Bukefalos 28 år!

Mat till kräsen liten valp

Jag har haft henne sedan hon var nio veckor och hon har ätit mush från dag ett. Jag har inte laborerat med maten.

Det kan också vara tandbyte som spökar, såg att några framtänder lossnat nu på morgonen.

Problemet är egentligen inte att hon inte äter. Problemet är att hon behöver äta mer av det hon äter. Därav anledningen till att jag börjar titta på foder hon inte behöver äta lika mycket av.

Du bytte foder direkt i samband med flytt och måste truga i valpen mat = laborera.

Bäst är att ge det foder som valpen är van (speciellt med kända kräsna raser) tills den landat helt i nya hemmet efter flytt och sedan fasa in annat, om man nu inte vill ge samma som uppfödaren gett.
 
VOM puppy är färskfoder som de flesta hundar gillar. Säljs i 500 gr-korvar.

Med tanke på att det finns matlust i andra situationer så tror jag att det är något kopplat till hur ni agerar runt utfodring. Göm mat ute som hunden kan leta upp, sprid torrfoder i ett rum osv osv istället för den laddade matsituationen.
Jag har försökt allt möjligt. Grejen är att råkar jag tappa en bit knäckebröd slukar hon den på direkten. ”Råkar” jag tappa hundmat är den förgiftad…
 
Du bytte foder direkt i samband med flytt och måste truga i valpen mat = laborera.

Bäst är att ge det foder som valpen är van (speciellt med kända kräsna raser) tills den landat helt i nya hemmet efter flytt och sedan fasa in annat, om man nu inte vill ge samma som uppfödaren gett.
Snälla, läs vad jag skriver. Hon fick Doggy torrfoder + mush hos uppfödaren. Hon har fått det hos mig också. Jag har haft henne i drygt 2 månader och har inte bytt mat. Det är först nu som jag FUNDERAR på att pröva annan mat.
 
Uppfödaren ger sina Doggy torrfoder som alla hennes hundar äter utan problem. Min valp åt Doggy med god aptit hos uppfödaren, men då hade hon konkurrens om maten.

Nu utan konkurrens är det svårare.
Vilken sorts Doggy? Har noterat att min hund äter Doggy Proffessional Extra med god aptit, men ratar den "vanliga" Doggy som man kan köpa i dagligvaruhandeln. Han åt Doggy Proffessional Valp fram till ca 9 mån ålder. Båda sorterna finns också som blötfoder på tetra (äts med god aptit här).
 
Vilken sorts Doggy? Har noterat att min hund äter Doggy Proffessional Extra med god aptit, men ratar den "vanliga" Doggy som man kan köpa i dagligvaruhandeln. Han åt Doggy Proffessional Valp fram till ca 9 mån ålder. Båda sorterna finns också som blötfoder på tetra (äts med god aptit här).
Det är Doggy Professional valp (rosa påse).

Nu när jag börjar fundera har hon börjat äta mer torrfoder nu, ungefär samtidigt som hon började äta mush sämre.

Kanske ska prova ge mindre mush en period och se hur mycket torrfoder hon äter + mäta upp hur mycket torrfoder hon ska äta, det har jag faktiskt inte riktigt koll på.

Hon är i bra hull nu, varken för tjock eller för smal. Hon kommer att växa lite till, så jag vill verkligen inte att hon blir smalare.
 
Jag har försökt allt möjligt. Grejen är att råkar jag tappa en bit knäckebröd slukar hon den på direkten. ”Råkar” jag tappa hundmat är den förgiftad…

Vad tycker hon om hundgodis hon får på promenader och liknande? Man kan ju lägga en del av matransonen som godis på promenader om hon äter bra då. Jag hade köpt nåt riktigt näringsrikt valpfoder och haft som godis på promenader om hon tyckte om det. Jag hade köpt torrfoder för det för att det är enkelt att ha i fickan. Eller köpt såna där silikontuber och fyllt med nån god blötmat och gett henne från en sån på promenaden.

En jag känner torkade blötmat i ugnen (i små kuber) för att ha som godis när hennes hund hade problem med magen och var tvungen att äta specialfoder. Det funkade jättebra och hunden älskade det!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är Doggy Professional valp (rosa påse).

Nu när jag börjar fundera har hon börjat äta mer torrfoder nu, ungefär samtidigt som hon började äta mush sämre.

Kanske ska prova ge mindre mush en period och se hur mycket torrfoder hon äter + mäta upp hur mycket torrfoder hon ska äta, det har jag faktiskt inte riktigt koll på.

Hon är i bra hull nu, varken för tjock eller för smal. Hon kommer att växa lite till, så jag vill verkligen inte att hon blir smalare.
Ja, det är den min hund åt också! Fortsätt ge torrfodret om hon äter bättre av det, skulle jag säga och ja, din plan att mäta upp rätt mängd torrfoder låter bra. Byt inte foder om hon äter okej av det ni har nu!

Är hunden i lagom hull så är det ju lugnt - hellre lite för smal än lite för tjock om man "måste" välja!
 
Det är Doggy Professional valp (rosa påse).

Nu när jag börjar fundera har hon börjat äta mer torrfoder nu, ungefär samtidigt som hon började äta mush sämre.

Kanske ska prova ge mindre mush en period och se hur mycket torrfoder hon äter + mäta upp hur mycket torrfoder hon ska äta, det har jag faktiskt inte riktigt koll på.

Hon är i bra hull nu, varken för tjock eller för smal. Hon kommer att växa lite till, så jag vill verkligen inte att hon blir smalare.

Om hunden är i normalhull är det ett icke-problem mer än i ditt huvud. Sen har de flesta hundar jag haft blivit smällfeta om jag hade utfodrat efter rekommendationen som finns uppgiven på påsen, då har jag väldigt aktiva hundar. Märk väl att det är just en rekommendation och att spannet vad som räcker för just ens egen hund kan variera stort.

Min äldsta hund var som ett staket som valp och unghund och ju mer man trugade desto sämre åt hon. Eftersom hon var ensamhund så lämnade vi till slut en skål torrfoder framme på fri tillgång och hin gick och tog några kulor då och då och sen varannan, var tredje dag tömde hon hela skålen. Hon höll hullet om än lite i underhull och vi slapp hålla på krångla med maten, hon fick också en liten portion blötfoder varje dag som hon åt eller inte åt. När hon blivit äldre har aptiten ökat och numera äter hon precis allt glatt.

En av våra bc's har varit likadan och var riktigt ranglig som valp/unghund men vi har inte krånglat med hans mat utan äter han inte får han vänta till nästa mål, ibland äter han inte på nån dag (dock får de en del träningsgodis när man tränar så helt tomt i magen är det inte) och sen äter han jättebra ett par dagar. Numera är han också i normalhull så hans kinkihhet med maten verkar ha att göra med att han äter det han behöver. Vila=äter dåligt, dagar med hård träning=äter bra.

När jag var ung var det "normalt" med smala valpar/unghundar, det var liksom inget man höjde på ögonbrynen åt att en unghund var knotig. Numera verkar folk få panik över att inte lyckas hålla sina unga hundar i normalhull eller tom över normalhull fast flera studier pekar på fördelen för leder m.m. att hålla växande hundar i lättare hull.

Hitta ett sätt som fungerar för dig att släppa på kontrollbehovet med maten och försök se mer på att din hund håller sig inom spannet för normalhull. Flera av mina hundar har velat ligga mer åt det smalare hållet än vad jag egentligen föredrar medans andra har jag fått kämpa med att de inte ska vara för feta. De som varit tunnare har jag accepterat att de är lite tunnare än min preferens och de som har varit glupska har fått vara något i övre skalan av normalhull än vad jag föredrar. Jag har lärt mig att försöka jobba med det jag har i hunden istället för att krångla till det.
 
Har ännu inte stött på en valp som inte äter Royal Canin Puppy. Tycka vad man vill om innehållet men RC har en förmåga att skapa otroligt smakrika foder.
 
Det är Doggy Professional valp (rosa påse).

Nu när jag börjar fundera har hon börjat äta mer torrfoder nu, ungefär samtidigt som hon började äta mush sämre.

Kanske ska prova ge mindre mush en period och se hur mycket torrfoder hon äter + mäta upp hur mycket torrfoder hon ska äta, det har jag faktiskt inte riktigt koll på.

Hon är i bra hull nu, varken för tjock eller för smal. Hon kommer att växa lite till, så jag vill verkligen inte att hon blir smalare.
Några saker i och med att jag tror du sitter i liknande sits som jag gjort. Förstagångsägare till kräsen liten småhund.

1. Det här med hur mycket hundar "ska" ha är svårt. Det är individuellt, så nojja inte för mycket.
2. Jag har konstant varit nojig över att min hund är tunn (hon är i dagsläget som en pudel med orimligt lång rygg i sin kroppsbyggnad), men hela tiden fått höra från vetrinärer att hon är lite tunn, men bättre det än det motsatta. Hon är pigg, glad och alert för sin ras, så jag bekymrar mig inte så mycket. Även om jag nu börjar noja för att hon kanske försöker hålla sig för tunn för att komma upp i minimivikten för sin ras O_o Men en av hennes kullsyskon gick ju från störst till minst i kullen efter flytten utan att uppfödaren blev allt för orolig (vi har alla nära kontakt med uppfödaren som är väldigt engagerad).
3. Jag har gått över till Essential nautical living på min som är dålig på att äta och är det torrfoder hon ätit bäst hittils. Så det kan vara värt att pröva senare. Men var försiktigt med exprimenterandet. Känner en med en kinkig hund som de har hållit på och duttat något extremt med. Den är hopplös med maten och äter bara det den är sugen på för stunden. Min är knepig med sitt huvudfoder, men jag vet liksom att hon äter hundgodis, filmjölk, kokta grönsaker och kött ifall det skulle krisa totalt eller vi glömmer ta med hennes mat någon gång. Ett problem med henne är att hon tycker torrfoder är för hårt att tugga dock 🙄 hon äter tex inte råa morötter av samma anledning.
 
Senast ändrad:
Om hunden har bra hull så hade jag inte oroat mig alls. Hur mycket man "ska" äta är otroligt individuellt och rekommendationen på påsen handlar mer om att ägarna ska få något sånär hum om vad hunden behöver.

Jag vet inte om köttbullarna har ändrat storlek sedan jag köpte dem, men då åt mina, som är i samma storlek som din, 5-6 köttbullar/dag och den ena blev lite tjock på det. Så jag hade absolut inte oroat mig över mängden mat - så länge hunden inte är ordentligt underviktig (eller överviktig för den delen).
 
Uppfödaren ger sina Doggy torrfoder som alla hennes hundar äter utan problem. Min valp åt Doggy med god aptit hos uppfödaren, men då hade hon konkurrens om maten.

Nu utan konkurrens är det svårare.
Min småhund (phalène) är nog likadan. Åt bra hos uppfödaren. Åt bra hos mellanlandningen upp hit.
Här - inte så villigt.
 
Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio bollar per dag, jag får i henne åtta, max.

Lite torrfoder äter hon också, Doggy, max 0,5 dl mer dag.

Mush är egentligen jättebra mat, men det är svårt att få i henne så mycket som hon ska ha. Finns det något annat färskfoder/blötmat, med hög andel kött, som man inte behöver ge så mycket av?

Jag har tittat på olika sorter färskfoder, men allt säljs i så stora förpackningar.

Wolf of wilderness hade jag gärna testat, men säljs bara i 400 g burkar (Zooplus har 150 g burkar, men bara för vuxna.)

Taste of the wild hade jag också gärna prövat, men hittar inte färskfoder för valpar i mindre förpackning.

Det optimala hade varit ett färskfoder som säljs i 150 g burkar där man behöver ge så lite som möjligt i mängd…

Torrfodret fick jag med mig från uppfödaren. Funderar på att pröva med annat märke, Taste of the wild eller liknande, men vill egentligen helst ge färskfoder … sen är ju det viktigaste såklart att hon äter.

(Sen att jord, gräs, andra djurs avföring, skräp osv är jättegott och gärna ska konsumeras i stora mängder är en annan sak … men direkt husse sätter fram något som det står ”hundmat” på så är det förgiftat…)
Så hon äter 200g färskfoder per dag plus en del torrfoder, plus troligen lite godis och kanske tuggben? Det låter ju som jättemycket mat för en dvärgpudel! Jag skulle tippa på att hon helt enkelt inte är hungrig.

En dvärgpudel väger väl typ 5kg? Det innebär 150g färskfoder per dag för en vuxen dvärgpudel, om hunden äter bara färskfoder och inte torrfoder också.
 
Så hon äter 200g färskfoder per dag plus en del torrfoder, plus troligen lite godis och kanske tuggben? Det låter ju som jättemycket mat för en dvärgpudel! Jag skulle tippa på att hon helt enkelt inte är hungrig.

En dvärgpudel väger väl typ 5kg? Det innebär 150g färskfoder per dag för en vuxen dvärgpudel, om hunden äter bara färskfoder och inte torrfoder också.
Enligt mush ska en valp som beräknas bli 6 kg äta 9 bullar per dag. Jag tycker själv det låter jättemycket…

Min beräknas väga knappt 6 kg som vuxen.
 
Enligt mush ska en valp som beräknas bli 6 kg äta 9 bullar per dag. Jag tycker själv det låter jättemycket…

Min beräknas väga knappt 6 kg som vuxen.
Det tycker jag också låter mycket. Och framförallt får man tänka på att din hund nu är unghund, inte valp. Hur är hunden i hullet?
 
Enligt mush ska en valp som beräknas bli 6 kg äta 9 bullar per dag. Jag tycker själv det låter jättemycket…

Min beräknas väga knappt 6 kg som vuxen.
Som jag förstått Mush så ska en valp äta 5-10% av nuvarande vikt. 10% när de är små, sen minskande ner mot 5% allteftersom de växer. Vuxen hund 1-2% av sin ideala vikt. Och en bulle väger ca 25 g.

Jag har aldrig räknat på vad de beräknas väga som vuxen, ska man det? Såhär skriver de:

En valp äter generellt 5–10 procent av sin kroppsvikt, närmre 10 procent av vikten vid åtta veckors ålder och sedan minskar procentandelen ju äldre valpen blir. Valpar av mycket små raser äter i förhållande till sin kroppsstorlek oftast mer än valpar av mycket stora raser, du kan alltså utgå ifrån riktlinjen men justera efter just din valps individuella behov och aktivitetsnivå.

Och

När din valp närmar sig unghund äter den förmodligen två gånger per dag och mellan 3–5 procent av sin kroppsvikt, för att slutligen som vuxen mest vanligt ha en dagsgiva på cirka 2 procent av sin kroppsvikt.
 
Som jag förstått Mush så ska en valp äta 5-10% av nuvarande vikt. 10% när de är små, sen minskande ner mot 5% allteftersom de växer. Vuxen hund 1-2% av sin ideala vikt. Och en bulle väger ca 25 g.

Jag har aldrig räknat på vad de beräknas väga som vuxen, ska man det? Såhär skriver de:

En valp äter generellt 5–10 procent av sin kroppsvikt, närmre 10 procent av vikten vid åtta veckors ålder och sedan minskar procentandelen ju äldre valpen blir. Valpar av mycket små raser äter i förhållande till sin kroppsstorlek oftast mer än valpar av mycket stora raser, du kan alltså utgå ifrån riktlinjen men justera efter just din valps individuella behov och aktivitetsnivå.

Och

När din valp närmar sig unghund äter den förmodligen två gånger per dag och mellan 3–5 procent av sin kroppsvikt, för att slutligen som vuxen mest vanligt ha en dagsgiva på cirka 2 procent av sin kroppsvikt.
Jag har mejlat mush och frågat om mängden. Skriver här när jag får svar.

Tycker det är jättesvårt att räkna hur mycket hon ska ha.
 
Jag har mejlat mush och frågat om mängden. Skriver här när jag får svar.

Tycker det är jättesvårt att räkna hur mycket hon ska ha.
Jag gör det lätt för mig och känner över rygg, revben och höft på hundarna varje dag. Känns de som jag vill ha dem får de den mängd de brukar få, är de lite runda får de lite mindre och är de tunna får de mer.

Jag fodrar så många hundar och har haft massor genom åren. De flesta stämmer rekommendationerna inte för, utan man får justera upp/ner efter individ och aktivitetsnivå. Är hunden i bra hull så räknar jag med att den äter vad den behöver, även om det inte stämmer med mängden tillverkaren föreslår!

Som exempel har jag nu fem hundar här hemma. Två tvååriga hanar som enligt rekommendationerna skulle äta ca 400 gr/vardera. Den ena får närmare ett kilo för att hålla sig fin, den andra 600 gr. Treåriga hanen skulle ha 400 gr, men äter nästan 800, och tiken som ska ha 350 gr äter typ 200 gr.
Ämnesomsättning och energibehov är individiellt.
 
Jag har mejlat mush och frågat om mängden. Skriver här när jag får svar.

Tycker det är jättesvårt att räkna hur mycket hon ska ha.
Ja gör det! Det är svårt och man är osäker. Men jag tycker att det låter som att din lilla får väldigt mycket mat, hon kanske aldrig blir hungrig.

Strax efter halvåret hade min fått ett extra lager utanpå revbenen som var överhull. Jag mailade mush och efter det kunde jag lägga mig på en nivå som gjorde att hon blev slank igen.

(För övrigt vill jag gratulera dig till valpen, roligt att det blev hund för dig! :love:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 637
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Hej! Min weimaranertik har diagnostiserats med pankreatit (bukspottkörtelinflammation) för en månad sedan och på återbesöket såg allt...
2
Svar
21
· Visningar
13 183
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 548
Senast: isafore
·
Hundhälsa Har såklart pratat med veterinären och har tid klockan 13 idag men måste få skriva av mig. Är orolig över min ena hund. Hon har varit...
Svar
4
· Visningar
2 903
Senast: eldhroka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp