Förslag på sadel till arab

S

_Sarah_

Skulle behöva en lätt och smidig sadel som jag kan ha när jag rider distans. Viktigt att veta är att hon börjar bli lite svankig då hon har kommit upp i åren men ser annars ut som en typisk arab. Har funderingar på en bomlös beg torsion vad tror ni om det?
Skulle även vara bra om denna sadel gick att använda till min andra arab men de är lite olika i kroppen så kanske om den går att ändra enkelt?

Har sett att de är många som har problem med sadlar och de är verkligen en djungel man ska leta i, har kollat igenom de andra trådarna men de var ingen som hade samma typav häst som jag vad jag kunde hitta ialf.

Sv: Förslag på sadel till arab

Torsion är bra, har en själv som jag använder på mina hästar som är helt olika i typ. Det som är överlägset är att det inte är något koppjärn som ska bytas varje gång man byter häst som vissa andra bomlösa modeller.

Torsion är bra, har en själv som jag använder på mina hästar som är helt olika i typ. Det som är överlägset är att det inte är något koppjärn som ska bytas varje gång man byter häst som vissa andra bomlösa modeller.

Vad har du för modell i torsion?
Vill nämligen ha en som är lite allround, tänkte använda den till fler saker än distans. Lite hopp osv.

Har inte Torsion ett framvalv som lyfter sadeln från manken?

Jag har en Star Trekk som har framvalv och bakvalv, framvalvets vid bör vara anpassat efter hästen som den ska ligga på.

Vi har två hästar som har olika bredd för tillfället och det innebär ju att de inte kan ha samma sadel utan att byta framvalv.

Sen kan man naturligtvis ha turen att hästarna har samma vidd och då behöver man naturligtvis inte byta.

/Camilla

Vill nämligen ha en som är lite allround, tänkte använda den till fler saker än distans. Lite hopp osv.

Torsion ska du inte hoppa i. I så fall får du skippa stigbyglarna o hoppa utan.
// Linda

Skulle behöva en lätt och smidig sadel som jag kan ha när jag rider distans. Viktigt att veta är att hon börjar bli lite svankig då hon har kommit upp i åren men ser annars ut som en typisk arab. Har funderingar på en bomlös beg torsion vad tror ni om det?
Skulle även vara bra om denna sadel gick att använda till min andra arab men de är lite olika i kroppen så kanske om den går att ändra enkelt?

Har sett att de är många som har problem med sadlar och de är verkligen en djungel man ska leta i, har kollat igenom de andra trådarna men de var ingen som hade samma typav häst som jag vad jag kunde hitta ialf.

Angående din fråga om Torsion så kan jag inte hjälpa dig för jag har ingen erarenhet av dom, men jag delar gärna med mig av den erfarenhet jag har fått av att använda bomlös sadel. :laugh:

En bomlös är mer flexibel när det gäller ryggens utformning, rak/svängd, men jag anser att även en bomlös sadel bör vara i rätt vid (fram) och avlasta ryggraden från tryck som en bomsadel gör.

Vissa bomlösa har paneler på undersidan som avlastar ryggraden och beroende på hur hästen ser ut där så behövs det olika tjocklekar på panelerna.
Andra bomlösa har inte paneler och då ska man använda en padd som fyller den avlastande funktionen, viktigt till en sån sadel är att välja rätt sorts padd. Vissa paddar är det bara skumgummi i och det fyller inte den funktionen.

/Camilla

// Linda

Okey, för på hemsidan står det att de går utmärkt att även använda till hopp. Är ingen hopp ryttare igentligen men vill bara ha en sadel som går att använda till mkt.

Sarah, jag får ju förhoppningsvis snart (eller ja, någongång) hem en torison sadel, prova den. Den påminner om mina andra sadlar lite.

Men jag tror ändå att du ska försöka hitta någon "gammal" modell av engelsk typ (som vi pratat om) Och varken Diva ell Mysc borde vara svår att hitta sadlar till. Äsch får prata sadlar när vi syns..

// Linda

Varför ska man inte hoppa i Torsion?

Jag har Torsion Trekking och jag hoppar INTE UTAN min Torsion! :love: ÄLSKAR den sadeln till ALLT!

Hade du bott lite närmare mig, Sarah, så hade du mer än gärna fått komma hem och provrida min sadel. (men du tycker kanske det är lite långt till skövde...?)

Jag är mer än nöjd med min TT!
Ang passform till olika hästar kan jag inte uttala mig, den passar bra till min arabkorsning och han har blivit mer harmonisk sedan jag bytte sadel, men ett tips är ju att ta kontakt med Torsion direkt och höra sig för angående padden - de finns ju i lite olika tjocklekar osv.

lycka till med sadelköp!

Bomlösa med stigläderfästet över ryggraden som T har kan ge punkttryck vid hoppning.
Små skutt över diken eller liknande kan man ju parera men ren hoppning anser jag att man ska undvika.
// Linda

Bomlösa med stigläderfästet över ryggraden som T har kan ge punkttryck vid hoppning.
Små skutt över diken eller liknande kan man ju parera men ren hoppning anser jag att man ska undvika.
// Linda

aaah. I see.
Nu ska jag kanske förtydliga att min "hoppning" består av höjder på ca 50, max 60 cm, och det händer definitivt inte ofta. MEN - varför rekommenderar T själva att det är helt ok att hoppa i sadeln?
("för att få sälja" - men det svaret nöjer jag mig inte med :grin:)

...och så skriver du ju också "kan ge"... betyder ju inte det samma som "att det ger"...

Bra att ha lite koll på dock! ...men någon hoppning i engelsk sadel kommer det då rakt inte bli för min del, för jag rider inte i den typen längre :D

Hm, har hoppat <120 i min Torsion Endurance och hästen har aldrig reagerat med ömhet eller haft torra fläckar på ryggen.
Dessutom så sitter man attans bra i den.

Men det betyder inte att alla hästars ryggar klarar det. Min häst är inte särskilt känslig.

/Linnea

Man ska nog inte lura sej och tro att vanliga typ hopp och allround sadlar har något annat än punkt tryck med, speciellt vid hoppning är det ett stort tryck vid manken och inte alls särskilt mycket i den bakre delen av sadel.
Även om sadeln i övrigt ligger bra. De fanns väl med i den där studien med tryckpadden och de var ju de sadlar som klarade sej allra sämst..

Det finns bomlösa sadlar som inte har lädren fästade uppe vid ryggen.
Har själv hoppat i en sådan sadel, hinderhöjd ca 1 m
men alla hästar, som Linnea sa, är olika och alla bomlösa passar inte på alla hästar, något som är viktigt att minnas.
Själv får jag spunk på alla billiga bomlösa sadlar med billiga paddar till.. Men så är det ju med vanliga sadlar och bomsadlar med i och för sej när jag tänker efter.. Man får vad man betalar för.

Sarah, jag får ju förhoppningsvis snart (eller ja, någongång) hem en torison sadel, prova den. Den påminner om mina andra sadlar lite.

Men jag tror ändå att du ska försöka hitta någon "gammal" modell av engelsk typ (som vi pratat om) Och varken Diva ell Mysc borde vara svår att hitta sadlar till. Äsch får prata sadlar när vi syns..

Vad är de för torsion sadel du får hem då? Vilken modell?
Hoppas du får den snart då ;) du får ringa och tjata lite..
Nej men jag tror jag vill ha en bomlös nu sen får jag köpa en gammal model engelsk typ senare.

Varför ska man inte hoppa i Torsion?

Jag har Torsion Trekking och jag hoppar INTE UTAN min Torsion! :love: ÄLSKAR den sadeln till ALLT!

Hade du bott lite närmare mig, Sarah, så hade du mer än gärna fått komma hem och provrida min sadel. (men du tycker kanske det är lite långt till skövde...?)

Jag är mer än nöjd med min TT!
Ang passform till olika hästar kan jag inte uttala mig, den passar bra till min arabkorsning och han har blivit mer harmonisk sedan jag bytte sadel, men ett tips är ju att ta kontakt med Torsion direkt och höra sig för angående padden - de finns ju i lite olika tjocklekar osv.

lycka till med sadelköp!

ja hade varit toppen att få prova först innan man bestämmer sig för att köpa annars blir de sånt himla bök om man köpt en sadel som inte är nå bra så måste man sälja den vidare och leta efter en annan. Så de var synd att du bodde så långt bort men som de verkar så ska Liza Psykskaft få hem en torsion sadel:)

Själv får jag spunk på alla billiga bomlösa sadlar med billiga paddar till.. Men så är det ju med vanliga sadlar och bomsadlar med i och för sej när jag tänker efter.. Man får vad man betalar för.

Visst är det så att man får vad man betalar för och jag tycker att det är lite otäckt när försäljare marknadsför bomlösa sadlar som att de passar på alla typer av hästar!:eek:

Visst är det så att en bomlös har mer flexibilitet eftersom det inte finns en hård bom i ryggdelen, men det är fortfarande en hård del fram som ska vara individanpassad? En fördel med en del bomlösa är att framvalvet går att enkelt byta ut när hästen ändrar sig!:bow:

Apropå att man får vad man betalar för, B****s padden är ett skräckexempel, det är skumgummi i den och jag antar att den inte fördelar trycket ett dugg? Jag har några själv som jag använder som vanliga schabrak, men jag har en ST sadel som har paneler.
/Camilla

De jag menar med hopp är typ lite ute i skogen och kanske 50-60cm bara sen om jag känner att jag vill hoppa högre höjder och satsa lite mer så kommer jag nog köpa mig en engelsk sadel av gammal typ då.
Sedan får man såklart vilken sadel man än har se till att de inte blir punkt tryck och att den ligger bra, en självklarehet oavsett om man har bomlöst eller vad man har.

Tänker inte köpa någon jätte billig bomlös heller då de oftast brukar vara så att man får de man betalar för och rider man mycket som jag gör måste den hålla och vara riktigt bra för både häst och ryttare.

Har även kollat lite på Star Trekk sadlarna, vad tror ni om dem?
Är en torsion bättre eller rekommenderar ni någon helt annan bomlös modell kanske?

Tänker inte köpa någon jätte billig bomlös heller då de oftast brukar vara så att man får de man betalar för och rider man mycket som jag gör måste den hålla och vara riktigt bra för både häst och ryttare.

Har även kollat lite på Star Trekk sadlarna, vad tror ni om dem?
Är en torsion bättre eller rekommenderar ni någon helt annan bomlös modell kanske?

Jag har en Star Trekk och för hästen den används på så har det fungerat bra. Jag har behövt byta framvalvet en gång sen den inköptes vintern 05/06. Hästen har hittills gått 770 km (tävling) med den och naturligtvis alla tränings km utan att få några problem.
Den kan jag mer än väl rekomendera från egna erfarenheter, sen är det ju alltid så att bara för att det passar och funkar på min så är det inte säkert att det gör den på din häst?

Andra modeller vill jag inte uttala mig om eftersom jag inte har någon erfarenhet av dom, men jag tycker att du ska sätta dig in i hur bomlösa fungerar och de olika kvaliterna på både sadlar och paddar innan du bestämmer dig för att slippa börja om när du inser att det inte riktigt var som du trodde?

Jag gjorde själv misstaget att köpa fel pga. okunskap innan Star Trekk sadeln.;)

/Camilla

Jag har en Island. Lite knasigt kanske till två travhästar, men den modellen passar mig bäst eftersom den saknar hårt bakvalv, vilket gör att jag kan träna monté i den (kanske inte helt aktuellt för dig med arab :p). Dressyrsadeln är likadan men med ett litet knästöd och stadigt bakvalv. Rider allt i min bomlösa, hoppar några skutt upp till 80 cm i den också. Framvalvet är lite i vägen då men det är inget större problem tycker jag.

Snart ska den få utstå sin första distansritt också. :bump:

Smaken är som baken vilken sadel som passar, läs på och ta hem en provsadel om du är osäker.

Ang. framvalv så är det en hård pommel på Torsions sadlar, men den verkar funka trots att den bara finns i en storlek. Framvalvet kommer väl bara högre på de som har låg manke antar jag.

Padden är det viktigaste på sadeln, var noga med att köpa en i bra kvalitet som är tryckavlastande och skapar bra kanal för ryggraden.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 209
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Fick hem min häst för 3 veckor sedan och då testade vi min sadel från marken och den passade. Gick utmärkt att rida i den, han gick...
Svar
12
· Visningar
2 489
Senast: Sofiiiia
·
Utrustning Det har inte gått så bra i mitt sadelletande till min arab - delvis på grund av min okunnighet misstänker jag. Han har kort...
2
Svar
38
· Visningar
5 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka