Få hästen att gå ned i vikt innan sommaren??

L

L_G

Är det möjligt att få min knubbiga islänning att gå ned i vikt till sommaren? Problemet är nu att han inte får ridas på typ en månad p.g.a spatt. Hur ska jag göra?? Vill ju inte att han ska vara fet INNAN jag släpper honom på bete!:confused:
Började sätta igång honom i januari, men i februari fick han känningar från spatten, så nu ska han ta det lugnt i ca 1 månad till...
Han går på lösdrift och får 8kg hösilage om dagen + en näve uppblött betfor. Han ska promeneras denna vecka ca 15-20min och sen trappas upp till längre promenader.

Sv: Få hästen att gå ned i vikt innan sommaren??

Släpp hästen på så magert bete som möjligt samt stalla in den under natten. Så ska jag göra med min lilla tjockis. HOPPAS att det hjälper.
Hur mycket väger den nu?
Min väger ca 380 kg och är 133 cm mkh....

Ja det är nog "livet" att gå och bli smällfet och få följdsjukdomar av det. Ibland förstår jag inte hur folk tänker. Min ponny går i skogshage på sommaren, han ser till och med de andra nere på betet (han har sällskap i hagen), men han är knappast deprimerad för det.

Släpp hästen på så magert bete som möjligt samt stalla in den under natten. Så ska jag göra med min lilla tjockis. HOPPAS att det hjälper.
Hur mycket väger den nu?
Min väger ca 380 kg och är 133 cm mkh....

Jag ska också försöka ha minsta möjliga bete på mitt fetto. Han är 128 i manken och väger ca 420 kg. Har inte mätt på ett tag iofs, men det kan inte ha hänt så enormt mycket. Jag hoppas att de ska bli någon fason på vikt, men de går väldigt långsamt, fast åt rätt håll iaf :) (Ja han har vägt ÄNNU mer än detta:eek:)

Till TS: Jag tycker att du ska satsa på att jobba med vikten även över sommaren. Även om han går på bete så behöver det ju inte vara mycket. Någon sa att det var livet för en häst att gå på bete. Jag tror snarare att en stor fin hage och fri utegång är livet, inte överflöd av energirikt gräs.

Om den inte får mindre mat under vilan lär den snarare öka i vikt till sommaren.
8 kg är alldeles för mkt- om den blir fet av det.

Det är inte så svårt- dra ner på maten! enkel matematik.

Han väger 420 kg och är ca 140cm hög. Det är lite svårt att dra ner på maten när de andra ska ha 8kg och inte han. Han går ju på lösdrift, isånna fall så får jag ta in honom under en fodring om de andra inte går med på att sänka fodermängden.

När han sedan ska gå på bete, så ska vi nog starta en "magerhage". Skulle vara så perfekt om han kunde gå i en skogshage på sommaren där det inte finns lika mycket gräs, men han har ju eksem så han kommer väl att klia sönder sig mot alla träden...:(
Men installningen under natten tänker jag nog göra :). Bra för eksemet också. :)

Senast ändrad av en moderator:

Ja det vet jag väl, men jag är fortfarande av åsikten att feta hästar ska slippa gå på bete. TS formulering ("... vill inte att han sla vara fet INNAN jag släpper honom på bete") fick det att låta som att han definitivt kommer bli fet på sommaren.

Ja det vet jag väl, men jag är fortfarande av åsikten att feta hästar ska slippa gå på bete. TS formulering ("... vill inte att han sla vara fet INNAN jag släpper honom på bete") fick det att låta som att han definitivt kommer bli fet på sommaren.

Ja, han brukar gå upp lite i vikt under betessäsongen... Vi har inte så många hagar i början av säsongen som man kan använda som magerhagar... Blir mer mot slutet av sommaren när det är mer torrt och nerbetat...

Mina tips:

Fodra separat redan nu. Kan du inte göra en egen hage åt honom i lösdriften där han får äta själv? Har man en fet häst med stört rörelsemönster måste man se till att den kommer ner i normalvikt snarast möjligt för hästens eget välbefinnande. Tappade överflödskilon kan göra underverk.

OM han ska på bete får du se till att han antingen kommer till magert bete, eller jobba honom ordentligt på bete och ta in honom under nätterna/dagarna vilket som passar bäst, eller helt enkelt ha honom i liten hage i hagen.

Det är att göra hästen en björntjänst att låta honom bli fet - speciellt eftersom han har spatt.

Får han promeneras för hand nu eller tömköras? I så fall är det bara att sätta igång och motionera honom.

Kämpa på nu!

Precis, magert bete, förslagsvis i skog. Kanske ngn har en liten shettis eller liknande och som också behöver magert bete, så får han/hon sällskap! Om du inte får tag i magert bete nog så skulle jag ta in på dagen och ha den/dem ute på dagen, då slipper de insekter också!:)

Precis, magert bete, förslagsvis i skog. Kanske ngn har en liten shettis eller liknande och som också behöver magert bete, så får han/hon sällskap! Om du inte får tag i magert bete nog så skulle jag ta in på dagen och ha den/dem ute på dagen, då slipper de insekter också!:)

Inne på dagen och ute på natten menade jag! :D

Han väger 420 kg och är ca 140cm hög. Det är lite svårt att dra ner på maten när de andra ska ha 8kg och inte han. Han går ju på lösdrift, isånna fall så får jag ta in honom under en fodring om de andra inte går med på att sänka fodermängden.
Har en stor och en liten häst = olika mängd mat. Vi delar på dem när de ska få mat. Till en början var den lilla hästen sur för att hon inte fick äta tillsammans med den stora men det gick över. Mina går också på lösdrift.

Vår lilla har tappat många kilon sen vi delade på dem, samt fått mycket motion.
Kanske svårt dock med din som har problem med spatt men en början är att se över fodret och mängden.

Lycka till!

Nu har jag fixat så att vi kanske får mindre mängd foder i hagen. 1kg bara... men det e ju nåt ialla fall. Sen så har jag pratat med några som är där på morgonen som kan ta in honom på morgonfodringen, då får han 2kg mindre/dag än vad han får nu. :idea: Ganska så bra tycker jag! :)

Nu när det gått en vecka sen han var hos veterinären, så nu får jag trappa upp hans motion. Har ju bara fått gå med honom 15-20min om dagen hitills. Nu så ökar jag på med 10min ungefär. Lite mer motion ialla fall.:D

Finfint! Det bästa är nämligen att motionera mer.

Kanske kan ha en betesreducerare? Munkorg alltså. Jag ska skaffa en till det lättfödda stoet. Svårt med en lättfödd o en svårdito.

Liknande trådar

M
Kropp & Själ Detta gäller en närstående till mig, och det jag är ute efter är hjälp att fundera - finns det kanske någon "vanlig" fysisk/medicinsk...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
6 753
Senast: Lenis
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 196
Senast: cactuspower
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 163
Senast: MissMisty
·
Foder & Strö Min häst behöver gå upp i vikt, är ett 5 årigt fullblod, har gått på banan tills för ca 6 månader sen och vi har haft henne ca 1 ½ månad...
Svar
17
· Visningar
4 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka