Hur mycket har ni lagt ut för veterinären?

N

Nora

Vi sitter här och funderar över vilken försäkring vi ska ha till hästen, veterinärvård upp till 30 000 eller upp till 60 000. Det skiljer sig inte så mycket men frågan är om man ens kommer upp i 30 000 på en allvarlig skada.

Så frågan jag har är, när ni gjort något större ingrepp på hästen, vad har ni lagt ut då? Inte direkt bara en behandling av något enklare utan vid allvarligare skada/sjukdom?

Tacksam för alla svar! :bow:

Sv: Hur mycket har ni lagt ut för veterinären?

Min islänning fick fång samt att en allvarlig tarminfektion (avlivning). Den notan gick på drygt 26000 kr. Skönt med försäkring då...

Det mesta vi lagt ut på en veterinärbehandling var 22 000, utan försäkring:smirk: Tarmproblem på en nordsvensk.

Jag vet inte om jag har rätt... men är det inte 30000:-/år?
Isåfall om man har otur så är man nog rätt fort uppe i den summan om du i början av året måste ha hästen på klinik ett par dagar och sedan innan året är slut så händer det något igen som gör att hästen måste under behandling. Men som sagt vet jag inte....
Jag vet att vi kom upp i stora summor med förra hästen som opererades för gaffelbandsskada, därefter efterkontroller osv
Men han var travhäst så där täckte inte någon försäkring :crazy:

Jag tror att det är per självriskperiod, men kan kolla upp det. Just nu har vi en oförskämt bra försäkring med veterinärvård upp till 100 000, vilket knappt går att komma upp till här. Vi vill ju kunna göra det som behövs om något skulle hända och inte backa pga pengar... Men frågan är ju hur lätt man ens kommer upp i 30 000 kronor?

blir hästen inlagd på klinik kommer man ruskigt snabbt upp i pengar, då är 30 000 inte så mycket faktiskt.

Jag skulle utan tvekan välja 60000:-.
Blir hästen sjuk så rinner pengarna lätt iväg! En kolik tex som kan leda till buköppning kostar lätt 50000:-( och kan kosta bra mkt mer).
Min häst stod för några år sedan på klinik 10 dagar för en erlichiasbehandling och en artroskopi gjordes, det gick på 22500:-. Lägg sen till alla utredningar vi varit på under året, då kan vi plussa på en hel del. På 1,5 år hade jag vet.räkningar på över 100 000:-, spräckte försäkringstaket och fick hosta upp över 26000:- ur egen ficka.
Detta enbart pga en liten sketen fästing och ett par hagskador.

Iom att premien inte skiljer sig speciellt skulle jag inte fundera ens. Skulle iofs valt det högre ändå även om det kostade mycket mer för jag vill inte hamna i den sitsen att jag får ta bort min häst pga att jag inte har råd att behandla.

Vi har kommit upp i nästan 20.000 med mediciner och allt. Han är försäkrad för 100.000, tog mindre liv istället och det känns tryggt. Känner en vars häst fick tarmproblem och stod på klinik en vecka=50.000... :crazy:

Det låter ju som 60 000 kan göra sig värt då om oturen är framme ordentligt. Känner jag min häst rätt kommer vi ändå tjäna in de pengarna vi lägger ut. Hålla sig frisk längre än en månad? knappast... Men då har han dock inte haft några större skador. Jag vill inte heller sitta i den sitsen att det faller på pengarna.

Nora skrev:
Hålla sig frisk längre än en månad? knappast... Men då har han dock inte haft några större skador. Jag vill inte heller sitta i den sitsen att det faller på pengarna.

Då har din och min samma livsfilosofi:D
Göra illa sig i hagen måste man med jämna mellanrum för då slipper matte fundera på vad hon ska göra med pengar som ev. blir över nån gång ibland. Dom rackarna lyckas ju alltid så att det blir ny självrisk varje gång:crazy:

Men - man älskar dom ändå;)

Ja, fast han har varit tillräckligt smart att lägga det i samma självriskperiod i alla fall! Bara nåt litet som knappt märks kräver 7000-8000 i veterinärräkningar. Jag älskar vår försäkring!!:love:

Jag skulle aldrig ha vetförs under 100 000kr för jag vet att jag inte skulle ha råd att betala om det händer något.
2000kr i självrisk tycker jag oxå är bra! Det har jag idag.

Hej!

Nu är det iof lite speciellt då vi har avelston (mest i alla fall). Vi hade ett sto där fölet låg upp och ner och bak och fram. Trots ca 5 timmars slit hemma tillsammans med vet fick vi ej ut fölis. Det blev iltransport upp till Ultuna - kejsarsnitt. Tror att räkningen slutade på ca 65,000 kr. Gissa om vi uppskattade försäkringen då!

Vi har alla hästarna försäkrade i utökad vet vård. Dock inte fullvärdes försäkring på livdelen på dem. Det skulle bli alldeles för dyrt!

Mvh / Fia

*KL*

En buköppning går på över 30, och då ska det till att du inte 'gjort av' med en del av de 30 på annat innan.

Jag har mina i utökad, vilket innebar 60 000 kr för valacken (han fick bara ha normal efter han blev T-märkt dock) och 120 000 kr för treåringen.

Valacken kostade mig 39 000 kr ett år. Inga konstigheter eg, men totalt tre veckor på klinik (spiktramp, komplikation av spiktramp, erlichiosbehandling), plus lite hältutredningar och jox.

Hans artroskopi gav mig en räkning på 15 000 kr, och med hältutredningarna med rtg etc så lägg på 15 000 kr till.

Lilldamen fick ett litet sår, som dock råkade vara lednära. Stod 5 dygn på klinik, 9000 kr - och då gick allt alltså PRECIS som det skulle, inga komplikationer av såret eller nånting. Sen vurpade hon i hagen, fick en muskelskada som vägrade ge sig, blev halt av den, X hältutredningar a ca 5000 kr styck (inkl rtg och behandling). Hennes artroskopi har jag inte sett räkningen på än, men den lär väl bli typ 12 000 kr eller nåt.

Grejen är att det inte behöver vara så himla allvarligt eller hända så himla mycket för att 30 000 kr ska ha försvunnit i ett nafs! När det blir allvarligt så räcker de tyvärr sällan långt.

Men säg du råkar ha oturen att få ett lednära sår, en vecka på klinik a 10 000 kr. Det läker utan komplikationer, men tre månader senare känns hästen inte fräsch, så du hältutreder på klinik, inkl en uppsättning röntgenbilder ur alla vinklar och vrår, och så får du spruta en led, och så ett återbesök på det. Då har du gjort av med minst 5000 kr till. Det är 9 månader kvar på året, men du har gjort av med nära nog hälften av dina trettio. Sen slår oturen till och då blir det svettigt.

Sen, de kan gå genom livet och göra av med typ 5000 kr totalt i vetvård med, omöjligt att veta.

Men jag, som INTE har ekonomi att tackla räkningar på 7 - 10 000 kr har mina försäkrade upp över öronen. Nu är de i princip vandrande katastrofer känns det som (valacken tycks sansat sig efter triangeln iof, men hans plastdotter håller fanan högt i hans ställe) så jag har i princip vartenda år fått tillbaka typ 10 ggr premien på mina försäkringar :crazy: Men en sak jag lärt mig av de vandrande katastroferna är att det krävs inte mycket för att tusenlapparna ska flyga.

Jo, men vad jag hört så görs inga "dyrare" ingrepp här uppe... Jag tror 60' var det högsta.

Det är 30 000 kr/60 000 kr/etc per ÅR. Inte självriskperiod.

/Alexandra som är KÄR i sin försäkring för treåringen, och det är ta mig sjutton dne bästa investering jag gjort. Hon står i 10 000 kr i liv, men 120 000 kr i vetvård, 1500 kr i fast självrisk per 125 dagar. ganska skönt att först få en räkning från kliniken på nästan 5000 kr, jag betalar 1860 kr (självrisk 1500 kr + direktregleringsavgift + en burk glukosamin). Snart kommer en räkning på typ 12 - 15 000 kr. Jag betalar 0 kr *ska skratta hela vägen till banken* Och kan jag inte plocka stygnen själv på tisdag utan måste ringa ut vet så betalar jag också 0 kr. Fast självrisk är det underbaraste de där försäkringsbolagen hittat på *salig*

Ojoj vad med saker som kan hända!! Det lutar åt 60 000 nu känns det som...

Jag mycket skönt! Vi har samma sak vi. Kändes riktigt bra när vi kollade upp en hasgalla och inte behövde bry oss ett dugg om vad det skulle kosta. Röntga på bara! Självrisken var redan betald på en förkylning nån månad tidigare...

Drygt 22000 för en sårskada som opererades i Helsingborg. Nu hade vi ju försäkring, men summan av hela behandlingen låg där!!

Tarminfektion med en vecka på sjukhus gick på närmare 30 tusen. Och det hände inom en veckan från att jag fått hästen.

Tycker absolut du ska satsa på en så stor ersättningsnivå som möjligt. Dumt att snåla där när det inte skiljer så mycket.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har idag försäkringar till mina katter som täcker veterinär med upp till 60 000 kronor. Det är mellan försäkringen på den här sidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 745
Senast: kma
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 235
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 207
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
41 271
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar