Hjälp...har jag förlorat min hund??

Sv: Hjälp...har jag förlorat min hund??

har de hänt något nytt ? hoppas du får tillbaka din hund snart !

Herre gud vilken soppa!!
Håller tummarna för att det löser sig på bästa tänkbara sätt!

Har fått svar från tingsrätten.
Av naturliga skäl kan jag inte gå in på vad det stod, men jag tycker att det ser ljust ut för mig.
Men lagen är inte alltid rättvis, den är till för att följas.
Vi får se hur det går, vi ska träffas om några veckor och prata om det hela.
Hoppas hon inte hinner att para henne en fjärde gång på raken innan dess.
Vad säger man då -Opps I did it again....! eller? :(

Åh va bra..Hoppas verkligen att du får din lilla tjej tillbaka :)

Jag har följt hela tråden med hoppfullhet!
Hoppas så mkt att du får tillbaks din hund! :)

*kl*
Usch vad hemskt...lider med dig och håller alla tummar att hon kommer till rätta.

Jag har själv en helfodertik som uppfödaren lyckades få tillbaka från den tidigare fodervärden som vanvårdade henne av okunskap. Uppfödaren lyckades iaf få fodervärden att själv lämna tillbaka hunden men jag vet inte hur mycket han fick övertala m.m.

Lycka till!!!!

Blå Bergen skrev:
Kan någon hjälpa mig? Vilka lagar gäller för detta? Alltså kortfattat: För 1.5 år sedan lät jag en fodervärd ta hand om min hund på obestämd tid. Vi hade enbart ett muntligt avtal och inget skrevs.

Det dummaste jag gjorde var att skicka med orginalet av hundens registreringsbevis!!

Jag har dock betalat hundens försäkring hela tiden och står som ägare i Jordbruksverkets hundregister.

Nu visade det sig att fodervärden har använt min hund som avelstik x antal gånger, utan att fråga mig om det är ok.

Jag blev fruktansvärt ledsen och arg. Men det allra värsta är att jag kanske aldrig kan få tillbaka henne.:cry:

Denna människa håller alltså på att avlar på MIN hund och tjänar pengar på att säjla valparna!

Nån som varit med om något liknande eller kan lagen?
jag tycker du ska bara åka och hämta hunden! du står reggad som ägare på henne eller hur?

Eller uttrycket "läs hela tråden"....:smirk:

jag håller alla tummar får att du skall få tillbaka din hund!

Jaha, då var den muntliga förberedelsen avslutad.
Dom meddelas i slutet av juni.
Ska bli spännande.

Hon dök inte upp i person utan vi fick tala med henne via högtalartelefon. (Hmmm...konstigt tyckte jag, man lär sig något nytt varje dag.)
Jag går inte in på det mer utan säger bara att det känns bra för mig just nu iallafall. :smirk:

Undra vad som händer om hon hinner para tiken igen innan jag ev får hem henne? Usch vad tråkigt för min hund då. :cry:
Hon har ju ingen vidare koll på sina (och min) hundar eftersom hon hävdar att alla tre parningarna var "en olycka" som hon uttrycker det. Och registrerar kennel till på köpet :confused:

Är det nån som kan säga när hon bör löpa igen, hon fick den senaste kullen den 10 jan. Det är ju den tredje på raken. :eek:
En kull dec -04 och en i juni -05.
Det blir väl lite förskjutet då hon har gett di åt dem ett tag antar jag.

(Hej på dig ****** om du läser detta. På återseende. :devil: )

Håller tummarna så hårt jag kan för dig och din hund!!!!
Måtte du få hem henne igen!!!!!!!!!!!

Jadu, läser hon det här, då vill jag bara säga. Fy fan vilket folk det finns. och djurvän är hon inte heller som bara verkar försöka få ut så mycket pengar ur tiken som möjligt. Om det är olyckor, hört talas om kastrering.

Hur går det förr dig?
Eller är det bara en väntan på domen?

Skickar några lycka till kramar!!

Idag kom domen: Käromålet ogillades.

Tingsrättens bedömning:
Citat: Det är ostridigt mellan parterna att Kajsa (ej hundens riktiga namn) förvärvats av Elin (ej mitt riktiga namn), att Elin överlämmnat hunden till Fru Pulver (borde vara hennes riktiga namn :devil: ) i juni 2004 och vissa handlingar, att något skrivtligt avtal om överlåtelse av hunden inte har träffats mellan parterna, att Fru Pulver försålt valpar efter Kajsa, att Elin den 18 februari 2006 var förbi Fru Pulver och hämtade Kajsa och att Fru Pulver samma dag genom sina närstående återtog Kajsa.

Fråga i målet är om äganderätten till Kajsa övergått till Fru Pulver.

Vad som har framkommit i målet rörande omständigheterna vid överlämmnandet av hunden Kajsa från Elin till Fru Pulver och de fortsatta kontakterna dem emellan visar inte att Fru Pulver hade hand om hunden Kajsa för Elins räkning, utöver vad Fru Pulver angett om viss prövotid.
Kajsa har oavbrutet varit i Fru Pulvers besittning från juni 2002 och fram till den 18 februari 2006.
Något skriftligt avtal eller annat förhållande som utvisar att äganderätten ändock tillkommer Elin har hon inte åberopat.
Till följs av det sagda finner rätten att hunden Kajsa inte överlämnats för viss utlåning utan såsom en vederlagsfri överlåtelse med hänsyn till vad som ansågs vara till det bästa för hunden.
Käromålet skall till följd av denna bedömning ogillas. Slut Citat.

Är det någon som kan förklara det sista "vederlagsfri överlåtelse".

Jag måste tillägga att den grund de skickade med är väldigt dålig och de har inte alls koll på vad som har skett, det fattades en massa fakta. Jag blir så less på detta.

Så gott folk, så här fixar man sig en gratishund och tjänar pengar på det också.

Så du fick inte tillbaka hunden? :eek:

vederlagsfri betyder "utan betalning", överlåtelse betyder "gåva" eller "försäljning", dvs att man frånsäger sig äganderätten.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 038
Senast: Milosari
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Hästvård I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i...
Svar
8
· Visningar
3 478
Senast: Nebraska
·
Övr. Hund Ska försöka göra en lång historia kort. För fem år sedan köpte min syster en valp, blandning mellan schäfer/dobermann. Jättesnäll och...
Svar
16
· Visningar
2 099
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka