Kvalitetsproblem i Svensk avel?

F

foraenirotippex

Sista numret av Islandshästen är det en artikel som heter "I huvudet på en avlare". Där framgår en i mina ögon gammal kritik om att man inte avlar kvalitativt i Sverige och att "färghingstarna" får fler ston än de "bästa hingstarna".

Vad tycker ni om det här?

Jag funderar mycket på vem som ska bestämma vad som är bra och inte. Vi har ett bedömningssystem som avgör, ja. Men det är av människan skapat för.. ja, för vad?
För funktion? För tävlingspotential? För skönhet? Men vad är skönhet? Vad är funktion? Vad är tävlingspotential?

Jag tycker inte att vi har kvalitetsproblem i Svensk avel.
Jo, kanske för de bästa tävlingshästarna som alla verkar vara överens om att det är Island som står för. Men hur många tävlingshästar "behövs" det?

Det enda kvalitetsavelsproblemet tycker jag är alla ston med eksem, spatt och luftvägsproblem. :crazy: I våras besökte jag en "välkänd" Islandshästprofil och tittade på ett sto till salu, som hade eksem. Hon hade verkat i deras avel i tio år och skulle nu säljas som promenadhäst. Det stod tre till ston i hagarna med magarna i vädret som skulle säljas under vintern, det var eksem, det var "obestämd hälta" och luftvägsproblem. :crazy:
Där pratar vi kvalitetsproblem.
Men det är klart, det syns ju inte i Hinstkatalogen som artikelförfattaren har som måttstock.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kvalitetsproblem i Svensk avel?

Alla har olika mål med sin avel och vissa vill ha fina färggranna snälla familjehästar och vissa vill ha flashiga tävlingshästar, det finns inga dåliga hästar så länge de är friska och sunda det finns bara människor med olika intressen och mål med sin avel och ridning.

Så jag blir lite less när de säger att det är dålig kvalitet på aveln bara för att alla hästar inte får toppbedömningar och alla inte avlar på blup, en lugn snäll lite grövre häst med flott färg och säkra mediokra gångarter är en bra häst också för sitt ändamål och de behövs också, alla vill inte ha och klarar inte av sporthästarna och det måste finnas hästar för vanligt bruk också.

Sen tycker jag det är rätt kasst att det inte räknas in sportresultat i blupen, min egen hingst tex är efter en hingst som själv vunnit VM i tölt och fyrgång och har lämnat väldigt mkt bra sporthästar som placerar sig i toppen i sporten, men blupen är inte så hög eftersom han är fyrgångare och därmed får inte avkommorna så höga bedömningar eftersom passen har så hög faktor på bedömning.

Sen är det väldigt stort tryck på familjehästarna, det är större efterfrågan på dem än tävlingshästarna, vi har sålt flera silversvarta lugna stabila familjevalacker och de har gått direkt, nu har vi två lovande ston till salu med en tråkig färg, bra härstamning och hyffsade tävlingsresultat, och det går jätte segt för det är inte lika många som är sportintresserade som såna som bara vill ha en snäll och gullig familjehäst.

Jag har inte samma tro på BLUPsiffror som GH. Det finns gott om lågblupade hästar jag gärna skulle avla på och det finns högblupade jag inte skulle avla på.
I artikeln står att en tysk undersökning visar att stoet betyder betydligt mer än hingsten, sto 63 % hingst 37 %. Jag skriver det här för att fler ska se, stoet är viktigast! Vissa pratar en massa om superfina hingstar men glömmer bort stoet.

Som vanligt är em76 en ovanligt klarsynt människa!

För mig är det viktigast om hingsten i fråga passar mitt sto gällande psyke, gångarter, egenskaper osv.

Båda mina ungästar är u samma obedömda sto och e samma lågblupade hingst, båda är vackra och trevliga och 3åringen får, av alla som träffar henne och speciellt av dem som handskas med henne, beröm för sitt fantastiska psyke. Hennes bror är bara 4 veckor så..där får vi se men jag har inga som helst tvivel om att jag kommer att få två underbara hästar att ha efter stoet, som börjar bli en gammal tant.

Blupen bygger alltför mycket på huruvida hästens anfäder, syskon och avkommor är högt bedömda eller ej. Alltså handlar det till stor del om att den häst vars ägare (och vars släktingars ägare) har möjlighet/intresse, dvs läs gott om pengar, att visa så många hästar som möjligt, den hästen får högre blup än den minst lika bra vars ägare inte har råd att visa så många avkommor tex.
KASST system säger jag. Bättre att låta förnuftet råda.
Dessutom har jag av erfarenhet tyckt mig märka att det oftare förekommer att avkommor till jättehögt-blup-hingstarna inte riktigt har så trevligt psyke..de är faktiskt oftare "knäppa", kan det bero på att det till sist blir alltför hård linjeavel, på gränsen till inavel??
Och då om något är vi illa ute i aveln. Vi vill väl inte ha en massa knäppa hästar heller, bara för att vi vill ha coola färger eller abnormt höga benlyft??

Nu är det på gång BLUP även för tävling.

"Det enda kvalitetsavelsproblemet tycker jag är alla ston med eksem, spatt och luftvägsproblem. "

Ligger mycket i det! Liksom allt avlande på mindre trevliga exemplar hanterings/ridmässigt som man använder till avel enkom för att de har bra BLUP och fantastisk stam. Det är väl inte stam/BLUP vi ska sitta på??? Jag väljer personligen hellre en trevlig avkomma med 105 i blup än en otrevlig, svårriden med 125. Både som ridhäst och som avelsmaterial. Men jag hör ju bara till skaran som föder upp i liten skala, inte har pengar att köpa dyra avelsston utan avlar mig uppåt blup/stammässigt och som vill ha avkommor som går att sälja snabbt och lätt om så behövs...

Personligen började jag med ett snällt, trevligt familjesto med dunderpsyke och bra exteriör som jag verkligen tyckte om. Hon gick lättklass fyrgång stadigt på 5.0 - 6.0 med klockrena gångarter med fin aktion. Dock hade hon inte så mkt vilja att det kändes värt att bedömma henne eller tävla vidare i FIPO-klass. Nu är hennes dotter (5g med blup 103 e. förstaklass-hingst) betäckt med en ung, mycket välstammad bluphingst (blup 120). Hoppas givetvis på ett stoföl att fortsätta avla på där så att jag successivt höjer kvaliteten på avelsmaterialet. Men aldrig att jag skulle fortsätta avla om inte avkommorna fortsätter bli lika trevliga, friska och sunda som mödernet. Sto-materialet är jätteviktigt men inte bara gällande stam/blup...

Tänk om man kunde bedöma och BLUPA "vardagshantering" och "familjehäst-potential"..
Skulle gynna den gamla typen av hästar som inte flashar på banorna men som snällt ställer upp på allehanda krav från sina handhavare. Finns ett stort antal som pga riktigt låg-bluppade äldre obedömda föräldrar kommer miltals efter de moderna sporthästarna. Sådana ston kan absolut ge trevliga, sunda avkommor för hobbyridning/verksamhet etc. Och marknaden för den typen av hästar till resonabelt pris är definitivt stor. Kruxet är väl att det är lika dyrt att föda upp det fölet som ett toppstammat blup-föl men du får ut betydligt mindre vid en försäljning. Svårt att få ekonomi i det, alltså...
Viktigt tycker jag dessutom att gångarterna är rena och lättridna på dessa trotjänare. Ston utan trav el ren tölt som grisepassar omkring i sakta mak och aldrig tagit ett rent steg tillför inte mycket i aveln

Blupen bygger alltför mycket på huruvida hästens anfäder, syskon och avkommor är högt bedömda eller ej. Alltså handlar det till stor del om att den häst vars ägare (och vars släktingars ägare) har möjlighet/intresse, dvs läs gott om pengar, att visa så många hästar som möjligt, den hästen får högre blup än den minst lika bra vars ägare inte har råd att visa så många avkommor tex. KASST system säger jag. Bättre att låta förnuftet råda.

Grundtanken med BLUP är mycket bra :bow: MEN sålänge man har med den nuvarande vad jag kallar "åldersnojan" (= yngre hästar premieras högre än äldre för samma bedömning, vilket gör att gamla toppston automatiskt får urusla siffror) och att så få % av hästarna kommer till visning, så har BLUP alldeles för många osäkra variabler. :(

Jag har inte samma tro på BLUPsiffror som GH.
Inte jag heller, det ska gudarna veta ! ;) Främst av ovan nämnda anledningar ...

Det finns gott om lågblupade hästar jag gärna skulle avla på och det finns högblupade jag inte skulle avla på.

För mig är teoretiskt sett en häst mer intressant för avel som har BLUP 80 men vars avkommor bedömts i 1:a klass, än en häst med BLUP 100 som själv fått 2:a klass bedömning och vars avkommor har oklar kapacitet, som i sin tur är bättre än en oprövad unghäst med BLUP 120, tills motsatsen visats. :devil:

(Däremot ökar per definition sannolikheten för att en häst ska vara bra med dess BLUP).

Dessutom har jag av erfarenhet tyckt mig märka att det oftare förekommer att avkommor till jättehögt-blup-hingstarna inte riktigt har så trevligt psyke..de är faktiskt oftare "knäppa", kan det bero på att det till sist blir alltför hård linjeavel, på gränsen till inavel?? Och då om något är vi illa ute i aveln. Vi vill väl inte ha en massa knäppa hästar heller, bara för att vi vill ha coola färger eller abnormt höga benlyft??
Riktigt så hårt inavlade verkar inte topphingstarna vara (ännu :o), statistiskt sett. Däremot: Kritikerna säger ju att man inte sållar tillräckligt hårt på ridegenskaper hos färghingstar (vilket kan diskuteras) - men om man då vill vara kritisk mot BLUP-hingstarna, så kan man ju fråga sig om man där sållar tillräckligt på psyke ? :angel:

Alla har olika mål med sin avel och vissa vill ha fina färggranna snälla familjehästar och vissa vill ha flashiga tävlingshästar, det finns inga dåliga hästar så länge de är friska och sunda det finns bara människor med olika intressen och mål med sin avel och ridning.
Så jag blir lite less när de säger att det är dålig kvalitet på aveln bara för att alla hästar inte får toppbedömningar och alla inte avlar på blup, en lugn snäll lite grövre häst med flott färg och säkra mediokra gångarter är en bra häst också för sitt ändamål och de behövs också, alla vill inte ha och klarar inte av sporthästarna och det måste finnas hästar för vanligt bruk också.
En hel rad med :bow: till ovanstående inlägg !

Dessutom behöver inte det ena utesluta det andra ! Så länge man bibehåller bredden inom aveln finns möjlighet att få hästar med både den en ena och andra och tredje önskvärda egenskapen ! Snarare så man får se upp så man inte målar in sig i en hörna, då man stirrar sig blind på något extremt avelsmål.

Kruxet är väl att det är lika dyrt att föda upp det fölet som ett toppstammat blup-föl men du får ut betydligt mindre vid en försäljning. Svårt att få ekonomi i det, alltså...

Men hur många köpare finns det för de här "dyra" blup-fölen?
Och hur stor är marknaden för "gaedingarna"?

Det är klart att får man fram en riktigt bra kuse som inbringar flera hundra tusen är det en riktig vinst. Det är väl den "enda" gången man som avlare gör en förtjänst. Men hur ofta händer det?
Hur många Hrafnfaxi har det fötts på V-Geldingaholti utslaget på hur många föl som föds där varje år?

Men till saken hör väl också att avel aldrig kan handla om ett ekonomiskt vinstintresse? Såvida man inte säljer sina föl ruskigt dyrt och avvänjer de tidigt. ;)

Så jag blir lite less när de säger att det är dålig kvalitet på aveln bara för att alla hästar inte får toppbedömningar och alla inte avlar på blup,

.

:bow: Preciiiis.
Det är konstigt dock att det bara (?!?) är GH som uttalar sig om vad som egentligen är bra avel.Det känns som att det var evigheter sen det kom någon som argumenterade emot (i tryckt text). Vad hette den; "gudarna skänkte en häst i gåva" var en artikel men det är väl tio år sedan ? (bra minne :cool: ). Vem kritiserar nu?

Samtidigt känner i alla fall jag att jag har svårt att kritisera i något "officiellt" sammanahng, för vem är jag?! Här kan jag gömma mig bakom mitt "skrivbords-alias" och ingen vet egentligen vad jag vet och inte om saker och ting. Det känns tryggt och jag vågar diskutera mina tankar. Dessutom kan jag replikeras av dito personer så jag kan ta hänsyn till åsikterna och inte personen som framför dem. :angel:

F.ö tycker jag att det är beklämmande att de "bästa" hästarna är de som ser mer ut som arabkorsningar än Islandshästar. Ingen häst för en riktig viking...
Å andra sidan behöver jag kanske inte bli så beklämd eftersom vi ju har kvalitetsproblem i aveln (enligt "expertisen") och därmed borde vikingahästarna vara fler än showhästarna. :idea:

Nu är det på gång BLUP även för tävling.

Det tycker jag låter jättebra utifrån lynnes-perspektiv.
För kan man blupa upp sin häst genom att tävla så måste man tävla och då lär det visa sig om det är lynnesproblem.

*KL*

Appropå Lynnesproblem.
Någon kopplade det till inavel. Jag tänker så här: Vilja/Spirit.
Jag har just diskuterat/kritiserat hur det "rids" på tävlingar, ryck och slit och stressade hästar. Kan det finnas ett sammanhang mellan dessa "flashiga" showhästar och ett lynne som inte är 100 % bra?

Stressad = flashig?
Eller?

Eller borde vi även se till lynnet, på den som sitter uppepå.

Enligt försäkringsbolagen finns det inget sk lynnesfel, bara felhantering.;)

Personligen rider jag på mina hästar.... Dvs jag gör något så udda som använder mina hästar....:o...... jag vill ha den bästa ridhästen som finns.... Jag kan spendera tid att utbilda, träna... riktig träningsnarkoman.... men jag vill ha en häst som är bra... bär min fysiskt taskiga kropp så bra som möjligt....

En bra exteriör färghäst med trevligt lynne stämmer utmärkt med avelsmålet och det är väl föga diskussion om avelsmålet ,men vägen är det intressanta och det ska diskuteras hur man når... Mina pållar har trevligt lynne, underbara... undrar vad det beror på... ;-)

Senast ändrad:

F.ö tycker jag att det är beklämmande att de "bästa" hästarna är de som ser mer ut som arabkorsningar än Islandshästar. Ingen häst för en riktig viking...
Å andra sidan behöver jag kanske inte bli så beklämd eftersom vi ju har kvalitetsproblem i aveln (enligt "expertisen") och därmed borde vikingahästarna vara fler än showhästarna. :idea:

Det som är lite udda med islandshästar är att de är ganska smäckra hästar... om man jämför med nordsvenskar som är kallblod... islandshästar är ofta breda över ryggen och korta i ryggen... vilket jag tror ger dem den här bärbarheten för ryttare... Alla mina islandshästar är bredare över ryggen än mitt gamla halvblod... men de är om de är tränade liksom smäckra från sidan... förstår ni vad jag menar, det finns säkert bättre beskrivning...

Jag ger en beskrivning... min valack är rejält fet man känner inte revben om man trycker på sida,,, men från sidan på avstånd ser han mycket lätt och nätt ut....... och han är rejält bred över den musklade ryggen ryggen som är ganska kort...

Senast ändrad:

Äntligen, första gången jag har läst något liknande. Någon som vågar ta upp detta. Vi ska satsa på bredden, inte på toppen. Hur många är topp- tävlingsryttare, av alla som rider islandshäst. Den vanliga ryttaren, vill ha en trevlig, vacker, lättriden, lätthanterlig underbar häst. Kanske kunna tävla lätta klasser. That´s it. Missade, hästarna ska självfallet vara friska.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka