Hållbarhet på smink

Mascara slängs efter kanske 1.5 månad, fast då är den även slut, annars kanske jag kunde haft den en månad till. Övrigt smink däremot har jag kvar i evigheter vad det verkar. Jag insåg precis att jag har smink kvar sedan tiden innan jag träffade min man, vilket var för 26 år sedan 😱! Det är ögonskuggor, läppstift, solpuder mm., riktigt gamla men fortfarande funktionella. Mitt första ebayköp har jag också fortfarande kvar, en krämögonskugga i en pytteliten tub som aldrig verkar ta slut, köptes när ebay var nytt, kanske 15-20 år sedan?

• Gilla
Reactions: MML
Nu sminkar jag mig inte längre, men torra puderprodukter som luktar och ser bra ut har jag använt tills de är slut. Mascara och andra flytande produkter kring ögonen har jag max 6 månader. Får lätt ögoninfektioner och vaglar så jag chansar inte. Foundations och läppstift är väl 1-2 år beroende på hur de ser ut och luktar. Jag hade dock ingen aning om bäst före datum på smink förutom mascara som ung så då användes det tills det tog slut, oftast gick det bra, ibland fick jag utslag.

• Gilla
Reactions: MML
Jag är inte så kinkig med puder-prpdukter. Har rouge, ögonskuggor etc som är flera år. Använder rena borstar och tycker det funkar fint så.
Vill dock inte använda gammal mascara, eyeliner, concealer(till under ögonen) eller flytande foundation som är hur gammal som helst.
Foundationen brukar ta slut innan det är risk för det. Resten byts för att hålla det hyfsat fräscht.

Mina puderprodukter tar aldrig slut :rofl:

Jag köpte t. ex. ett puder från MAC under en resa som måste ha varit 2012 - alltså evigheter sedan. Jag använder inte puder varje gång jag sminkar mig, och har väl ett par tre olika puder som jag varierar mellan när jag väl sminkar mig. Det är fortfarande massor kvar av mitt MAC-puder!
Jag sminkar mig kanske 10 gånger om året, jag har en del smink som säkert är 20 år vid det här laget...

Min sminkintresserade kompis får stresspåslag när jag råkar nämna det. Enligt henne behöver en hel del bytas ut regelbundet. Men jag tänker att det är lite skillnad på belastningen, säg att det råkar bli lite bakterier i min eyeliner, men om jag bara har den på nån gång ibland så är det totalt sett en mindre bakteriebelastning än om jag skulle sminka mig med den varje dag.

I ärlighetens namn tror jag att jag utsätter mina ögon för väldigt mycket mer bakterier med annat jag gör på regelbunden basis än dom gånger jag sminkar mig...

Jag sminkar mig kanske 10 gånger om året, jag har en del smink som säkert är 20 år vid det här laget...

Min sminkintresserade kompis får stresspåslag när jag råkar nämna det. Enligt henne behöver en hel del bytas ut regelbundet. Men jag tänker att det är lite skillnad på belastningen, säg att det råkar bli lite bakterier i min eyeliner, men om jag bara har den på nån gång ibland så är det totalt sett en mindre bakteriebelastning än om jag skulle sminka mig med den varje dag.

I ärlighetens namn tror jag att jag utsätter mina ögon för väldigt mycket mer bakterier med annat jag gör på regelbunden basis än dom gånger jag sminkar mig...

Jag känner att jag nog behöver läsa på lite om bakterietillväxt i smink, för där har jag verkligen ingen koll!

Spontant tänker jag att det är "värre" med t. ex. mascara och eyeliner, som ju appliceras alldeles intill ögat och känsliga slemhinnor, än annat man möter till vardags. Om det stämmer eller inte vet jag dock inte.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har i många år använt mineralsmink men börjar tröttna på att det är så meckigt att ta med sig, jag tränar ofta på lunchen så skulle...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: 95johsv
·
Äldre Vad använder ni för: Mascara: primer: foundation: concealer: puder: bronzer: rouge: highlighter: ögonskuggor: kajal: eyeliner...
2
Svar
29
· Visningar
7 212
Senast: aire
·
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
37 38 39
Svar
773
· Visningar
216 970
Senast: tinaiva
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
22 027
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar