Hållbarhet på smink

MML

Trådstartare
Dottern pratade om att hon vill/behöver köpa nytt smink, eftersom en del produkter börjar bli för gamla. Det fick mig att tänka efter och börja räkna bakåt, och jag insåg att en majoritet av mitt smink har hängt med betydligt längre än rekommenderat :o

Hur gör ni med smink? Slänger ni efter rekommenderad tid, eller behåller ni och använder det så länge det ser ut, luktar och fungerar som det ska?

Jag har säkert puderprodukter (ögonskuggor, rouge, puder) som är minst 10 år gamla, läppglans och -stift likaså. Foundation och concealer i flytande format har jag nog som är i alla fall 5 år gamla, och eyeliner och mascara säkert runt ett år och mer. Det har jag nu, efter googling, lärt mig är alldeles för gammalt och bör inte användas :o

Å ena sidan är det tråkigt att slänga smink som fungerar till synes som det ska, å andra sidan är det förstås dumt att vänta tills jag kanske får problem av det. Därför är jag intresserad av att höra hur ni andra gör! Också nyfiken på hur mycket ni har av olika produkter, både ni som slänger "i tid" och ni som har "för gammalt" smink i skåp och lådor!

Jag har i princip bara de produkter jag anvander - en foundation, en concealer, en mascara osv, sa de far vars leva ut sitt naturliga liv. Fick en infektion pa ogonlocket nyligen och bytte da mascaran, trots att den inte var sa gammal.
En del smink som inte anvants sa ofta, mest lappstift, ar nog aldre och dar har jag samre koll, men jag vet att inget smink ar aldre an kopt in 2021 - hade en total omstart efter pandemin.

• Gilla
Reactions: MML
Eyeliner och mascara vill jag inte blir för gammalt då det kan ge ögoninflammation om det kommit in bakterier i dem, mascara använder jag kontinuerligt så den är inget problem. Eyelinern byter jag men har inget speciellt intervall.
Puderprodukter har jag tills de tar slut (läääänge då jag inte sminkar mig så ofta) foundation har jag också i puderformat just för att undvika att den blir gammal. Concealer har jag i burk från MUS så problemet är mer att den torkar om den blir gammal, självsanerande :D

Jag har i princip bara de produkter jag anvander - en foundation, en concealer, en mascara osv, sa de far vars leva ut sitt naturliga liv. Fick en infektion pa ogonlocket nyligen och bytte da mascaran, trots att den inte var sa gammal.
En del smink som inte anvants sa ofta, mest lappstift, ar nog aldre och dar har jag samre koll, men jag vet att inget smink ar aldre an kopt in 2021 - hade en total omstart efter pandemin.

Använder du samma foundation, concealer o. s. v. året om då? Rouge, ögonskugga och sådana produkter - varierar du eller använder du samma varje gång du sminkar dig?

Jag tycker i perioder att det är kul att köpa och testa nytt smink, och i andra perioder använder jag inget alls eller kanske concealer och mascara. Då blir det lätt att jag samlar på mig för mycket och för gammalt :o

Eyeliner och mascara vill jag inte blir för gammalt då det kan ge ögoninflammation om det kommit in bakterier i dem, mascara använder jag kontinuerligt så den är inget problem. Eyelinern byter jag men har inget speciellt intervall.
Puderprodukter har jag tills de tar slut (läääänge då jag inte sminkar mig så ofta) foundation har jag också i puderformat just för att undvika att den blir gammal. Concealer har jag i burk från MUS så problemet är mer att den torkar om den blir gammal, självsanerande :D

Mina puderprodukter tar aldrig slut :rofl:

Jag köpte t. ex. ett puder från MAC under en resa som måste ha varit 2012 - alltså evigheter sedan. Jag använder inte puder varje gång jag sminkar mig, och har väl ett par tre olika puder som jag varierar mellan när jag väl sminkar mig. Det är fortfarande massor kvar av mitt MAC-puder!

Dottern pratade om att hon vill/behöver köpa nytt smink, eftersom en del produkter börjar bli för gamla. Det fick mig att tänka efter och börja räkna bakåt, och jag insåg att en majoritet av mitt smink har hängt med betydligt längre än rekommenderat :o

Hur gör ni med smink? Slänger ni efter rekommenderad tid, eller behåller ni och använder det så länge det ser ut, luktar och fungerar som det ska?

Jag har säkert puderprodukter (ögonskuggor, rouge, puder) som är minst 10 år gamla, läppglans och -stift likaså. Foundation och concealer i flytande format har jag nog som är i alla fall 5 år gamla, och eyeliner och mascara säkert runt ett år och mer. Det har jag nu, efter googling, lärt mig är alldeles för gammalt och bör inte användas :o

Å ena sidan är det tråkigt att slänga smink som fungerar till synes som det ska, å andra sidan är det förstås dumt att vänta tills jag kanske får problem av det. Därför är jag intresserad av att höra hur ni andra gör! Också nyfiken på hur mycket ni har av olika produkter, både ni som slänger "i tid" och ni som har "för gammalt" smink i skåp och lådor!
Mascara och foundation/CC-cream använder jag upp innan det hinner gå ut. Övriga produkter är jag inte så kinkig med utan använder även om de känns fräscha. Använder inte concealer och eyeliner, det hade jag nog varit försiktig med eftersom det är så nära ögonen och flytande produkter.
Puder, skuggor, ögonbrynsprodukter och krämrouge slänger jag alltså inte bara för att datum gått ut, så länge de ser okej ut.

• Gilla
Använder du samma foundation, concealer o. s. v. året om då? Rouge, ögonskugga och sådana produkter - varierar du eller använder du samma varje gång du sminkar dig?

Jag tycker i perioder att det är kul att köpa och testa nytt smink, och i andra perioder använder jag inget alls eller kanske concealer och mascara. Då blir det lätt att jag samlar på mig för mycket och för gammalt :o

Nej jag ar ganska basic - samma foundation, conceler etc aret runt - sminkar mig nog mindre om jag lyckas bli solbrand, men har kontorsjobb, sa stor hudtonsskillnad tycker jag inte att det blir.

Ogonskugga anvands bara nar det ar "finsminkining", sa dar har jag en palett som nog har ett ar pa nacken i nulaget, och den far nog hanga med ett ar till. Lagger nog pa lite mer glittershimmer om det ar festsminking, annars ar basen valdigt lik, med kanske lite lappstift istallet osv.

Jag skulle garna kunna lite mer om smink, men har en sminkning som funkar dar jag tycker att jag ser bra ut, och sa haller jag vid den. Sen ser jag det som slosade pengar att ha massa sminkprodukter dar bara 1/4 anvands, sa drar mig for att kopa i onodan

• Gilla
Jag byter ut mascaran regelbundet, använder inte eyeliner, resten får hänga med så länge det inte blir uppenbart dåligt eller förändras pga ålder.

• Gilla
Jag sminkar mig sällan så allt mitt är uråldrigt. Är inte särskilt orolig för att använda grejorna ändå, så länge de verkar fungera och har rimlig konsistens. Tänker att skillnaden i bakteriemängd mellan 4 månader och 4 år gammalt smink på huden några timmar enstaka gånger per år är försumbar jämfört med all hundsaliv, gödsel mm min hud marineras i till vardags. :D
Det största problemet brukar vara att mascaran fungerar dåligt när den torkat.

Jag har smink som är ett antal år gammalt, mest paletter med ögonskuggor och rouge men också nån läppstift. Foundation, concealer och den typen använder jag upp hyfsat snabbt, på typ 1 år lr så. Mascara och eyeliner är jag ganska noga med att dom ska vara nya typ max 1,5 år.

Har lärt mig vad jag gillar, prövar inte så mkt nya färger och hinner använda upp det mesta innan det gått ca 1,5 år ☺️

• Gilla
Jag sminkar mig sällan så allt mitt är uråldrigt. Är inte särskilt orolig för att använda grejorna ändå, så länge de verkar fungera och har rimlig konsistens. Tänker att skillnaden i bakteriemängd mellan 4 månader och 4 år gammalt smink på huden några timmar enstaka gånger per år är försumbar jämfört med all hundsaliv, gödsel mm min hud marineras i till vardags. :D
Det största problemet brukar vara att mascaran fungerar dåligt när den torkat.

Samma här! Slänger mascaran när den inte funkar som önskat. Det tar många år! Slänger när jag inte vill använda något mer men tex mitt rouge är nog typ det första sminket jag köpte i tonåren, fyller 40 i år 😅

Jag hade en kort period när jag sminkade mig, det som jag använde slut på var typ concealer-penna, lotion och scrub (använde innan/efter smink, morgon och kväll, nu använder jag inget sånt heller).
Sen resten foundation, mascara, rouge, pennor och läppstift tog aldrig slut. Men när jag flyttade kastade jag allt, för hade inte använt det på länge och kändes onödigt att dra med sig.

Någon gång kan jag få för mig att det vore kul att sminka mig, men det går över när jag plockar ihop ett "start-kit" i en varukorg på nätet... Jag hade gärna beställt om det funnit 1/4 så stora förpackningar för en som sminkar sig extremt sällan.

• Gilla
Puderprodukter använder jag tills de är slut, använder alltid rena borstar och petar inte i sminket med händerna. Mascara och de få flytande produkter jag använder hinner ta slut innan det blir dåligt (köper så små förpackningar som möjligt).

Läppstift och ögonpennor kan jag skära av en bit av om jag tycker att det känns ofräscht. Läppstiften blir ju såklart dåliga efter ett tag oavsett, men de håller längre när man förvarar sminket rätt. (Inte i badrummet, inte för varmt.)

Mascara köper jag bytt 2-3 gånger per år då de brukar torka ur. Vill också byta förhållandevis ofta pga bakterier nära ögonen.
Cc-cream används tills det tar slut, vilket är ca 2ggr per år. Läppstiftet använder jag även till blush och håller i typ tusen år. Vill egentligen inte ha creme-produkter så länge, men då färgen är okej och inte luktar eller liknande så kör jag på.
Använder en ögonbrynspenna och den håller nog ungefär året den med.

• Gilla
Jag bryr mig inte heller om sådant, har också vissa läppstift och ögonskuggor som har 10+ år på nacken, och har aldrig haft några problem. Om man har känslig hy eller sådär är det kanske annorlunda, men för mig funkar det att köra på tills det tar slut helt enkelt :)

Läppstiften blir ju såklart dåliga efter ett tag oavsett, men de håller längre när man förvarar sminket rätt. (Inte i badrummet, inte för varmt.)

Ungefär hur länge tycker du att läppstift brukar hålla?

Nyfiken då jag som sagt har flera mycket gamla läppstift, som jag inte tycker fungerar sämre nu än vad de gjorde för ett antal år sedan. Jag börjar fundera på om det är jag som har orimligt låga förväntningar på smink, eller om jag haft tur med hur bra mitt smink hängt med.

Jag sminkar mig så sällan att mascaran måste köpas ny varje gång eftersom den blir för torr :/. Jag har väldigt svårt att göra mig av med saker som fortfarande fungerar så det tog säkert 20 år innan jag bytte ut min ögonskugga. Puder och foundation har handlat om att jag ändrat färg eller struktur själv genom att jag åldras så den inte längre passat mig. Lippgloss och läppstift använder jag i princip aldrig längre och jag har inte hittat något som passar mig heller så oftast har jag gjort mig av med dom främst av den anledningen. Jag har inte haft problem med att huden reagerat på sminket men jag har det ju så sällan så jag vet inte om jag skulle märka om det var bakterier i dom.

• Gilla
Ungefär hur länge tycker du att läppstift brukar hålla?

Nyfiken då jag som sagt har flera mycket gamla läppstift, som jag inte tycker fungerar sämre nu än vad de gjorde för ett antal år sedan. Jag börjar fundera på om det är jag som har orimligt låga förväntningar på smink, eller om jag haft tur med hur bra mitt smink hängt med.

Jag vet inte riktigt, de jag har nu är från Mac och har allihop ett par år på nacken. Tidigare har jag upplevt att något (av andra märken) ändrat konsistens eller lukt och då har jag slängt dem. Det beror säkert både på ingredienser och på hur man förvarar dem (vilket iofs talar emot de nuvarande, som åker med i handväskan flera gånger i veckan).

• Gilla

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har i många år använt mineralsmink men börjar tröttna på att det är så meckigt att ta med sig, jag tränar ofta på lunchen så skulle...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: 95johsv
·
Äldre Vad använder ni för: Mascara: primer: foundation: concealer: puder: bronzer: rouge: highlighter: ögonskuggor: kajal: eyeliner...
2
Svar
29
· Visningar
7 212
Senast: aire
·
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
37 38 39
Svar
773
· Visningar
216 970
Senast: tinaiva
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
22 027
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar