Sv: Hur mycket har ni lagt ut för veterinären?
*KL*
En buköppning går på över 30, och då ska det till att du inte 'gjort av' med en del av de 30 på annat innan.
Jag har mina i utökad, vilket innebar 60 000 kr för valacken (han fick bara ha normal efter han blev T-märkt dock) och 120 000 kr för treåringen.
Valacken kostade mig 39 000 kr ett år. Inga konstigheter eg, men totalt tre veckor på klinik (spiktramp, komplikation av spiktramp, erlichiosbehandling), plus lite hältutredningar och jox.
Hans artroskopi gav mig en räkning på 15 000 kr, och med hältutredningarna med rtg etc så lägg på 15 000 kr till.
Lilldamen fick ett litet sår, som dock råkade vara lednära. Stod 5 dygn på klinik, 9000 kr - och då gick allt alltså PRECIS som det skulle, inga komplikationer av såret eller nånting. Sen vurpade hon i hagen, fick en muskelskada som vägrade ge sig, blev halt av den, X hältutredningar a ca 5000 kr styck (inkl rtg och behandling). Hennes artroskopi har jag inte sett räkningen på än, men den lär väl bli typ 12 000 kr eller nåt.
Grejen är att det inte behöver vara så himla allvarligt eller hända så himla mycket för att 30 000 kr ska ha försvunnit i ett nafs! När det blir allvarligt så räcker de tyvärr sällan långt.
Men säg du råkar ha oturen att få ett lednära sår, en vecka på klinik a 10 000 kr. Det läker utan komplikationer, men tre månader senare känns hästen inte fräsch, så du hältutreder på klinik, inkl en uppsättning röntgenbilder ur alla vinklar och vrår, och så får du spruta en led, och så ett återbesök på det. Då har du gjort av med minst 5000 kr till. Det är 9 månader kvar på året, men du har gjort av med nära nog hälften av dina trettio. Sen slår oturen till och då blir det svettigt.
Sen, de kan gå genom livet och göra av med typ 5000 kr totalt i vetvård med, omöjligt att veta.
Men jag, som INTE har ekonomi att tackla räkningar på 7 - 10 000 kr har mina försäkrade upp över öronen. Nu är de i princip vandrande katastrofer känns det som (valacken tycks sansat sig efter triangeln iof, men hans plastdotter håller fanan högt i hans ställe) så jag har i princip vartenda år fått tillbaka typ 10 ggr premien på mina försäkringar
Men en sak jag lärt mig av de vandrande katastroferna är att det krävs inte mycket för att tusenlapparna ska flyga.