Lyssna noga nu, jag börjar lessna på att upprepa det =)
Det går INTE att ta blodprov på fölis hemma. Det fungerar INTE med lugnande i siraps eller tablettform. TYVÄRR:
Tro mig, jag ägnade många nätters funderande och klurande och jag har provat dte mesta för att ens kunna sticka henne med PC. Och vi hade ett rent HELVETE att få i henne stelkrampsvaccinationen.
Lugnande, bedövande kräm, olika stickställen, fast, lös, förberedd, överaskat, mat, mamma intill, ögon täckt, nypa på annat ställe i huden först, bedöva med is, nypa och nypa, träna - du kan föreslår vad som helst, jag har provat det och det fungerar inte. Hon EXPLODERAR när hon KÄNNER nålen.
Det går inte att ta blodprov hemma =/ Det går inte ens att spruta henne med PC hemma. Så jag är INTE så road av att åka till klinik och utsätta henne för smitta för att ta ett blodprov som VETERINÄRERNA anser är onödigt.
Var hennes immunförsvar nere för räkning skulle hon få en massa infektioner och virus (förkylningar etc). Hon skulle dessutom ha fler symptom. Allt enligt tre oberoende vet, och efter att ha haft en häst med fel på (nedsatt) immunförsvar så kan jag ju kallt konstatera att det finns inte en enda gemensam nämnare.
Sen, hon får B-vitamin, hon får ADE-vitamin och hon får vitlök. Hon fick vitlök redan som två dagar gammal, och via mamams mjölk då.