Sv: Cykling

Jag hänger inte med i hur du menar. Visst sjutton peppar och "hetsar" man hundarna ibland i körningen. Däremot skulle jag ALDRIG trampa upp sådant tempo att linan hänger lös och man "jagar" hunden med cykeln. (På dragtävling är det förbjudet att köra förbi hunden, den ska alltid leda ekipaget).

Hur man ska tänka runt sånt här med hunden i en springer vet jag inte, tycker att det är ett ganska skumt sätt att fästa dem på.

Senast ändrad:

I springern är det väldigt lätt att det blir fel. Ibland för att hundarna själva drar upp tempot. Dom liksom flängspringer.
Jag hade en i koppel och en i springer (schäfrar) och hunden i kopplet kunde ha ett bra tempo medans den andra hunden sprang allt vad han hade trots att bägge sprang bredvid samma cykel.
I koppel kan du ju ta förhållningar - eller som i ditt fall då linorna hålls sträckta.

*OT*
Jag tänkte börja cykla med min hund inom kort. Funderade på vilken sträcka är bra att börja med så man inte sliter sönder hunden :/
Han är 2år, mellanstor hundras och inte speciellt kondistränad, sällskapshund med lite tränings-/vardagslydnad och sök som underhållning i veckorna.
Men han ser lite slimmad/vältränad ut pga. rasens utseende.

Och hur vande/tränade ni er hund att vara kopplad till ett cykelfäste?

Jag började med koppel. Sen ska en hund som sitter i Springern vara lydig och INTE nita eller dra iväg. Lite tempominskning fixar man ju men drar dom iväg så är det ju kört.

Sen angående träningen. Omöjligt att säga. Grundkondis, tasstatus, om den kan springa lös en del av sträckan och underlag. Bara något av det som påverkar.

Senast ändrad:

Du har sagt att all cykelträning ska göras i lugnt travtempo. Ett för mig ganska tydligt sätt att säga att man tex inte ska träna högtempoträning, intervaller eller så.

Hur man skulle göra för att träna inför tex dragtävling om man bara fick trava hunden, det fattar inte jag.

När jag kör mina hundar i fyrspann med cykel så snittar vi på över 25 km/h när vi kör knappa milen. Då varierar farten mellan 17-35 km/h. Det är verkligen inte travtempo. Ibland kör vi snabbare, ibland långsammare. Ingen av dem är nämnvärt påverkad av 9 km i 25 km/h. Då drar hundarna med sträckt lina hela tiden, trampar gör jag bara i uppförsbackar. Även när jag bara kör en hund.

Migo jag tänker såhär: du har en plan och ett mål med allt du gör. Dina hundar är vana att dra och du känner dem och deras förmåga väldigt väldigt väl. Luff tänker nog inte på såna som dig i sitt inlägg utan mer på folk som vill slå två flugor i en smäll och rasta hunden samtidigt som de tar en motionsrunda på cykeln. Att dina hundar skulle fara illa av den träning du utsätter dem för finns inte på kartan. Men tyvärr finns hundar som får springa tassarna av sig pga oförståndiga ägare. Då är Luffs tumregel användbar, att alltid hålla ett lugnt travtempo.

Jag cyklar mycket med mina hundar. 2-3 km på asfalt i trav har aldrig gett någon av mina hundar någon som helst påverkan på tassarna. Jag kör intervaller på cykel när hundarna springer i gräskant och kör trav på grus och asfalt. Kör även annan fysträning också. Svar till TS inte Lejonelle. Blev fel...

*KL*

En relaterad fråga som inte handlar om cykling, men väl om asfalt. Min ena är jättekänslig för asfalt och vi springer därför nästan uteslutande i skogen. Ibland kan det dock av logistiska skäl vara passande att även ta någon kilometer på asfalt i långsamt travtempo (ca. 5.50 min/km), men hon klarar det inte utan får genast såriga trampdynor. Visst, det går att undvika, men på sommaren är det är varmt så kan hon inte ens gå på asfalt. Vad kan jag göra för att stärka tassarna - annat än att ta på skor?

*OT*
Jag tänkte börja cykla med min hund inom kort. Funderade på vilken sträcka är bra att börja med så man inte sliter sönder hunden :/
Han är 2år, mellanstor hundras och inte speciellt kondistränad, sällskapshund med lite tränings-/vardagslydnad och sök som underhållning i veckorna.
Men han ser lite slimmad/vältränad ut pga. rasens utseende.

Och hur vande/tränade ni er hund att vara kopplad till ett cykelfäste?

Billy tränar med cykel, bland annat för att bli bättre på agilitybanorna och för att vara lycklig. Han älskar fart, och cyklingen innebär att han får hålla hög hastighet under ganska lång tid. I vanliga vardagen kommer han inte upp i särskilt höga hastigheter eftersom han inte får vara lös :cautious: Vi kör alltså mountainbike i skog, på stig och grus/sand. Jag har inte drag som huvudsyfte även om han gärna får dra om han vill. Vi kör inte heller så långa sträckor, men 4-5-6 kilometer är väl standard.

Det första jag lärde honom var att han skulle gå före, jag vill alltid alltid alltid ha honom framför cykeln. Sedan har han fått lära sig att inte stanna framför cykeln, utan att hålla sig lite på sidan. Det blir lite farligt om han tvärnitar annars ;) Däremot har vi ett klockrent stopp-kommando, och det tycker jag är viktigt. Han är väldigt uppmärksam på ljud, så han har fått vänja sig vid hur cykeln låter. Växlar och bromsar och sånt.

Vi har tre tempolägen:
- Stilla (när vi alltså står still)
- Vila (travtempo, han hinner kissa och nosa och greja lite)
- Kör! (bara spring)

Billy sitter inte fast i cykeln, utan i mig.
Han har sele, som sitter fast i ett expanderkoppel, som sitter fast i flexikopplet, som sitter fast i mig, och på så vis känns det som att vi har ett bra säkerhetsavstånd mellan hunden och cykeln.

Här har jag förvisso kopplet i handen, men så här kan det se ut :)

2014-03-27-2242_53349b3bddf2b3069e6c485b.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 775
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 017
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 774
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 966
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar