Då var SM överståndet, då.
För min del var det ömsom vin, ömsom vatten.
På torsdagen hade jag ju med mig Jenta och Yngve.
Yngve gick så bra han kunde i precisionen: vi har tränat alldeles för lite. Tre bollar ner och tidsfel, men jag lär mig för varje gång jag kör en precisionsbana. Det var inget fel på hästen (utom att han var olydig på ett ställe och skulle åt fel håll) utan på min förmåga att köra häst.
Jättenöjd med hästens insats trots felen, och jag hade roligt.
Min mamma, som var groom (tack till jättesnälla föräldrar som åkte 20 mil enkel väg för att mamma skulle åka med i vagnen...) hade också roligt. Jag tror till och med att pappa hade trevligt, han brukar annars inte tycka att häst-evenemang är särskilt intressanta.
Jenta hade problem med underlaget i dressyren, "fastnade" i fibersanden och var snubblig.
Hon snubblade strategiskt vid första halten vid inridningen i LA:1 på torsdagen, snett och jäkligt och dåligt. Osäkra skänkelvikningar, ökningarna i traven rätt OK för att vara hon men mesiga ändå. Snubbling i halten vid ryggningen också, skrutt. Avbrott i vänstergaloppen (hon ska inte göra avbrott i galoppen), vilket förstås straffade sig ordentligt.
Vi fick ändå dryga 59% i första SM-klassen vilket jag får tycka är poängmässigt bra med tanke på de ganska grova missarna, och plats 16 av 20 startande.
Jenta var å andra sidan den av SM-hästarna som hade allra sämst resultat med sig in i tävlingen så jag fick väl inte sura för mycket...
På lördagen red jag bruks-ridning med Jenta, Lester, Yngve och Reggie. Alla hästarna "flippade" för skrämselhindret. Lester var nog den som överraskade positivt: visserligen massor av straff och ett u vid skrämselhindret men han överlevde både de upphöjda bommarna (han är rädd för bommar vilket hade sin fördel för han rev inte en enda bom) och hoppningen.
lite besviken på att Jenta hade så starka synpunkter på skrämselhindret - hon brukar vara tåligare.
Reggie var den av mina som klarade sig bäst, utan u i delmoment, men väldigt många straff.
Så gick ju Reggie femårsklassen i dressyr.
Jag hade sett värmningsklasserna på torsdagen och tog därefter för givet att Trym skulle vinna femårsklassen (han gick på 69% på torsdagen vilket är imponerande), och så såg jag ritten före mig, som visserligen innehöll ett par lite grövre missar men jösses vilka gångarter!!!!!!!
Reggie gick en jämn uppvisning men det kändes inte spektakulärt.
Jag blev väldigt överraskad när jag så småningom kollade resultatlistorna och såg att vi tagit oss runt på 70.5% och vunnit klassen!
Jenta gick ju SM-klass 2 i dressyren också, en LA:2.
Inga snubblingar, lite skruttiga skänkelvikningar och riktigt dåliga bakdelsvändningar. Tempoväxlingarna var så bra som hon kunde göra dem för dagen, galopprogrammet kändes faktiskt lätt. Små volter med överstrykningar kändes "sådär" för vi tappade formen och ställningen lite så de kan förbättras.
Jag tog dock för givet att vi skulle hamna i bästa fall på 10-12 plats.
Kollade halvt oengagerat resultatet mest för att se vad vi fick för % och blev VÄLDIGT överraskad när jag såg slutresultatet. Dryga 64% och en femteplats, faktiskt placerad i klassen, bara 0.5% efter fjärdeplatsen...
I sammanräkningen kom Jenta och jag på tionde plats i SM-dressyren, en stor överraskning för mig!
Och efter SM har jag hunnit åka till Götene med Yngve för en körtävling i LA, två moment (vi är inte kvalade i maraton så jag gjorde debut i LA dressyrkörning och gjorde ett nytt försök på precisionen).
Yngve var ofokuserad i början, så jag körde fram rätt mycket för att få honom mer "med mig".
Dressyren kändes OK men lite vinglig. Alla uppkörningar längs medellinjen kändes stadiga och raka och fina. Fick uppslag i galopp vid första travlängningen, tyvärr, men jag var ändå nöjd med det. En trevlig halt och väldigt rak ryggning, OK volter. Hade ingen känsla för hur det skulle gå i resultat men förhoppningen var ju godkänd uppvisning.
När jag såg protokollet blev jag lite sur på mig själv: hade fokuserat så mycket på att rygga så jag hade inte läst på ordentligt och halten var alldeles för kort. Jag hade inte koll på att det skulle vara en tiosekundershalt...
Fick kommentaren "bra ryggning men för kort halt" och 5.5 i delmomentet. Undrar just vad vi skulle ha fått om jag hade haft koll på läget och stått stilla med min duktiga häst.
Vi fick 62 straff vilket faktiskt räckte till en andraplacering. Vinnaren i klassen fick 61 straff (surt med den där halten, med andra ord, för det lär ha räckt att inte slarva där för att ha vunnit dressyrklassen vid premiären).
i precisionen hade jag en lite trött fjording, eftersom vi körde fram rätt mycket i värmen.
Jag är jättenöjd med hur han följde styrningen i en bana där det krävdes mycket styrande och omställande. Visst, petade ner tre bollar men den här gången handlade det helt och hållet om att jag inte är tillräckligt bra på att styra: Yngve svarade hur bra som helst.
Tempot lite för lågt också, men han var trött och sliten som sagt, så jag tycker att han presterade fantastiskt i förrgår.
Sammanfattningen är väl att jag behöver träna mer på att köra häst. Men jag har en körponny som verkligen imponerar i sin samarbetsvilja.
Bild på Reggie med rosett för unghästchampionatet.
Visa bifogad fil 17252