Felstavningar

Sv: Felstavningar

Min pappa säger för övrigt vart istället för blev, men det är ju helt galet (och kanske inte så intressant).

Det gör jag också, antar att det är dialektalt, för i min värld är det den naturligaste saken i världen :D

"Jag vart sjuk" istället för "Jag blev sjuk". Inga konstigheter alls?

Haha jag är asjobbig och rättar pappa rätt ofta men har faktiskt tagit efter det där litegrann :o

"jag vart så jävla förbannad då alltså!"

Hahaha är det sant? :rofl: Hur dålig får man vara?? Jag måste definitivt be pappa om ursäkt, har alltid bara förutsatt att det är dialektalt :o

Ja, jag får göra det! Ska köpa lite choklad till honom tror jag :D

Jag blir galen när folk kallar kärnämnen eller basämnen på gymnasiet (nu minns jag inte vad det heter för närvarande) för grundämnen! Jag fick i alla fall inte betyg i syre, järn och einsteinium. Men det var ju elva år sedan jag tog studenten, det kanske har ändrats? :angel: :D

KL

Jag har bara anvant Svenskan runt middags bordet med familjen i sa manga ar att jag helt klart har svart att skriva, dessutom far jag veta att jag talar en gammaldags Svenska:grin:

Appropa amnet och att min Svenska ar gammaldags har jag en fraga. Jag ser jatte ofta har pa buke att folk skriver "dem" nar det skulle varit "de". "Dem gick ut i skogen" eller liknande. Forst trodde jag att det var en person, men nu har jag sett flera skriva likadant. Har spraket forandrats sa man anvander dem i stallet for de, eller ar det ren felskrivning? Kanske dialectalt?

Appropa amnet och att min Svenska ar gammaldags har jag en fraga. Jag ser jatte ofta har pa buke att folk skriver "dem" nar det skulle varit "de". "Dem gick ut i skogen" eller liknande. Forst trodde jag att det var en person, men nu har jag sett flera skriva likadant. Har spraket forandrats sa man anvander dem i stallet for de, eller ar det ren felskrivning? Kanske dialectalt?

Det är felskrivningar!

Knapplånar mig själv och stör mig på när folk skriver "hen är en fena på *valfri aktivitet*" - man är fena på något, inte EN fena.

Jag tror att jag redan har gnällt på "eftersom att" och "pga av olika anledningar", men jag gnäller lite till.

Senast ändrad:

Knapplånar mig själv och stör mig på när folk skriver "hen är en fena på *valfri aktivitet*" - man är fena på något, inte EN fena.

Jag tror att jag redan har gnällt på "eftersom att" och "pga av olika anledningar", men jag gnäller lite till.

Du är så rolig, det är verkligen så att jag får ha tungan rätt i mun när jag skriver så att jag inte skriver fel! :p

Jag funderar på två ord här, hur man använder dem. Med och Också.
Heter det "Jag vill också köpa glass" eller "Jag vill med köpa glass"?

Jag använder alltid också, medan en kompis alltid använder med.

Men tack, äntligen:bow:. Jag ser ALDRIG annat än felskrivningen. Fena måste ju komma från fenomenal, vad har en fena på en fisk att göra med om någon är bra?

Retar mig också något otroligt...

Ja guuuud så dumt att göra ett sånt dumt misstag! :angel: :angel:

(hade ingen aning om att man inte sa "en fena" :o)

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 995
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 801
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 641
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 277
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar