Sv: Cykling
*OT*
Jag tänkte börja cykla med min hund inom kort. Funderade på vilken sträcka är bra att börja med så man inte sliter sönder hunden :/
Han är 2år, mellanstor hundras och inte speciellt kondistränad, sällskapshund med lite tränings-/vardagslydnad och sök som underhållning i veckorna.
Men han ser lite slimmad/vältränad ut pga. rasens utseende.
Och hur vande/tränade ni er hund att vara kopplad till ett cykelfäste?
Billy tränar med cykel, bland annat för att bli bättre på agilitybanorna och för att vara lycklig. Han älskar fart, och cyklingen innebär att han får hålla hög hastighet under ganska lång tid. I vanliga vardagen kommer han inte upp i särskilt höga hastigheter eftersom han inte får vara lös
Vi kör alltså mountainbike i skog, på stig och grus/sand. Jag har inte drag som huvudsyfte även om han gärna får dra om han vill. Vi kör inte heller så långa sträckor, men 4-5-6 kilometer är väl standard.
Det första jag lärde honom var att han skulle gå före, jag vill alltid alltid alltid ha honom framför cykeln. Sedan har han fått lära sig att inte stanna framför cykeln, utan att hålla sig lite på sidan. Det blir lite farligt om han tvärnitar annars
Däremot har vi ett klockrent stopp-kommando, och det tycker jag är viktigt. Han är väldigt uppmärksam på ljud, så han har fått vänja sig vid hur cykeln låter. Växlar och bromsar och sånt.
Vi har tre tempolägen:
- Stilla (när vi alltså står still)
- Vila (travtempo, han hinner kissa och nosa och greja lite)
- Kör! (bara spring)
Billy sitter inte fast i cykeln, utan i mig.
Han har sele, som sitter fast i ett expanderkoppel, som sitter fast i flexikopplet, som sitter fast i mig, och på så vis känns det som att vi har ett bra säkerhetsavstånd mellan hunden och cykeln.
Här har jag förvisso kopplet i handen, men så här kan det se ut