Sv: Få hästen att gå ned i vikt innan sommaren??
Jag har en mkt lättfödd islänning på ca 126-129cm i mkh han vägde 412kg när jag började banta honom nu väger han 323kg och ska ner mer men nu tycker jag inte han är groteskt fet längre iaf mer lagom men inte perfekt smal ännu. se min blogg om ni vill läsa mer (
www.Gullan86.blogg.se) för att se mer om hur jag gjort och följa fortsättningen.
han går tillsammans med min mini shettis hingst som behöver mkt mat annars blir han för smal så det är perfekt, men eftersom han är shettis så passar det bra att han får lagom med mat och inte fri tillgång tillsammans med mina unghästar.
Är din häst hög i rang?
min feta här är det så han har alltid snott av sina kompisar eftersom han alltid gått på lösdrift vilket han gör fortfarande men eftersom han bara går med shettisen nu så finns det inte lika mkt mat att sno.
har räknat ut att han äter ungefär 6kg hösilage men det är ett mkt torrt hösilage ev äter han mera men jag tror shettisen hinner få i sig de 4kg som är beräknade till honom.
shettisen fodrar jag extra genom att ställa in honom i sin box med fri tillgång på grovfoder och 0,5kg hippo alfa så han får ganska mkt kraftfoder och då kan man ju tro att han ska bli fet men han är perfekt.
han var fet tidigare i vintras när islänningen med var fet shettisen vägde 190kg då men har gått ner till 120kg och är mkt finare i hullet och nu ger jag han extra för med detta höet verkar han gå ner lite för mkt men nu är han perfekt.
Jag har testat i princip allt för att få ner min islänning i vikt, fri tillgång på hösilagebal, funkade inte, hö 3 gånger om dagen i flock med andra hästar, funkade inte, hö 1 gång om dagen och hösilage 2 gånger om dagen funkade inte med andra hästar.
själv med en islänning bara och 6kg hö + 1kg lusern hack, funkade absolut inte han snodde allt och blev groteskt fet.
tillsammans med shettisen och en islänning + 6kg hö och 0.8kg kraftfoder=beräknad foderstat, blev om möjligt ännu mer groteskt fet.
till slut skippade jag allt och använder ögat, tog bort allt kraftfoder och kompisar i hagen han kunde sno av så shettisen passar prefekt.
lagom mkt mat, dvs för honom 6kg hösilage för att han ska gå ner i vikt sakta men säkert, han går t.o.m ner i vikt utan att tränas allt mkt han får givetvis inte mkt muskler men jag tycker att har de ett bra foder så skall de gå ner i vikt även utan motion som i ditt fall måste han ju gå ner i vikt utan motion eftersom den lilla motionen du kan göra med honom inte kommer räcka till.
jag har försökt rida/träna bort fettet på min häst det funkar inte man sliter bara ut dem eftersom de får springa runt med så mkt överskotts kg.
på sommaren tänker jag ha shettisen och islänningen i skogshage förra sommaren testade jag munkorgg men min islänning kom ur den trots att det var en riktig korg en sån från globus inte bara en green guard för dne kom han ju ur direkt.
så förra året fick de gå på riktigt nerbetat blev ju en mini hage men de blev feta ändå.
så detta året ska de som sagt gå i skogshage med ev pyttelite hö i så fall om det blir för lite magert bete.
sen ska de få komma in och leka i unghingstflocken emellanåt och ibland gå och efterbeta unghingstarna.
vi får se men de SKA hållas smala i år.