Kvalitetsproblem i Svensk avel?

Sv: Kvalitetsproblem i Svensk avel?

Personligen rider jag på mina hästar.... Dvs jag gör något så udda som använder mina hästar....:o...... jag vill ha den bästa ridhästen som finns.... Jag kan spendera tid att utbilda, träna... riktig träningsnarkoman.... men jag vill ha en häst som är bra... bär min fysiskt taskiga kropp så bra som möjligt....

En bra exteriör färghäst med trevligt lynne stämmer utmärkt med avelsmålet och det är väl föga diskussion om avelsmålet ,men vägen är det intressanta och det ska diskuteras hur man når... Mina pållar har trevligt lynne, underbara... undrar vad det beror på... ;-)

Det beror på bra kommunikation mellan dig och dina hästar, ömsesidig respekt.
Precis som det ska vara. Håller med dig: En bra häst med bra färg kan aldrig vara fel.

*kl*

Tror att vi ser en avmattning i aveln i vilket fall som. Det slängs ut massor med saluhästar på annons varje dag och priserna dumpas mer och mer. Det kommer inte vara någon mening att avla på defekta ston eller sälja defekta hästar när friska hästar numera säljs för samma peng.
Skit tråkig marknad för oss säljare, men i längden så hoppas jag att det för detta med sig. Att vi sållar ut det negativa som tidigare hade köpare i de längre prisklasserna. Idag såg jag ex. fullstammat, svenskfött fyraårigt sto för 20 000kr, det hade man aldrig sett för en fem år sedan om inte stoet ex. hade haft eksem, spatt eller dylikt.
Kan man då som köpare hellre välja friskt, svensk avlat och till bra pris så hoppa jag att man gör det. Så att det inte lönar sig med sjuka hästar längre. Vi behöver denna sållning i vår ras. Ingen fråga om saken.

Att det sedan står flera flotta osålda första klass ston tillsalu här i Sverige är ju en annan intressant fråga när vi snackar om kvalité. Det verkar inte längre lika attraktivt att investera i den typen av ston, man får oftast inte tillräckligt betalt för avkommorna heller och hingsthållarna är ju inte sena att ta mer betalt och sätta sämre betäckningsvillkor än halvblods hingstägarna.

Detta ska bli en intressant utveckling att följa;).
Men att avla ska man nog akta sig för just nu, smartare att deala till sig fina hästar till bra priser i stället:D

Ärligt talat förstår jag inte denna panik kring aveln. Däremot är jag mer oroad över alla dessa unghästar som säljs, alla dessa hästar som inte utbildas och rids in till ridbara hästar. Jag tycker att det är ett större hot att hästarna är undermåligt inridna och utbildade.

Ärligt talat förstår jag inte denna panik kring aveln. Däremot är jag mer oroad över alla dessa unghästar som säljs, alla dessa hästar som inte utbildas och rids in till ridbara hästar. Jag tycker att det är ett större hot att hästarna är undermåligt inridna och utbildade.

Det är nog just därför det ligger så många unghästar ute på annons, folk har inte tiden, kompetensen eller ekonomin till att rida in eller skola sina hästar. Men nu ser vi ju även att de ridna hästarna säljs väldigt fördelaktigt. Så jag tror att många helt enkelt ser det som en förlust affär att låta någon rida in sin häst, man får helt enkelt inte igen de pengarna i dagsläget. Dock är detta ett problem man sett längre med oskolade islandshästar. Frågan är om det är på tillbaka gång eller har förvärrats?
Men som Mósi skriver "Jag tycker att det är ett större hot att hästarna är undermåligt inridna och utbildade." precis, hur ska vi då kunna mäta kvalité eller resultat av vår avel?

Men faktum är att det är marknaden som verkar vilja ha unghästar. När jag flyttade hit (från Island) var min idé att sälja inridna hästar (jag har utbildning och stor erfarenhet av att rida in islandshästar) men de säljs inte, däremot har jag sålt ett antal unghästar sedan i somras.

Ja, 3-4 åringar verkar vara gångbara. I lagom ålder för köparen att starta med i liten omfattning.

Jag är av uppfattningen att det är väldigt få hästar som inte kan bli ridhästar, att de flesta med bra och anpassad utbildning kan bli bra ridhästar. Därför kan jag få lite ont i huvudet av "avelpaniken" när så pass många hästar inte utbildas. Ibland känns det mer "ok" att köpa sig ett oinridet blupsto och låta det gå som avelssto än att ta föl från ett lågblupat obedömt, men mycket trevligt och positivt sto. Jag får inte ihop det...

Jag har ingen erfarenhet av att avla på isl.hästar trots att jag hållt på väldigt länge med rasen. Men jag håller med dig i det du säger. Överlag när man pratar med folk som är nya på vår ras, kanske gått från stor häst och nu till isl.häst, så är det främst unga oinridna hästar som de vill ha. Och ganska många gånger ser man att det ofta inte är en bra kombination. Det kan ju gå bra också men...varför vill desa människor inte köpa en inriden trevlig häst som de kan lära sig av? Detta var kanske lite off-topic, sorry.

Mycket handlar ju också om uppväxten. Nu vet jag inte om hanteringen av hästarna på island är lika bra som man påstår, att de springer fria och bygger muskler, jag har helt enkelt ingen erfarenhet. Men bara att ta med lösa hästar på turerna gör en stor skillnad. Jag tror att om min svenskfödda Perla hade få sträcka ut och springa med vid en stor tur hade hon varit en helt annan häst med helt annan balans och kroppskännedom. Jag tror helt enkelt att det kan vara orättvist att jämföra islandsfödda och svenskfödda hästar eftersom förutsättningarna och "hästkulturen" kan se ut på två helt olika sett.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka