Hjälp, funderingar runt hingstval.

T

thokka

Jag ska betäcka ett av mina ston i sommar. Tyvärr är hon nästan panikslagen i transporten efter en olycka. Att åka en timme går bra, men inte längre. Har försökt att vänja henne, men när det gått en timme så lever hon rövare. Har satt kamera i släpet och man inte blir inte mindre nervös av det.
Så mitt val av hingstar runt oss här är inte så stort. Har kollat runt lite och vill höra vad ni tycker om de hingstar jag får upp på islandshingstar.se

De som finns i närheten är:
Veigar fra Vakurstöðum
Ægir från Olstorp
Prins fra Syðra-Skörðugili
Sólfari från Oviksfjällen
Sorti fra Akureyri

Jag vet egentligen mest av två av dessa, nämligen Sólfari och Aegir.
Sólfari är ju en fin hingst och har gett fina avkommor. Men hur är han egentligen att rida? Tycker han ser lite svårriden ut. Men avkommorna är ett stort plus. Verkar ha en stark vilja. Någon som vet om han lämnar mest fyr eller femgångare?
Aegir har ju gett en del trevliga avkommor också. De flesta verkar ha ett bra lynne och vara fyrgångare.
Har hört att de ska vara en snäll hingst som även kan hanteras av barn.
Men han har ju inte visat upp sig så mycket. Tror det berodde på en skada i yngre år. Han är dessutom rätt gammal nu. Undrar om fertiliteten är bra på honom?
Som sagt vad är era åsikter. Behöver feedback!

Stoet i allafall är en 5 gångare. Bra lynne och rätt så bra gångarter.
Vill ha ett föl med bra lättväxlade gångarter med ett bra lynne.

Sv: Hjälp, funderingar runt hingstval.

Sorti kan jag uttala mig om då jag både träffat honom på tävling, hemma, kursat med honom och ridit honom. Det är en super trevlig kille som går och sover hemma:) Lungn som en filbunke. På tävling är det klös i han och han vaknar till liv, det syntes att han tyckte att det var kul:) Hans avkommor brukar vad jag hört vara väldigt trevliga familjehästar med lätt för tölten.

Veigar har jag oxå sett mycket både hemma och på tävlingsbanan samt kurs. Han är oxå en super trevlig hings med bra stam, hans avkommor är ju ganska unga men dom ser jätte fina ut, rör sig trevligt och med en fin exteriör. Jag tror det verkar som han nedärver en väldigt fin exteriör.

Sorti är en mkt jämn 5-gångshingst där alla gångarter är bra och välseparerade. Tölten är mkt taktfast i alla tempon. Han har ett toppenlynne och kan ridas av alla och blir piggare ju duktigare ryttaren är. Han bor hos mig så jag känner honom rätt bra:D.

Veigar har jag sett och träffat vid flera tillfällen och han har också ett mkt bra lynne, inte hingstig för fem öre men ändå fullt av utstrålning under ryttare. Jag har en Veigardotter som är inackorderad hos mig (född i sommras) och hon ser trevlig ut och är nyfiken och kavat.

Solfari ger avkommer med ett gott lynne och fin extreiör. Han är också svensk född med tanke på eksemet.

Lycka till !

Aegiravkommor är populära som verksamhetshästar, viktbärande och trygga. En typisk Aegiravkomma har lite kort och grov hals, stark rygg, starka ben och bra hovar, lätt för gångarterna, inte så häftiga rörelser, lugnt temperament och är lättfödd.

Du har inte tänkt på att låta henne åka i lastbil?

Du ska inte välja hingst utifrån själva hingsten, utan du ska välja den som passar ditt sto allra bäst! det är ju ganska dyrt att betäcka sitt sto, då kan man lika gärna välja den som man tror kommer passa stot allra bäst. Det finns mycket att se till, inte enbart stot gångarter utan också extriören.. jag tycker att du ska se dig om efter hingstar "utanför" ditt område också :) låt henne sedan åka lastbil, då brukar de allra flesta hästarna hålla sig lugna och det är även mer skonsamt för ben osv.

Fast TS har 5 st bra bedömda hingstar i närheten, de är dessutom mkt olika allihopa så någon av dem kan säkert vara ett bra alternativ. Om det finns bra kandidater i närheten förstår jag inte riktigt varför man ska åka land och rike runt.

Lastbil kan hon absolut inte med. Vägrar gå på dom. Tyvärr.
Vi har verkligen provat ALLT. Ljusa släp är också en nackdel- tro det eller ej.
Hon trivs absolut bäst när det är mörkt. Kan inte stå uppbunden, utan åker löst.
Fått expert tips och råd. Men det är bara att gilla läget.
Det är en speciell tjej, men med otroliga gångarter. Uttryckte mig lite svagt förra gången.
Skulle bedömmas om det inte vore för olyckan. Fick många erbjudande på henne innan allt förändrades.
Har sagt att hon inte ska transporteras mer än 1 timme. Står STENHÅRT vid de ordet.
Hittar jag ingen hingst som jag tycker om, så får de helt enkelt vara.
Om man gillar en hingst. Kan man väl ändå betäcka.
Tänk alla som betäcker med blup hingstar som bara ha blupen. Men vad mer? Väljer jag ett bra sto på en bra hingst tror jag på en bra avkomma.
Det är ett bra sto med en blup på 114 eller var det 115 och 1:a klass i alla led.

meeen ni har ju glömt en hingst! Thor från Kalvsvik har ju blivit norrlänning ju!

Han är en fantastisk häst med ett underbart lynne. Har provat/sett både honom och avkommor och alla har varit riktigt trevliga i huvudet (man bör inte välja det sävligaste stoet kanske) och haft lätt för gångarterna som ofta blir kraftfulla och separerade.

tyvärr är det många som misstar sig och tror att hans avkommor bara blir passråttor. Det är synd han är en hingst som ger fantastiska avkommor med lätt för tölt och med bra trav, pass. Sen spelar självklart stoet in i ekvationen men vill man ha en häst med bra lynne, separerade gångarter och bra steg så kan man ju använda honom.. :angel:

Måste säga att dom gjorde det bra när dom avlade fram honom! Hejja Kalvsvik!

Sen gillar jag verkligen både Veigar och Sorti också. Har däremot inte sett så många avkommor så det får någon annan uttala sig om. :laugh:

Ja just det! Thor finns väl också inom en timmes bilväg (inte för att jag vet var du bor men med tanke på de andra hingstarna du nämner verkar det så). Hur långt har du till Hammarstrand, där finns fam. Wahlberg som har flera fina hingstar.

Vi har två Veigar döttrar här hemma som blir tre år nästa år. Riktigt fina, dock svårt att säga hur pass typiska Veigar avkommor de är;). Det som känns gemensamt för dem är att de verkar ha relativt mycket lateralt i sig, båda töltade på för kung och fosterland redan från början och de växlar lätt mellan gångarterna men man ser att tölten ligger dem nära så att säga och då har deras mödrar ganska olika gångartsbas då den ena av dem ligger mer åt det laterala och den andra är stark fyrgångare med mycket trav.

De har bra sträck och tempo i rörelserna . Verkar som att de kommer att ligga mellan 135-140 i mankhöjd, så de blir nog ganska medel i storlek (mödrarna har gett både större och mindre avkommor tidigare efter andra hingstar).

Temperamentet tror jag att de fått mestadels från sina mödrar, men båda är trygga och orädda individer som ändå är signalkänsliga och öppna för kontakt. Då har deras mödrar gett känsligare individer efter andra hingstar, så en del av det kan säkert även komma från Veigar som jag upplever som en cool individ med stabilt lynne. Kanske inte den mest uttrycksfulla individen, men han har egenskaper som jag trodde skulle förstärka och förbättra det jag ville få fram i kombination med mina ston och jag tror att det lyckats helt ok. Hur pass ok återstår ju att se när de rids in nästa höst:)

Jag har förresten lagt ut några filmer som jag filmat på Veigar. Dessa filmer är dock gamla och visar en nyimporterad Veigar som tidigare är riden på isländskt visning maner (full speta framåt), så vet att Veigar utvecklats massor sedan dess.
Men de ger en liten fingervisning om Veigar i rörelse och under ryttare om du inte har möjlighet eller haft möjlighet att se honom live. Bättre än inget;)

http://www.youtube.com/watch?v=Z_c3De59jfU&feature=related

Har en Thorson som inackordering.
Han är ju bara allmänt knäpp-efter att bara ha sett honom kan jag ju säga att jag skulle aldrig använda honom.

Han är väldigt ranghög, och är aggressiv mot andra ranghöga- han ger sig aldrig! Sparkar tills han dör, typ :crazy: Han har varit sån sen föl, har jag hört rykten om.

Dessutom är han smällfet när andra är okej i hullet, och är en äkta passråtta.

Jag gillar inte honom :p

Absolut. Men det är mycket jag inte gillar med honom och jag tror inte allt kommer från mamman.

Det kan han likväl fått av modern.

Precis!!

S: Låter mer som det är en häst som inte mår så bra? Normalt brukar inte hästar " sparka tills de dör"? Har hästen varit sån sen föl så har den kanske vuxit upp i fel flock? Vad vet du egentligen om mamman?:crazy:

Förlåt men jag blir lite förvånad. Eftersom bla en avkomma till Thor, gick i turridning som "lyxturhäst", han var hingst fortfarande. :p

Jag säger det igen: Kalvsvik vet hur man avlar!:love:

Jag vet inget alls om mamman, men han är såvitt jag vet uppfödd bland andra hästar, som han alltid varit elak mot.
Han har börjat lugna sig lite nu, han är 13(?) tror jag.

När vi släppte honom i flocken första gången nosade han på ledarstoet, sen vände han sig om och sparkade omkull henne. Har aldrig sett en annan häst göra så? :crazy:

Får väl hoppas att mamman är knäpp, för thors skull.

Det är nog ingen som betvivlar att valacken som står i ditt stall har ett underligt beteende och att han självklart är påverkad av sitt genetiska arv. Men det du beskriver låter också som en beteendestörning, man kan säga att hästen verkar inte ha bra socialkompetens. Uppväxten och uppväxtmiljön är ju väldigt avgörande här. Om han redan visat dessa tendenser som föl så kan det alltså mycket väl också bero på uppfostran av både mamman och flocken. Det är långt i från alla ston som är lämpliga att fostra föl, jag har själv haft ett sto som mer eller mindre enbart var en mjölkbar och hennes föl kan nog sägas vara mer fostrade av flocken än av henne och det märks faktiskt på avkommorna. De är mer buffligare, hamnar oftare i rangfajter och liknande. Tyngre för oss människor att fostra och hantera. Annars inget fel på det stoet, lugn och lättriden, men som avelssto passade hon då inte alls.

Personligen gillar jag Thor som individ, såg honom på SM 2000 tror jag det var och då visade han fem mycket jämna och fina gångarter. Tror att Magnus nog kunde ha utveckla honom mer i F1 och T2 om han inte valt att satsa på passen. Av det jag såg då så upplevde jag i alla fall att kapaciteten fanns där.
Men kanske svårt att ge ett bra generellt utfall av Thor som avelshingst för enligt WF har han ju endast 26 registrerade avkommor.

Senast ändrad:

Jag har trävat 3 avkommor till honom och tränat två, upplever de mer som lite latar hästar, mycket gång men ta lite tid att rida fram vilja i dem. Han har ju flera avkommor som tävla A-klass.

Liknande trådar

L
Islandshäst Ska kanske betäcka mitt sto i sommar. Jag håller på att välja mellan två hingstar som inte bor allt för långt borta. Den ena är...
Svar
11
· Visningar
1 927
Senast: loveisis
·
O
Islandshäst undrar vad jag ska tänka på, och hur jag ska välja i den stora hingst junglen? har ett sto efter Tyr Vom Rappenhof och ue:Pjassi fra...
Svar
1
· Visningar
866
Senast: Sputnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka