Drar i ökningarna...

Faust_86

Trådstartare
Hmm.. Litet problem med min fd galoppör...

Om vi är ute och galopperar *stubb, sandväg o dyl* och jag ber honom öka lite så drar han iväg i 180 och försöker jag påverka honom och försöker få ner farten lite så blir han galen och halvt kastar av mig:crazy:

Har inget emot fart men ber jag om lite ökning vill jag inte behöva gå igenom en brottningsmatch...

Har tyvärr inget ställe där jag kan låta honom *sträcka ut*, det handlar liksom om ett par hundra meter *om ens det*...:(

Sen är jag lite rädd att om jag låter honom springa att jag inte kommer få stopp sen...:crazy:

Nån av er "proffs":smirk: som har nåt bra tips???
Hur funkar era galoppörer???

Sv: Drar i ökningarna...

Din häst tycker säkert att det är helkul att få dra iväg på en åker eller sandväg. Tänk på att du inte ska korta upp tyglarna för mycket och hålla stenhårt fast i panik. Det ger hästan motsatt signal, då tror han att han ska ta fatt och galoppera ännu fortare. Och släpp aldrig på hästen för fullt. Då har du ingen kontroll och vad som helst kan hända om den trampar ner i en håla eller det dyker upp en kanin eller dyl. Försök att få honom att slappna av och låt honom komma in i en fin canter på lagom tyglar. känner du att det börjar gå för fort är det bättre att du saktar ner och börjar från början igen när ni båda lugnat ner er.

Din har väl varit ridhäst ganska länge nu? I så fall tror jag inte att det är för att han har gått på banan som han springer iväg.. Gör han likadant när ni rider dressyr någonstans?

En galoppör i träning stoppar du ju med att flytta din tyngpunkt bakåt (eftersom du har korta läder reglerar du hästen mycket med din vikt/position i sadeln) och att ta i tyglarna. Men precis som Robin säger så gäller det att ta och ge ta och ge osv så man inte bara tar för få ger man hästen ett väldigt bra stöd till att springa fortare istället.

det låter lite som om han inte bryr sig om dig när du säger till! Tänk på att han ska lyssna lika bra på dig nr ni är ute och galopperar som när ni rider dressyr på banan! Fortsätt träna alltså och sticker han iväg så ta ner han igen och lugnt och fint innan ni har fått upp farten alltför mycket, trava en bit och fatta sen galopp igen. Sticker han, ta ner i trav osv. Håll på tills han fattar galoppen lugnt och fint utan att rusa, så kommer han snart inse att han får inte galoppera om han inte gör det lugnt.

Lycka till!

Din har väl varit ridhäst ganska länge nu? I så fall tror jag inte att det är för att han har gått på banan som han springer iväg.. Gör han likadant när ni rider dressyr någonstans?

En galoppör i träning stoppar du ju med att flytta din tyngpunkt bakåt (eftersom du har korta läder reglerar du hästen mycket med din vikt/position i sadeln) och att ta i tyglarna. Men precis som Robin säger så gäller det att ta och ge ta och ge osv så man inte bara tar för få ger man hästen ett väldigt bra stöd till att springa fortare istället.

det låter lite som om han inte bryr sig om dig när du säger till! Tänk på att han ska lyssna lika bra på dig nr ni är ute och galopperar som när ni rider dressyr på banan! Fortsätt träna alltså och sticker han iväg så ta ner han igen och lugnt och fint innan ni har fått upp farten alltför mycket, trava en bit och fatta sen galopp igen. Sticker han, ta ner i trav osv. Håll på tills han fattar galoppen lugnt och fint utan att rusa, så kommer han snart inse att han får inte galoppera om han inte gör det lugnt.

Lycka till!

:bow: :bow: Bra svar!

Till TS:

Tror inte det har mycket med fd galoppör att göra.

Även jag som är ridhästmänniska (rider fullblod dock) bromsar med kroppen, inte handen.
Med handen tar jag små halvhalter om det behövs annars mjuk kontakt bara. Även i galopp ute, även i snabbare galopp. Ta och ge, som de andra skrev. Fastna inte i handen.

Lydigheten ska finnas överallt, alltid.

Du bromsar med vikten, säte, ben. Räta upp dej, ta förhållningar, men lätta igen.

Rider du för tränare? Annars ska du nog göra det, och testa av att hästen lyssnar på halvhalterna, dvs att de går igenom. OCh låt dej inte dras framåt över halsen utan som sagt för din egen vikt bakåt genom att räta upp dej.

Håller med övriga talare!

Du bör jobba med tempoväxlingar och halvhalter. Träna på att länga/öka galoppen ett par språng och sedan korta upp igen. Hästen ska vara lydig även om det är en galopphäst eller ridhäst. Se också om du kan få din häst att galoppera lugnt på halvlånga tyglar ("sytrådar") många fullblod hatar när man drar i dom med hård hand, många ryttare blir också lite spännda när det går lite för fort och då brukar handen och tygeltagen bli bryska och hårda vilket bara leder till att det går fortare.

Din häst tycker säkert att det är helkul att få dra iväg på en åker eller sandväg. Tänk på att du inte ska korta upp tyglarna för mycket och hålla stenhårt fast i panik. Det ger hästan motsatt signal, då tror han att han ska ta fatt och galoppera ännu fortare. Och släpp aldrig på hästen för fullt. Då har du ingen kontroll och vad som helst kan hända om den trampar ner i en håla eller det dyker upp en kanin eller dyl. Försök att få honom att slappna av och låt honom komma in i en fin canter på lagom tyglar. känner du att det börjar gå för fort är det bättre att du saktar ner och börjar från början igen när ni båda lugnat ner er.

Tack för att du svarar men det är ju precis så jag gör...:crazy:

Det är just att han ska börja löpa jag är rädd för...:crazy: Vi har absolut inte de sträckorna och det underlaget...:o

Jo, jag vet att sträckta tyglar trissar upp galoppörer så jag *ger-och-tar* bara det att han blir ju totalt galen och börjar bocka och ha sig *tro mig, jag sitter kvar för det mesta men han bockar REJÄLT*...

Får försöka diskutera mera med honom kanske... Bara han inte hinner sticka först...

Tack för att du svarar men det är ju precis så jag gör...:crazy:

Det är just att han ska börja löpa jag är rädd för...:crazy: Vi har absolut inte de sträckorna och det underlaget...:o

Jo, jag vet att sträckta tyglar trissar upp galoppörer så jag *ger-och-tar* bara det att han blir ju totalt galen och börjar bocka och ha sig *tro mig, jag sitter kvar för det mesta men han bockar REJÄLT*...

Får försöka diskutera mera med honom kanske... Bara han inte hinner sticka först...

Det spelar väl ingen roll om du har sträckor och underlag för det, han ska väl inte vara galopphäst längre?:confused: Fattar inte riktigt hur du menar. Om du hade det skulle han få springa då? Varför? galoppera fort ska han kunna under kontroll om du har underlag för det, DU ska bestämma tempot, men löphastigheter finns väl ingen anledning att ens fundera på. Det vore rent livsfarligt på en stubbåker.

Han ska lyda dej helt enkelt, att han försöker bocka sej fri är rejäl olydnad. Om han inte lyder ska du inte galoppera fort alls tycker jag. Börja med träning att lyssna hemma, och låt honom inte gå fortare nånstans än att du har koll. Du ska kunna ha honom mellan hand och skänkel hela vägen oavsett tempo.

Sen undrar jag hur mycket motion han får? Är han överfrisk?

Kanske en stund på ridbanan innan du går ut om du är rädd att han sticker. Och då checkar du av lydnanden. Det är A och O.

Senast ändrad av en moderator:

Tack allesammans!!

Det är väl bara att fortsätta träna då...:crazy: *jag som hoppades att ni hade nån mirakel kur!!*:rofl:

Han går hur fint och lydigt som helst i dressyren, kan lätt rida med långa tyglar och samla honom... Sytrådsmjuk kontakt krävs för att han ens ska samla sig och slappna av.

När vi galopperar runt åkern och dylikt är jag väldigt noga med att han lyssnar fram OCH bak...
Det är när jag ber honom öka lite till som det ofta går snett..:crazy: han lägger verkligen i den högre växeln och börjar "löpa" försöker jag då ta tillbaka så bockar han och slängermed huvudet...

Det är som att han hoppar över 4:e växeln och lägger i 5:an direkt...:D

*övning ger färdighet* och *enträgen vinner* :bow: :banana: :bow:

Tror jag får ta och se till att han lyssnar ÄNNU bättre helt enkelt....

Tack snälla för alla tips!!!!!:bow:

Det spelar väl ingen roll om du har sträckor och underlag för det, han ska väl inte vara galopphäst längre?:confused: Fattar inte riktigt hur du menar. Om du hade det skulle han få springa då? Varför?

Jag menar bara att det inte är att tänka på att låta honom *sträcka ut*

Han ska lyda dej helt enkelt, att han försöker bocka sej fri är rejäl olydnad. Om han inte lyder ska du inte galoppera fort alls tycker jag.

Jo det är väl det vi får finslipa lite...:angel:

Börja med träning att lyssna hemma, och låt honom inte gå fortare nånstans än att du har koll. Du ska kunna ha honom mellan hand och skänkel hela vägen oavsett tempo.

Sen undrar jag hur mycket motion han får? Är han överfrisk? Nej, han har haft ehrlichios hela sommaren *fortfarande slö ibland*och foderstaten halverades när han kom till mig i maj....

Kanske en stund på ridbanan innan du går ut om du är rädd att han sticker. Och då checkar du av lydnanden. Det är A och O.

Häromdagen, galopperade vi runt åkern och jag kolade noga kontrollen innan jag bad honom öka lite till.... Varpå han kastar sig iväg...*suck*

Men , som sagt, jag lovar att öva och träna och återkommer med rapport!!:bow: :bow: :bump:

Många hästar har jobbigt att gå i ett mellantempo. Det beror helt och hållet på att han är för svag och därför tar utvägen att slå sig fri och sticka.

Nu tror jag mig veta vilken häst du talar om och han slår inga hastighetsrekord även om han sticker. Jag skulle stå i lätt sits, ta tyglarna i "brygga" och pressa ner händerna på manken, för att underlätta kan du sätta på en halsring (slår han med huvudet= martingal). När han försöker dra/bocka så pressa ner händerna mot manken och håll i han borde ge sig ganska snart. I det här läget är det teknik att rida pullande hästar som gäller vilket kräver mkt träning!

Om du rider på en åker antar jag att du har utrymme att lägga volter! ;) Annikas förslag är bra, om du dock tycker det är svårt, styr in honom på en volt som är tillräckligt stor för att han ska fortsätta galoppera. Ett alternativ till att bråka med honom, rid på volten och lugna ner honom lite. Volten kommer förmodligen "tvinga" honom att lugna ner tempot lite och du känner att du har kontroll även om det går lite fortare så ni slipper bråka med varandra. När han känns lugn, testa att styra ut från volten igen. In på volt igen om han ökar för mycket igen!

Tycker detta är ett bra alternativ ifall hästen som din börjar bocka och ha sig för att slippa undan. Man kan då få sin vilja igenom utan att behöva ta striden direkt! Tänk dock på att vissa hästar är snabba på att bryta av när de styrs in på en volt för då blir det helt plötsligt lite jobbigare så var beredd på att driva fram honom igen ifall han bryter av. Du vill ju att han ska galoppera, men i ditt tempo! :)

Många hästar har jobbigt att gå i ett mellantempo. Det beror helt och hållet på att han är för svag och därför tar utvägen att slå sig fri och sticka.

Nu tror jag mig veta vilken häst du talar om och han slår inga hastighetsrekord även om han sticker. Jag skulle stå i lätt sits, ta tyglarna i "brygga" och pressa ner händerna på manken, för att underlätta kan du sätta på en halsring (slår han med huvudet= martingal). När han försöker dra/bocka så pressa ner händerna mot manken och håll i han borde ge sig ganska snart. I det här läget är det teknik att rida pullande hästar som gäller vilket kräver mkt träning!

Jo, den träningen kommer jag nog få!!:rofl:

Det får nog bli martingal när vi ska träna *galopp*, i alla fall tills han slutar slänga med huvudet!

Om du rider på en åker antar jag att du har utrymme att lägga volter! ;) Annikas förslag är bra, om du dock tycker det är svårt, styr in honom på en volt som är tillräckligt stor för att han ska fortsätta galoppera. Ett alternativ till att bråka med honom, rid på volten och lugna ner honom lite. Volten kommer förmodligen "tvinga" honom att lugna ner tempot lite och du känner att du har kontroll även om det går lite fortare så ni slipper bråka med varandra. När han känns lugn, testa att styra ut från volten igen. In på volt igen om han ökar för mycket igen!

Jo, annikas tips är det jag mest försöker med då jag alltid lärt mig att rätta de frammåt... det är bara det att jag är inte direkt en muskelknutte!!:o

Jo, volter, tempoväxlingar och avsaktningar skall nu köras stenhårt!!:bow:

Skam den som ger sig!!:devil:

Vi var hos tandläkaren i fredags och tja, han har ju inte ont i tänderna sen dess i alla fall med tanke på hur han pullade igår!!:devil:

BTW
Fick gå ner till 9.5 i bett och order om att rida med varierande rakt, tredelat *båda såklart med fasta ringar* och hackamoret... + att de sänkte ner bettet 1 hål till på vardera sida...:angel:

Jo, annikas tips är det jag mest försöker med då jag alltid lärt mig att rätta de frammåt... det är bara det att jag är inte direkt en muskelknutte!!

Det handlar inte om muskler utan om teknik. Du ska föra din egen vikt bakåt och bromsa o ta upp med sätet och benen. Hur långa
läder har du? Det ska inte var alltför långa ute, dvs inte dressyrlånga. Så du lätt kan stå och använda din kropp till att få tillbaka hästen.

Du ska också kunna känna när hästen tänker börja pula, det kan du märka och ligga före och ta upp direkt, samt trycka fram den med sätet (en häst som pullar går på bogarna, du sak ha upp den och få bak vikten)

Sen igen, rid inte fortare än att du hinner med att känna vad som händer och ta itu med det, när du är säker på det, DÅ kan du låta den öka om du vill.
I ett lägre tempo kan sätta den rejält bakåt som en markering om den pullar. Det brukar inte behövas så många gånger innan de har fattat att det inte var ok.:idea:

Det kan du dock inte göra i högre fart, obs!

dubbelt raderat***

]Det handlar inte om muskler utan om teknik. Du ska föra din egen vikt bakåt och bromsa o ta upp med sätet och benen. Hur långa
läder har du? Det ska inte var alltför långa ute, dvs inte dressyrlånga. Så du lätt kan stå och använda din kropp till att få tillbaka hästen.

Själklart har jag inte dressyr läder... Rider snarare jämt i kortare *hoppmodell*.Ja, nog använder jag teknik...

Du ska också kunna känna när hästen tänker börja pula, det kan du märka och ligga före och ta upp direkt, samt trycka fram den med sätet (en häst som pullar går på bogarna, du sak ha upp den och få bak vikten)

:rofl: He, det kommer lite snabbt ibland de där ökningarna.. Har typ jämnt syrran som ligger bakom och ibland när han hör de så kommer det en *explosion*:rofl: *krullar ihop sig skuter frammåt och halvbockar ocj studsar*:D

Sen igen, rid inte fortare än att du hinner med att känna vad som händer och ta itu med det, när du är säker på det, DÅ kan du låta den öka om du vill.
I ett lägre tempo kan sätta den rejält bakåt som en markering om den pullar. Det brukar inte behövas så många gånger innan de har fattat att det inte var ok.:idea:

Härom dagen var han jätte duktig! Jag lade verkligen focus på att han lyssnade, vi ökade och minskade både i galopp och trav, halter och ryggningar. Lyssnade jätte fint! Fast han är stark som tusan när han är pigg!!

Jag tror defenitivt hans ehrlicios är borta nu....:rofl: Snart får jag väl ha honom för mig själv då mamma är rädd när han bockar och beter sig :angel:

Ska ut idag och då blir det mera finslipande!!:bump: Det är sååååååå skönt att ha mtt lilla fullblod tillbaka *även om det medför vissa "diskutioner" hmmm.... :love:

Jag undrar om du inte gillar lite att han "håller på"?

Då kan det vara svårt att vara så konsekvent att han fattar att han alltid ska lyssna.

Jag känner igen det lite i så fall, har varit slarvig i perioder med att säga ifrån ang bockande tex på hästarna men jag gör det för jag vet att konsekvens är enda sättet om jag verkligen vill ha hästen lydig i alla lägen och det vill jag. Jag vill kunna kontrollera, alltid. Oavsett vad som händer och vem som är framför bakom eller jämsides.

Hästar ska kännas starka men inte använda styrkan emot ryttaren. Jag vill ha hästarna genomstarka coh gillar känslan men det ska ta sig andra uttryck än pullande mm. På alla hästar men särkilt min förra och denna så har jag varit som en fluga på ryggen om de velat busa till det, fruktansvärt starka båda, men just därför måste jag ha pli på dem. :cool:

Sen är hästar lugnare och tryggare med ryttare som de verkligen har respekt för och lyssnar på, så man får mer på köpet, som att de håller huvudet kallt i alla situationer, om jag säger att det är ok så köper hästen det och gör inte stor affär:idea: .

Jag undrar om du inte gillar lite att han "håller på"?

Du får nog allt om bakfoten du oxå!!:D Klart jag vill att han ska uppföra sig!!:mad: Det jag är så glad över är att han ÄNTLIGEN *efter att hela sommaren betett sig som en 30-årig utsliten individ pga ehrlichios* beter och känner sig som det levnadsglada 10-åriga fullblodet han faktiskt är !
Kan du förstå vilken lättnad? Efter att ha gått och oroat sig halvt till döds hela sommaren!:cry:

Sen är hästar lugnare och tryggare med ryttare som de verkligen har respekt för och lyssnar på, så man får mer på köpet, som att de håller huvudet kallt i alla situationer, om jag säger att det är ok så köper hästen det och gör inte stor affär

Jo, han har faktiskt börjat lita på mig! Bla.Hoppningen har förbättras avsevärt! Jag skulle vilja ha tillgång till corall så jag skulle kunna arbeta mera hmc med honom! :love: Det skulle han nog svara jätte bra på!:D .

Respekt har han nog haft ända sedan jag började lära honom "varsågod".., Första gången vart jag riktigt rädd han höll på att äta upp mig ist! :eek:
Nu får jag utan att han klagar desto mer både göra varsågod och stå med honom när han äter + linda benen!
*Han var hopplös både innan och när han kom till mig! INGEN fick gå i närheten!*

RAPPORT:
Han har blivit mycket bättre med hjälp av mitt "arbete", nytt bett, tandläkar besöket och :bow: BoT:en!:bow:

Vilket driv! Vilken schwung! Vilken aktion!

Mamma red igår och kände stooor skillnad!!

Matte är sååå stolt över sin lilla plutt!!:p

GRATTIS! Vad skönt!:D

Nej jag fick bara intrycket av hur skrev att du tyckte det var lite kul men då förstår jag varför:idea:

En del verkatr tycka att det är lite "häftigt" (samtidigt som de inte klarar det:crazy: ) att hästen "drar". Men jag förstår absolut om du är glad för att den visar att den mår bra.

Som när jag lät min riktigt gamla gubbe spralla mer i äldre dar (bocka o busa) för jag var så gald att han var lika stark och alert som alltid:love:

Liknande trådar

Körning Hej, Nu känner jag att jag tar ut sorgen i förskott. Men jag är nästan säker på att min häst har fått tillbaka sin...
Svar
7
· Visningar
1 441
Senast: DMP
·
Övr. Grenar Jag och min pålle låtsas ibland att vi är jockey och galoppör när vi är ute och rider. Vi har världens finaste breda sandvägar genom...
Svar
9
· Visningar
2 508
P
Ridning Jag har alltid varit en hästtjej, men utan direkt kontakt till hästar. Jag gick, som så många andra, igenom den där perioden då man...
Svar
1
· Visningar
1 090
Senast: Elizette
·
I
Övr. Hund Får man bli arg på folk som är rent lata och slappa? Jag skällde ut en gubbe i parken idag för att hans hund kom fram och hälsade på min...
2
Svar
29
· Visningar
2 696
Senast: IrishDraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka