Kronisk Kennelhosta??

giowanna

Trådstartare
Hej!

Min hund har hostat och klökts efteråt sedan jag tog över henne för 4-5 månader sen, och nu tycker jag hon kissar mycket mer än hon brukar, så då tänkte jag att det var dags för veterinären.

Han blev mycket förvånad att hon haft denna hostan så länge, eftersom kennelhosta i regel går över på en månad. Men alla tecken stämde, när han klämde henne över luftstrupen kom hostan som på beställning flera ggr på rad.

Han kallade det kronisk kennelhosta.... Men kronisk för mig är nåt som inte går över, utan nåt man får leva med? Han skrev ut antibiotika i alla fall, 10 dagars kur, och den skulle svepa med sig UVI om det nu var nåt sånt, så det gjorde han inga mer tester på.

Nån mer som har hund med kronisk kennelhosta? Hur funkar hunden, och lider hen av det?

Fan, detta var ju den gången jag skulle få en frisk och bra hund, som jag sökt efter raser... Hon är en löwchen för den som undrar, och jag tog över henne som 1,5 år. Hon fyller 2 i mars. Min förra hund, dvärgpinscher, fick avlivas som 3,5 åring pga överrörliga leder. Varför drabbar sånt här mig??

Sv: Kronisk Kennelhosta??

Vet en hund som höll på så och det visade sig att han hade lungmask. Efter avmaskning slutade han hosta. Inte helt ovanligt bland hundar då jag hört flera än denna som haft det.
Kan vara värt att testa en avmaskning med något preparat som tar lungmask iaf!

Nu tror jag inte det, eftersom hon avmaskades precis innan jag fick henne hit. Så det är jag mindre orolig för. Hon är väldigt pigg och glad annars, inte lös i magen eller så heller.

Nu tror jag inte det, eftersom hon avmaskades precis innan jag fick henne hit. Så det är jag mindre orolig för. Hon är väldigt pigg och glad annars, inte lös i magen eller så heller.

Vilket medel avmaskades hon med då?
Olika maskmedel tar död på olika maskar, så med fel avmaskningsmedel så har hunden ändå lika mkt mask som innan avmaskningen...

Axilur ska visserligen ta lungmask, men som på häst kan man ju ibland behöva avmaska en gång till för att det inte tagit bort tillräckligt första vändan.

Så jag hade nog avmaskat en vända till för säkerhets skull.

Axilur tar inte lungmask. Skulle avmaska med milbemax. Är ju bus enkelt att göra och skulle det inte gå över har man ju iaf uteslutit det.

Även om det står att den tar det så behöver det ju som sagt inte ha fungerat.
Så för att utesluta skulle iaf jag avmaska en gång till och gärna med ngt annat medel.

Även om det står att den tarr det så behöver det ju som sagt inte ha fungerat.
Så för att utesluta skulle iaf jag avmaska en gång till och gärna med ngt annat medel.

Ok, är lite rädd för att avmaska för mycket, resistens mot både det ena o andra. Men kanske det är en sak att göra om inget annat hjälper.

Veterinären som min valpköpare var hos sa att det enda som tog var milbemax... Men de kan ju ha fel!

Det med resistens kom upp när man var tvungen att avmaska var 4:e vecka om man åkte till/från Danmark ofta, eller ännu oftare om man åkte till andra länder.

Ok, är lite rädd för att avmaska för mycket, resistens mot både det ena o andra. Men kanske det är en sak att göra om inget annat hjälper.

Jag tycker att det är klokt resonerat, jag är inte heller för att avmaska för mycket.

Men det finns alltid ggr där det finns fog för att göra det en gång till för säkerhets skull.
Och ditt fall tycker jag är ett sånt.

Alternativt ta ett riktigt jäkla bra träckprov där de kollar ALLT.
Dock är ju inte träckprov helt tillförlitligt men bättre än inget.

Jag kommer direkt att tänka på tonsillit om hunden reagerar så pass över tryck vid luftstrupen - för jag misstänker att veterinären tryckte långt upp.

Kl

Axilur 5 dagar i sträck för lungmask. Kronisk kennelhosta har jag aldrig hört talas om. Snarare kronisk bronkit ("astma"). Skulle kunna vara hjärtat också.

Jag kommer direkt att tänka på tonsillit om hunden reagerar så pass över tryck vid luftstrupen - för jag misstänker att veterinären tryckte långt upp.

Rätt diagnos! Hon är nu opererad och har inga tonsiller kvar!

Men en vecka efter op. kom hostan tillbaka...

Så imorgon åker vi till vet. igen för att se varför den där hostan inte ger med sig... De enda svaren jag kan tänka mig är astma, lungmask eller trånga luftvägar... Möjligen ngt med konstruktionen av luftvägarna som är knas...

Måtte jag få ha en frisk hund nån gång i mitt liv!!! BÖL

Röntgen på lungorna och luftstrupe i 3 projektioner skulle jag föreslå, om detta inte gjorts. Och även om det redan gjorts kan det vara bra att ta om bilderna nu för att se om det skett någon förändring. Annars är det väl lägga att gå ner med en kamera i luftvägarna och ta ett lungsköljprov.

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
367
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 141
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 049
Hundhälsa Min hund opererades i somras för "akut fistulerande analsäcksinflammation", båda analsäckarna togs bort. Jag reagerade på att det var...
Svar
3
· Visningar
2 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka