senast: isafore
·
Hundhälsa Har såklart pratat med veterinären och har tid klockan 13 idag men måste få skriva av mig. Är orolig över min ena hund. Hon har varit...
Svar
4
· Visningar
2 903
Senast: eldhroka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Var vill vi bo?
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp