Få hästen att gå ned i vikt innan sommaren??

Sv: Få hästen att gå ned i vikt innan sommaren??

Ja, munkorg är ju en bra idée. Men vad kommer folk att tro när han kommer fullt munderad med eksemtäcke och huva + munkorg!:D hehe, Kommer se lite ut som Hannibal Lektor typ.:D
Ska nog pröva det ialla fall, så kan han gå o beta med de andra också!:idea:

Kommer väl att lägga ut lite bilder på hur han ser ut i sommar! hehe:D

HA - s y på horn också!
Ska just kolla runt på nätet efter bra munkorg. Skulle behöva en själv (godiskväll i kväll)

ja, det skulle man verkligen behöva!:D

Ja, munkorg är ju en bra idée. Men vad kommer folk att tro när han kommer fullt munderad med eksemtäcke och huva + munkorg!:D hehe, Kommer se lite ut som Hannibal Lektor typ.:D
Ska nog pröva det ialla fall, så kan han gå o beta med de andra också!:idea:

Kommer väl att lägga ut lite bilder på hur han ser ut i sommar! hehe:D

Hahaha, :rofl::rofl::rofl: Det där var otroligt roligt skrivet :D!

Han väger 420 kg och är ca 140cm hög. Det är lite svårt att dra ner på maten när de andra ska ha 8kg och inte han. Han går ju på lösdrift, isånna fall så får jag ta in honom under en fodring om de andra inte går med på att sänka fodermängden.

När han sedan ska gå på bete, så ska vi nog starta en "magerhage". Skulle vara så perfekt om han kunde gå i en skogshage på sommaren där det inte finns lika mycket gräs, men han har ju eksem så han kommer väl att klia sönder sig mot alla träden...:(
Men installningen under natten tänker jag nog göra :). Bra för eksemet också. :)

Prova att ha munkorg (jag har Shires, tycker den funkar bra både till gräs och hö) . Jag har bantat ner mitt ponny med hjälp av munkorg ute så hon inte tar de andras hö, och mindre giva inne+halm.
Det tar tid och gäller att vara konsekvent.
Lycka till!

Han går på lösdrift och får 8kg hösilage om dagen + en näve uppblött betfor. Han ska promeneras denna vecka ca 15-20min och sen trappas upp till längre promenader.

Varför har du valt det foder som du har?
Nu har ju inte jag någon egen häst, men om jag hade en och var i din sits, så skulle jag ta bort allt och bara ge hö. Eftersom att han inte rids mer än promenadridning så behövs det inget mer än ett bra hö. Och då slipper han samtidigt gå upp i så mycket i vikt :)

Varför har du valt det foder som du har?
Nu har ju inte jag någon egen häst, men om jag hade en och var i din sits, så skulle jag ta bort allt och bara ge hö. Eftersom att han inte rids mer än promenadridning så behövs det inget mer än ett bra hö. Och då slipper han samtidigt gå upp i så mycket i vikt :)

Allt= en näve betfor:D

Jag har en mkt lättfödd islänning på ca 126-129cm i mkh han vägde 412kg när jag började banta honom nu väger han 323kg och ska ner mer men nu tycker jag inte han är groteskt fet längre iaf mer lagom men inte perfekt smal ännu. se min blogg om ni vill läsa mer (www.Gullan86.blogg.se) för att se mer om hur jag gjort och följa fortsättningen.

han går tillsammans med min mini shettis hingst som behöver mkt mat annars blir han för smal så det är perfekt, men eftersom han är shettis så passar det bra att han får lagom med mat och inte fri tillgång tillsammans med mina unghästar.

Är din häst hög i rang?
min feta här är det så han har alltid snott av sina kompisar eftersom han alltid gått på lösdrift vilket han gör fortfarande men eftersom han bara går med shettisen nu så finns det inte lika mkt mat att sno.
har räknat ut att han äter ungefär 6kg hösilage men det är ett mkt torrt hösilage ev äter han mera men jag tror shettisen hinner få i sig de 4kg som är beräknade till honom.

shettisen fodrar jag extra genom att ställa in honom i sin box med fri tillgång på grovfoder och 0,5kg hippo alfa så han får ganska mkt kraftfoder och då kan man ju tro att han ska bli fet men han är perfekt.
han var fet tidigare i vintras när islänningen med var fet shettisen vägde 190kg då men har gått ner till 120kg och är mkt finare i hullet och nu ger jag han extra för med detta höet verkar han gå ner lite för mkt men nu är han perfekt.

Jag har testat i princip allt för att få ner min islänning i vikt, fri tillgång på hösilagebal, funkade inte, hö 3 gånger om dagen i flock med andra hästar, funkade inte, hö 1 gång om dagen och hösilage 2 gånger om dagen funkade inte med andra hästar.
själv med en islänning bara och 6kg hö + 1kg lusern hack, funkade absolut inte han snodde allt och blev groteskt fet.
tillsammans med shettisen och en islänning + 6kg hö och 0.8kg kraftfoder=beräknad foderstat, blev om möjligt ännu mer groteskt fet.

till slut skippade jag allt och använder ögat, tog bort allt kraftfoder och kompisar i hagen han kunde sno av så shettisen passar prefekt.
lagom mkt mat, dvs för honom 6kg hösilage för att han ska gå ner i vikt sakta men säkert, han går t.o.m ner i vikt utan att tränas allt mkt han får givetvis inte mkt muskler men jag tycker att har de ett bra foder så skall de gå ner i vikt även utan motion som i ditt fall måste han ju gå ner i vikt utan motion eftersom den lilla motionen du kan göra med honom inte kommer räcka till.

jag har försökt rida/träna bort fettet på min häst det funkar inte man sliter bara ut dem eftersom de får springa runt med så mkt överskotts kg.

på sommaren tänker jag ha shettisen och islänningen i skogshage förra sommaren testade jag munkorgg men min islänning kom ur den trots att det var en riktig korg en sån från globus inte bara en green guard för dne kom han ju ur direkt.

så förra året fick de gå på riktigt nerbetat blev ju en mini hage men de blev feta ändå.
så detta året ska de som sagt gå i skogshage med ev pyttelite hö i så fall om det blir för lite magert bete.
sen ska de få komma in och leka i unghingstflocken emellanåt och ibland gå och efterbeta unghingstarna.
vi får se men de SKA hållas smala i år.

Senast ändrad:

Vad säger att hö ger mindre energi än hösilage? Det är faktiskt bara TS-halten som skiljer ;)

Det är en minskning av energi som behövs. Färre kalorier...

Då jag har en extremt lättfödd häst, som dessutom haft fång, så har jag använt betesreducerare under sommaren. Nackdelen är att han är väldigt "mulig" och pillar nästan ut käften trots att den sitter rätt. Suck. Han har också kommit på att det är jättesmart att skava bort hela skiten mot ett tråd.

Jag var nog lite snurrig när jag skrev det, för nu får jag det inte riktigt att gå ihop :)

Betforen får han för att hålla igång magen ordentligt, eftersom han har haft gaskolik (lindrig) en gång. De 8kg hösilagen han får nu håller jag på att dra ner till 6kg.

Hittade en bild på en häst med all mundering på! :D
img_46826ce75920e.jpg

Det ser ju inte så farligt ut! :)

Att ta in hästen på natten i sommar är bra både för fettet och eksemet.
Skogshage för eksemhäst är ingen lösning då det är för mycket insekter där.
Har samma med min häst, lite småmullig just nu då han äter mer än han behöver.
Kan heller inte justera mängden mat då alla går i samma hage.
Att sätta en häst separat i hage samt minska på maten kan ge kolik och dessutom en deppig häst.
Separat på natten tillsammans ev med en annan tjockis kan ju vara ett alternativ.
Att ha dom feta ökar risken för fång.
Man får försöka hitta det bästa alternativet med dom förutsättningar man har.
men extremfeta hästar kräver åtgärder på något sätt för att må bra.
Kan man inte motinera dom heller så blir det ju extra svårt.

Fodermängden kommer inte att ändras i våran hage... :( "suck"... nu kommer han att tas in på morgonen och få ett kila mindre. Man kan ju inte dra ner för mycket på en giva. Sen ska jag försöka komma ut på lunchen och ge honom själv, så det blir ett kilo mindre där också. Hoppas det funkar..
Det finns ju inga andra hagar han kan gå i heller. Så jag får hålla på såhär till han ska ut på bete. Då får jag använda munkorg för det mesta.

Jag vet en som har munkorg på även nu på vintern, för att en valack inte ska bli fet då den går ihop med ett gäng andra hästar.

KL Får man be om tips på riktigt bra munkorg för islänning? (häst alltså..)

Liknande trådar

M
Kropp & Själ Detta gäller en närstående till mig, och det jag är ute efter är hjälp att fundera - finns det kanske någon "vanlig" fysisk/medicinsk...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
6 753
Senast: Lenis
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 196
Senast: cactuspower
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 163
Senast: MissMisty
·
Foder & Strö Min häst behöver gå upp i vikt, är ett 5 årigt fullblod, har gått på banan tills för ca 6 månader sen och vi har haft henne ca 1 ½ månad...
Svar
17
· Visningar
4 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka