Sv: Hur ser era distanshästar ut?
Okej, är den ganska kraftig för att vara arab då eller är det förra hästen som va väldigt smäcker *inte en aning om vad araber brukar väga*.
Min medispolle är väl 166 eller 168 i mankhöjd (kommer inte ihåg vilket) och väger väl lite under 600 tror jag, kanske 560 (?) eller något i den stilen. Känner mig inte så liten på honom iaf.
Men sen så e han ju ganska hög i manken jämfört med de flesta araber också.
Mjo, jag har väl sett några som ska vara (enligt annonserna iaf.) runt 160, tror att jag har sett 1 på nästan 165 på annons en gång, men sen har jag ju glott på annonser sen jag var i sex-årsåldern ungefär haha.
Nej men visst finns det araber som ligger runt 160 och ibland ännu större, men det är ju inte så många, sen så ska ju resten funka också, till exempel om jag vill ha en blivande häst för tävling i distans och lite annat smått och gott, så kan jag ju inte köpa ett avelssto på 19 år bara för att hon råkar vara 160 liksom. Så svårt att hitta någon som stämmer in rätt bra på mina ändamål är det iaf., tycker jag.
Är araber mycket viktbärande förresten? Har fått höra båda det ena och det andra, eftersom de otast är ganska läta i typen tycker man ju att de inte borde vara så viktbärande, men iom. att de har så korta ryggar och är så kompakta i kroppen så har jag fått höra att de skulle vara viktbärande oxå, så jag är lite fundersam...
Är ju runt 187cm (mycket långa ben, mätte en gång för typ ett halvår sedan och då var de ca 101 cm långa
) lång och pendlar väl mellan 80 och 85 kg (jobbar mig nedåt), men rider med bra balans och sits så jag hoppas att jag kan väga upp lite av mina "viktproblem" med det.
Vad tror ni? Ska jag lägga arabplanerna på hyllan och leta efter större ras (alternativt ngn stor arabkorsning) eller finns det hopp?
*Förlåt för att det vart ytterst OT förresten, hoppas ingen blir arg...
*